دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آن زمستان

معاون پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: متأسفانه ما در زمینه تبیین اندیشه و خدمات آیت الله مصباح یزدی(ره) به جامعه و نسل جوان کم کاری داشته ایم و باید این مسأله را جبران کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی طی سخنانی در نشست بررسی رویکردهای اجتماعی مرحوم علامه مصباح یزدی که پس از نمایش مستند"آن زمستان" به همت مؤسسه فرهنگی و رسانه ای استاد فرج نژاد و انجمن سواد رسانه طلاب در مؤسسه شناخت قم برگزار شد، اظهار داشت: این مستند تا حدودی توانسته هم اندیشه مرحوم آیت الله مصباح و هم سیره عملی ایشان را به مخاطب نشان دهد و البته باید به صراحت گفت ما در زمینه تبیین تفکر و اقدامات این استاد فقید و فرزانه کم‌کاری کرده ایم.

وی افزود: نظام فکری مرحوم علامه مصباح یک نظام فکری منسجم است که برکات آن را ما در آثار برجای مانده از ایشان مشاهده می کنیم. البته باید توجه داشت که اساس و شالوده‌ی تفکر ایشان مبتنی بر نظام توحیدی است که چه در رویکرد فلسفی و علمی حضرت استاد و چه در نگاه و رویکردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایشان کاملاً این مسأله متبلور است.

وی همچنین گفت: در نگاه و رویکرد معرفت شناختی آیت الله مصباح یزدی، خدای متعال کمال مطلق و انسان فقر مطلق است و از آن جا که آدمی دارای قوه عقل است به عنوان مخلوق دارای اختیار است و اساساً در نظام ارزشی و اخلاقی نیز بر این مسأله تأکید شده که انسان دارای اختیار و انتخاب است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: علامه مصباح وقتی وارد مباحث سیاسی و تشکیل حکومت می شود به اختیار و انتخاب افراد تأکید می کند اما متأسفانه عده ای به دروغ چنین بیان می‌دارند که گویا آیت الله مصباح یزدی به دنبال حکومت دیکتاتوری بوده و اعتقادی به رأی و خواست مردم ندارد.

وی یادآور شد: در عین حال ایشان نقد جدی به دموکراسی غربی دارد چرا که بر اساس نگاه توحیدی معتقد است که جایی که حکم الهی وجود دارد در برابر حکم خدا نمی توان به حکم انسانی رجوع کرد و البته در بحث انتخاب با نگاه توحیدی ما باید به تخصص افراد آن هم افراد عادل توجه کنیم.

ابوطالبی بیان داشت: به تعبیر رسای مقام معظم رهبری، ما شخصیتی به جامعیت آیت الله مصباح سراغ نداریم کما این که این جامعیت در آثار و اندیشه ایشان نیز مشهود است.

وی افزود: خوشبختانه در اکثر مباحثی که به آن نیاز داریم، آثار نوشتاری و یا صوتی و تصویری مربوط به حضرت استاد وجود دارد و یکی از ویژگی های مرحوم آیت الله مصباح، نوآوری، خلاقیت و روزآمدی است، به عنوان مثال تبیین ایشان در رابطه با فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر بسیار خلاقانه و ناظر به نیازهای روز جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: ایشان با ایده های نو و با زبان جدید و متناسب با اقتضائات روز جامعه به شکل مستدل و منطقی به سؤالات و شبهات پاسخ می دهند به گونه ای که محتوای عمیق و غنی مطروحه از سوی ایشان به زبان ساده ارایه می شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در پایان گفت: از دیگر ویژگی های شاخص مرحوم آیت الله مصباح یزدی این بود که به شدت اهل تفکر و تعمق بودند و این نکته باید در بین اهالی حوزه و دانشگاه به عنوان یک الگو مطرح شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha