دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: جهت گیری مبتنی بر دشمن شناسی دینی بر پایه حرکت تقریبی از برجسته ترین روش های تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی (شرق کشور) امروز پنجشنبه ۱۴ دی ماه در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی ضمن محکومیت جنایت تروریستی شهادت تعدادی از هم وطنان در مزار شهدای کرمان اظهار داشت: این حادثه نشان دهنده استیصال رژیم کودک کش صهیونیستی است، سردار سلیمانی با فکر راهبردی و، هنر و نبوغ نظامی محور مقاومت را به بالاترین سطح مقاومت به عنوان بازیگر اصلی میدان تبدیل کرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که رژیم صهیونیستی گرفتار منجلاب شکل گرفته از عملیات اقتدار آفرین طوفان الاقصی است، گفت: این جنایاتی که رژیم صهیونیستی رقم می زند، نشان دهنده شکست و ضعف جنایتکاران عالم و برهم خوردن نقشه ها، توطئه ها و برنامه های آنان است.

وی در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت تبیین روش شناسی تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: امام خامنه ای قبل از سی سالگی وارد میدان تفسیر آیات الهی شده است، نوآوری های ارزشمند تفسیری را رقم زده است، ایشان در روش ها و نکات تفسیری به روز را سال ها در دروس تفسیر خود عملیاتی کرده اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان رهبر معظم انقلاب اسلامی را از برجسته ترین اساتید تفسیر قرآن در عصر کنونی دانست و افزود: امام خامنه ای در عرصه تفسیر استادی به تمام معناست، ایشان به صورت هنرمندانه و دقیق در وادی تفسیر آیات الهی ورود نموده اند.

وی با توجه به عهده داری زعامت جامعه اسلامی و حرکت ایشان در مسیر تمدن سازی اسلامی مبتنی بر قرآن کریم، سیر بررسی مبانی و اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: تمام سخنرانی های امام خامنه ای در دیدارها و مناسبت های مختلف، سرشار از برداشت های ناب قرآنی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط توجه به مبانی تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی را ضرورتی جدی و دربردارنده نکات فراوان راهبردی دانست و تأکید کرد: برپایی چنین کنگره هایی می تواند در بازشناسی و رواج اندیشه های راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی، بسط و نشر آن در بسترهای مختلف زیست انسانی موثر باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین روش شناسی تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی، تفسیر سوره برائت را از بارزترین مصادیق برای بازشناسی روشی و گرایشی رهبر معظم انقلاب در حوزه تفسیر دانست و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر روش سیاسی و اجتماعی رویکردهای تربیتی را در تفسیر آیات الهی مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتخاب موضوعات تفسیری، نگاه اجتماعی را مورد توجه قرار داده اند، یادآور شد: در نگرش برخی از علمای اسلام، قرآن کریم همچون داروخانه ای است که طبیب ماهری می خواهد تا برای درمان دردهای اجتماعی مشکلات جامعه را مبتنی بر تشخیص قرآنی بفهمد و نسخه هایی را با انتخاب موضوعات مبتلا به مورد توجه قرار داده، تفسیر و تبیین و تعمیق نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط عرضه مشکلات جامعه اسلامی و اقتضائات زمانی بر آیات قرآن و انتقال یافته های قرآنی به جامعه را از مهمترین رسالت های مفسران دانست و خاطرنشان کرد: جهت گیری مبتنی بر دشمن شناسی دینی بر پایه حرکت تقریبی از برجسته ترین روش های تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد.
وی توجه به تفاسیر علمی در عین تمرکز بر تفسیر اجتماعی را از روش های تفسیری امام خامنه ای دانست و اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی گرایش به تفاسیر اجتماعی را توامان با بررسی موضوعات علمی مورد توجه قرار می دهند؛ ذکر مثال های علمی در تفسیر آیات الهی از جمله رویکردهایی برای تبیین عقلی موضوعات قرآنی است.

استاد حوزه علمیه خراسان سبک و سیاق تفسیری رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و توجه به شبهات قرآنی را از نکات برجسته روش تفسیری قرآن معظم له دانست و ابراز داشت: مفسران بزرگ همواره تلاش نموده اند تا سنت های اجتماعی قرآن کریم را به صورت تخصصی به بحث و بررسی بگذارند.

وی در پایان ضمن اشاره به نمونه هایی از روش تفسیری رهبر معظم انقلاب در مواجهه با آیات الهی به بحث پاسخگویی به شبهات قرآنی اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha