شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: دین اسلام یک دین جهانی با مٱموریت ها و رسالت های جهانی و بین المللی است و سیره ی پیامبر مکرم اسلام، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، علما و حوزه های علمیه در طول تاریخ بر این امر مستقر بوده که بتوانند معارف اسلام ناب را به همه مناطق منتقل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، از اهواز با اشاره به سفر اخیر خود به استان خوزستان بیان داشت: هدف از سفر به استان خوزستان شناسایی، ارتقاء و فعالسازی ظرفیت های ارتباطی و بین المللی حوزه علمیه خوزستان، دیدار با برخی شخصیت های بین المللی و حوزوی و دیدار با مبلغین و فعالان بین المللی استان بود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، بر اهمیت تبلیغ بین المللی تاکید کرد و گفت: دین اسلام یک دین جهانی با مأموریت ها و رسالت های جهانی و بین المللی است و سیره پیامبر مکرم اسلام(ص)، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، علما و حوزه های علمیه در طول تاریخ بر این امر مستقر بوده که بتوانند معارف اسلام ناب را به همه مناطق منتقل کنند.

وی ادامه داد: این اهمیت در دهه های اخیر با ضرورت های بیشتری همراه شده که از جمله آنها می توان به پیشرفت های تکنولوژی و فن آوری، دسترسی آسان میان انسان ها با بهره گیری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی و تحولات تمدنی و تاریخی به نفع دنیای اسلام، معنویت، اخلاق و منجی گرایی، اشاره کرد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تمدن مادی غربی با چالش ها و بحران های زیادی مواجه بوده و ما شاهد یک ناامیدی و خستگی در بشر امروز از مکاتب موجود و تشنگی زائد الوصف به مکاتب و معارف دینی هستیم و این نقطهٔ تحول تاریخی ضرورت تبلیغ بین الملل را مضاعف کرده است، مخصوصا اینکه دشمنان و رقبای ما فعالیت های چشم گیری داشته و در حال منتشر کردن برخی از جریان های انحرافی و نادرست در دنیا هستند و این مطلب اهمیت کار بین المللی ما را بیشتر می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: اگر تاکید مقام معظم رهبری و بزرگان حوزه های علمیه را مبنی بر اولویت تبلیغ مدنظر قرار دهیم، یکی از محورهای مهم تبلیغ در حوزه های علمیه تبلیغ در عرصه بین المللی است.

وی در ادامه به بیان گزارش مختصری از فعالیت های مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه پرداخت و گفت: ساماندهی مبلغان بین المللی و توانمندسازی و ارتقای مهارتی و دانشی آنان، فعالسازی تشکل های بین المللی حوزوی، رصد، نیازسنجی و ارتباط با مراکز ادیانی، اسلامی و شیعی، برقراری ارتباط ویژه میان حوزه علمیه قم و نجف اشرف، اشراب رویکرد بین المللی در فعالیت های حوزه های علمیه و تنظیم اسناد بالادستی و آئین نامه ها و مقررات ناظر به فعالیت های بین المللی از جمله فعالیت های مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به ظرفیت های بالای استان خوزستان در عرصه های بین المللی عنوان کرد: استان خوزستان یکی از بین المللی ترین استان های کشور است که به شکل خاص در عرصه های فرهنگی و دینی از ظرفیت های فوق العاده ای برخوردارد است و می تواند محور و کانون پشتیبانی از فعالیت های دینی و فرهنگی با کشورهای عربی به ویژه عراق ، کشورهای حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا و منطقه شامات باشد.

این مسئول عرصه بین الملل ادامه داد: این استان با چندکشور دیگر همسایگی آبی، خاکی و اشتراکات فرهنگی و تاریخی دارد و در سال های اخیر موضوعاتی چون اربعین ، اردوهای راهیان نور و تعاملات فرهنگی با عراق و شامات قابلیت های این استان را مضاعف کرده است.

وی ادامه داد: ظرفیت مبلغین، زبان دانان عرب و فعالان فرهنگی این استان اعم از ظرفیت های حوزوی، دانشگاهی، شعراء، ادباء، هنرمندان و نخبگان عرب در استان خوزستان، ظرفیت فوق العاده ای را در این استان تشکیل می دهند. شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای، شخصیت های بین المللی و نخبگان رسانه ای که در این استان وجود دارند نیز اهمیت این استان را دو چندان کرده و امروزه در بسیاری از نهادهای بین المللی و فعالیت های بین المللی، مبلغان و فعالان بین المللی استان خوزستان حاضر و فعالیت های درخشانی داشته و بسیاری از فعالیت های بین المللی با محوریت طلاب، فضلاء و مبلغین این استان در حال اجرا است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری در ادامه به بیان مصوبات سفر به استان خوزستان پرداخت و گفت: راه اندازی مراکز آموزشی زبان و آموزش زبان به ویژه زبان های جدید به طلاب و فضلای استان خوزستان، توانمندسازی مهارتی و دانشی فضلا و مبلغین عرب و دیگر مبلغان حاضر در استان، ارائه تحلیل ها، رصدها و نیازسنجی های بین المللی به مبلغین و فضلای استان و بصیرت افزایی آنان، ایجاد و راه اندازی چند تشکل بین المللی حوزوی، برگزاری برخی از رویداها، نشست ها و همایش های بین المللی در استان، گسترش رفت و آمدهای نخبگان بین المللی به استان خوزستان و همچنین رفت و آمد نخبگان بین المللی استان به دیگر کشورها به ویژه عراق، گسترش ارتباط استان خوزستان با استان های جنوبی عراق و توسعه روابط فرهنگی دینی با مراکز و نهادهای این کشور و بهره گیری از ظرفیت فعالان دینی در توسعه گردشگری های بین المللی از جمله مصوبات مرتبط با عرصه بین الملل بود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: همچنین در عرصه های ارتباطی، تنظیم تفاهم نامه های لازم با مراکز و نهادهای دولتی و حاکمیتی در استان خوزستان و فعالسازی تفاهم نامه ها و ستادهای مشترک همکاری حوزه با نهادهای نظام در استان از جمله مصوبات و برنامه های مورد بحث و پیگیری در محور ارتباطات بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم حوزه علمیه خوزستان بتواند با حسن تعامل با همه دستگاه ها و نهادهای موجود در استان به جایگاه واقعی خود در سطوح استانی، ملی و بین المللی برسد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha