شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی "نقش مطالعات اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی"

حوزه/ نشست علمی "نقش مطالعات اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی" به همت پژوهشکده بین‌المللی عروة الوثقی با مشارکت مرکز پژوهش ­های بین الملل حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پژوهشکده بین المللی عروة الوثقی با مشارکت مرکز پژوهش های بین الملل حوزه های علمیه نشست علمی "نقش مطالعات اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی" را با ارائه حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی، نقش مطالعات اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی را با تکیه بر نظریه‌پردازی و نقش مفاهیم بنیادین در نظریه‌ها تحلیل کرد و گفت: پیشرفت و تحول تمدنی مستلزم نظریه‌پردازیست زیرا همواره تحولات علمی، اجتماعی و سیاسی بر اساس نظریه‌ها شکل گرفته است.

وی افزود: از آن‌جا که قرآن اصلی‌ترین منبع معرفتیست، لازم است خاستگاه نظریه قرآن باشد منابع معرفتی دیگر مانند عقل و سنت به تبیین نظریه‌های قرآن‌بنیان کمک می‌کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان ساخت: نظریه ها بر مفاهیم بنیادین وابسته هستند, همه نظریه های گذشته که بر اساس شماری مفاهیم بنیادین صورت‌بندی شده اند و نظریه ها با جمله یا جملات در یادها نمی مانند، بلکه با مفاهیم بنیادین یادآوری می شوند؛ مانند نظریه‌های «اتم» دموکرتیس که در زمرة یونانیان قدیم است، «زمین‌مرکزی» بطلمیوس، «خورشیدمرکزی» کوپرنیک، «مُثُل» افلاطون، «جاذبه» نیوتن، «تکامل» داروین، «جمعیت» مالتوس، «نسبیت» آینشتین، «حرکت جوهری» ملاصدرا، و «ابدیت ذرّة» دکتر حسابی.

وی گفت: نظریه مفاهیم بنیادین قرآن با تکیه بر شماری مبانی مانند مرجعیت علمی قرآن برای هدایت تمدنی بشر، عصمت مفاهیم قرآن، امکان راهیابی به شبکه مفاهیم بنیادین قرآن، صورت‌بندی نظریه‌های قرآنی را بر اساس مفاهیم بنیادین قرآن تبیین می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهمنی با بیان اینکه با استفاده از نظریة مفاهیم بنیادین قرآن می‌توان نظریه‌های قرآن‌بنیان پیشرفت و نیز نظریة تمدن را صورت‌بندی کرد گفت: تمدن در معنای اسم مصدری یعنی «تمدن محقق» را این گونه تعریف کردند, "اجتماع برزگ انسانی با هویت مشترک در سرزمین و امتداد تاریخی بزرگ", تمدن در معنای مصدری یعنی «فرایند تحقق تمدن» همان پیشرفت است معنای عام پیشرفت «حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمدن و پیشرفت در معنای عام خود در هر زمان و هر مکان از جهان یک‌سان است. آن‌چه تمدن‌های بشری و فرایند تحقق آن یعنی پیشرفت را از یکدیگر ممتاز می‌کند، عنصر «هویت» در تمدن و «مطلوب» در پیش‌رفت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha