یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرزانه به رویکردهای تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خامنه‌ای مفسر بزرگ اسلام و از جامعیت بالایی در اندیشه دینی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین فرزانه عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در چهارمین اجلاسیه همایش بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه‌ای که در مشهد در حال برگزاری است، ضمن تبریک ولادت با سعادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها و اشاره به تاریخچه درس تفسیر رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: امام خامنه ای مفسر بزرگ اسلام است که از جامعیت بالایی در اندیشه دینی برخوردار است.

وی به رویکردهای تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: کسی می تواند تفسیر قرآن بگوید که بر فرهنگ قرآن آگاهی داشته باشد، فرهنگ قرآن همان نگاه قرآن به خالق هستی، انسان و جهان است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که در آغاز درس تفسیر مقام معظم رهبری در مشهد مقدس خفقان ستمشاهی در اوج قرار داشت، ادامه داد: رژِیم ستمشاهی در این دوران کسی را که با اطلاعیه امام خمینی(ره) می‌گرفتند او را به چند سال زندان محکوم می‌کردند.

وی با بیان این که جامعه دینی آن زمان در یک اقلیت و اکثریت، ۲ تفسیر، تعبیر و مفهوم از دین داشت، خاطرنشان کرد: هدف و رسالت دین، قلمرو دین، و دین دار کیست؟ مهم ترین ابعاد اختلافی این ۲ تفسیر متضاد در میان جامعه دینی بود. پاسخ به این سوالات رویکرد و رسالت دین مدار را در حوزه های مختلف زیستی نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ایجاد یک محیط متناسب با جسم و روح انسان برای رشد و تعالی را از نخستین اهداف رسالت انبیای الهی دانست و گفت: تعریف درست از دین برای قبضه نظام زیست انسان از برجسته ترین اهداف اهل بیت علیهم السلام است تا انسان بتواند از بستر این نظامات اسلامی و قرآنی گام های بزرگ و استواری در مسیر کمال بردارد.

وی با بیان این که قلمرو دین به گستره زیست آدمی و تمام محیط های پیرامونی زندگی انسان است، اظهار داشت: سراسر زندگی صحنه دین و دین مداری است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به تفاوت های تعریف از دین دار در ۲ نگرش متضاد میان جامعه دینی اشاره کرد و بیان داشت: دیندار کسی است که اعمال فردی و اجتماعی و رسالت زیستی مبتنی بر ظرفیت وجودی خود را در حد اعلا دنبال کند.

وی در پایان به ابعاد توحیدی و واژگانی تفسیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در عین وضعیت‌شناسی درست جامعه و بازشناسی ظرفیت خود، به وظیفه و رسالت خود ناظر به شرایط واقف بوده، تفسیر قرآنی را مبتنی بر فهم و نیازهای جامعه تبیین و ارائه می کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha