دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سیدابوالحسن توفیقیان مسئول مرکز پژوهش‌های بین‌الملل حوزه‌های علمیه

مسئول مرکز پژوهش‌های بین‌الملل حوزه‌ گفت: بخش بین الملل حوزه سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف علمی و مدیریتی از قبیل پژوهش، ترجمه و نشر، آموزش زبان و مهارت های تخصصی و تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته مطالعات اسلامی، تبلیغ بین المللی و حمایت از تشکل‌های حوزوی فعال در عرصه بین‌الملل و... دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

سیدابوالحسن توفیقیان مسئول مرکز پژوهش‌های بین‌الملل حوزه‌های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تشریح اهداف شرکت مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه و مجتمع بین‌الملل حوزه علمیه در نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزوی پرداخت که آن را در ادامه می خوانید:

مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه و مجتمع بین‌الملل حوزه با چه اهداف و برنامه هایی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه‌های علمیه شرکت می کند.؟

هدف ما از شرکت در این نمایشگاه، معرفی دستاوردهای پژوهشی خود در عرصه‌های مختلف به جامعه علمی، حوزوی و دانشگاهی است.

بخش بین الملل حوزه سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف علمی و مدیریتی از قبیل پژوهش، ترجمه و نشر، آموزش زبان و مهارت های تخصصی و تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته مطالعات اسلامی، تبلیغ بین المللی و حمایت از تشکل‌های حوزوی فعال در عرصه بین‌الملل و ... دستاوردهای قابل توجهی داشته‌ که می‌خواهیم بخشی از آنها را در این نمایشگاه به نمایش بگذاریم.

چه دستاوردهایی؟

برخی از دستاوردهای ما عبارتند از تجهیز طلاب به عنصر زبان (زبان دوم) موضوعی است که در بخش بین الملل برای آن کار جدی صورت گرفته است. راه‌اندازی بخش زبان و مهارت های تخصصی از جمله این اقدامات است. در مرکز مزبور دوره های متعدد زبان و به زبان های مختلف کار شده که بحمدالله نتایج خوبی در این زمینه حاصل شده. جدیدترین اقدام در این خصوص تاسیس و راه اندازی مدارس فرهنگ و زبان است. این مدارس در ۵ استان کشور که عبارتند از قم تهران گلستان آذربایجان شرقی همدان فارس و سیستان و بلوچستان.

تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه معارف اسلامی برای عرصه بین الملل از دیگر فعالیت‌های است که در بخش بین‌الملل انجام شده است. در این راستا می‌توان به برگزاری دوره های آموزشی رشته مطالعات اسلامی در موسسه مطالعات اسلامی اشاره کرد. این رشته در دوره‌های متعدد و در مقاطع تحصیلی سطح ۳ و سطح ۴ برگزار شده است

انتشار نشریه علمی «spiritual quest ». این نشریه در زمینه اخلاق و معنویت اسلامی، به صورت دو فصلنامه و به زبان انگلیسی منتشر می‌شود. مقالات این نشریه حول مباحث نظری و کاربردی مطالعات اخلاقی است. تاکنون حدود ۱۵ شماره از این نشریه منتشر و در اختیار پژوهشگران و اصحاب دانش قرار گرفته است.

تألیف و ترجمه کتاب‌های علمی در رشته‌های مختلف که در این راستا می‌توان به برخی موارد اشاره کرد به عنوان نمونه «تهیه کتاب اسلام شناسی به قلم حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و ترجمه آن به دو زبان عربی و انگلیسی»، «تهیه و تدوین کتاب احکام به زبان انگلیسی از دیگر مواردی است که در بخش بین الملل حوزه تهیه شده است. این کتاب برای مخاطب بین‌المللی و به زبان ساده تدوین شده است»، «مجموعه آشنایی با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در هفت شماره از دیگر محصولاتی است که در بخش بین الملل حوزه تدوین شده است»، «برگزاری نشست‌های علمی با رویکردهای مختلف از دیگر فعالیت‌هایی است که در این حوزه انجام شد» برخی نشست‌ها در حوزه ترجمه و نشر بوده که مواردی انجام شده و تعدادی دیگر در حال برنامه‌ریزی جهت انجام می‌باشد. «نشست‌های تخصصی در حوزه پژوهش بین الملل» از دیگر مواردی است که در دستور کار است و مواردی انجام شده و تعداد دیگر نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم که به مدد الهی انجام بشود.

اشاره کردید که از تشکل‌های پژوهشی بین‌المللی حمایت می‌کنید. چه حمایت هایی از این تشکل ها انجام می شود؟

ما معتقدیم که همکاری بین حوزه علمیه و تشکل‌های پژوهشی بین‌المللی می‌تواند به نقش آفرینی بهتر حوزه و تشکل‌ها در عرصه بین‌الملل کمک کند.

تشکل‌ها نهادهایی هستند که توسط افراد حوزوی و یا نهاده‌های حوزوی و به منظور فعالیت در راستای اهداف حوزه و نظام و همچنین تبلیغ و دفاع از مذهب فعالیت می‌کنند. از آنجا که این تشکل‌ها نهادهای برآمده از بطن حوزه هستند ضروری است ضمن هدایت و راهبری و در کنار آنان بودن، حمایت از آنان نیز صورت بگیرد.

از جمله این موارد صدور مجوز فعالیت برای تشکل‌ها می‌باشد که این کار در مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه صورت می‌گیرد. تشکل‌هایی که مجوز خود را از این مرکز دریافت می‌کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

ما در مرکز پژوهش‌های بین‌الملل به عنوان یکی از مراکز وابسته به مجتمع بین‌الملل آمادگی خود را برای همکاری با این تشکل‌ها در زمینه انجام امور و فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی اعلام می‌کنیم.
معتقدیم که این قبیل همکاری‌ها می‌تواند به ایجاد فرصت‌های جدید برای پژوهشگران و محققان حوزه علمیه برای فعالیت در عرصه بین الملل کمک کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha