شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت پیمان

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی در جمع زائرین اروپایی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: بی حجابی منکر دینی است و سطح و درجه بندی ندارد و مشمول مصلحت گرایی ها نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی در جمع زائرین اروپایی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به سؤالات و نارضایتی آنان از وضعیت فرهنگی و اخلاقی محیط های عمومی ایران پاسخ داد.

وی گفت: اولویت رعایت حجاب شرعی هم‌ برای زنان و هم برای مردان، فتوای همه مراجع عظام تقلید است و به‌ خاطر وجود برخی بی‌عدالتی‌ها و فسادها و یا اختلاس‌های مطرح شده، کسی اجازه شرعی ندارد که این احکام حجاب را نادیده گرفته، یا مسامحه کند و یا تخفیف بدهد.

دبیر شورای دین پژوهان کشور افزود: کسی نمی تواند نهی از بی حجابی را در اولویت بعد از مبارزه با فسادهای دیگر قرار بدهد چون در احکام شرعی، منکر منکر است و نباید آن را سطح‌بندی کرد.

وی با بیان این که طبق رساله های عملیه، هر مؤمنی بنا بر وظیفه‌ای که دارد باید به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد، ادامه داد: اما با رعایت شرایط چهارگانه آن که در رساله های مراجع آمده است و آن شرایطِ اصولی اگر توسط آمرین به معروف و ناهیان از منکر رعایت شود منتهی به نتیجه مطلوب می‌شود.

پیمان بیان کرد: حجاب سنگر اول احکام اجتماعی در همه مذاهب شیعه و سنی است و اهم اولویت‌های یک جامعه اسلامی است، چون با عفت عمومی سر و کار دارد و بی حجابی نوعی تظاهر و تجاهر علنی به نقض فرمان خداوند است و گناه آشکار محسوب می شود و با بی نمازی و منکرهای غیرآشکار نباید مقایسه شود.

وی در پاسخ به پرسش زائرین توضیح داد: منکری که پیامدها و فسادهای اجتماعی دارد امر شخصی یا تکلیف فردی مثل عبادات فردی نیست و این تفاوت واضح و قابل فهم است که چرا برای بی نمازی حکم تعزیر نیامده ولی برای شرب خمر یا روزه خواری حکم تعزیر آمده است ؟، چون بی حجابی یا شرب خمر یا روزه خواری در ملأ عام آشکار می شوند و تالی فاسد اجتماعی دارند و بی حجاب چون هر روز و در همه جا تظاهر و تجاهر می‌کند، تالی فاسد یومیه و مداوم دارد و به همین خاطر، بطور مستمر و یومیه مشمول نهی از منکر است؛ البته با دیگر مفاسد و از جمله اختلاس‌ها و مفاسد اداری هم مبارزه دائمی و برخورد قضایی صورت گرفته و خواهد گرفت.

دبیر شورای دین پژوهان همچنین خطاب به میهمانان گفت: شما آشکارا در غرب دیده اید که در رسانه های دشمنان جمهوری اسلامی، شبانه روز و با جنگ ترکیبی برای ترویج بدحجابی منجر به برهنگی تدریجی و شعار زن زندگی آزادی منتهی به حق برهنگی و جواز شرب خمر و اختلاط و به رسمیت شناختن همجنس‌بازی و ‌ده‌ها مفسده دیگر سرمایه گذاری و خرج فراوان می کنند، اما امتیازاتی را که جمهوری اسلامی برای رشد و ترقی و تحصیل و سپردن مسئولیت ها به زنانِ تحصیل کرده و متخصص داده است و فرصت های عالی که برای زنان ایجاد کرده است و در بعضی از بخش ها از مردان پیشی گرفته اند را پنهان و ناجوانمردانه کتمان می کنند.

وی در پایان به حاضرین در این دیدار گفت: این وظیفه هر مرد و زن شیعه است که از واقعیت و حقیقت زندگی زنان در ایران و آزادی های مشروعِ مدنی آنان و تکریم مقام زن و مادر توسط نظام اسلامی دفاع کنند و تبلیغات سوء و اتهامات غربیها را خنثی و دفع نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا US ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    به‌ خاطر وجود برخی بی‌عدالتی‌ها و فسادها و یا اختلاس‌های مطرح شده، کسی اجازه شرعی ندارد که حق الناس را نادیده گرفته، یا مسامحه کند و یا تخفیف بدهد. اگر امام علی (ع) رهبر جامعه اسلامی فعلی بودند چه برخوردی با فساد و بی عدالتی داشتند