دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ دبیر ستاد راهبری زن و خانواده گفت: با توجه به ارتباط حوزه‌های علمیه با بدنه مردم، استان‌ها، مدارس و عمق نفوذی که در خانه‌ها دارند، می‌توانند زمینه اجرایی شدن بسیاری از قوانین کشور را فراهم کنند و یک شتاب دهنده خوبی در زمینه اجرایی شدن قوانین، اسناد بالادستی و سندهای مصوب در زمینه‌های فرهنگی، تبلیغی، مقابله و پیشگیری از آسیب‌ها و آموزش عامه باشند. 

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: ستادهای راهبری حوزه علمیه با توجه ویژه مدیر حوزه‌های علمیه برای اقامه دین، توجه به مباحث دینی و ارتباط بین نظام حکمرانی و حاکمیت با حوزه‌های علمیه تشکیل شده‌اند.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده ادامه داد: این ستادهای حلقه‌های میانی هستند که ارتباط نگرش قوانین دینی، مراقبت بر پیوست‌های دینی و مطابقت آن‌ها را از طریق حوزه‌های علمیه و ظرفیت موجود در حوزه‌های علمیه انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: با توجه به ارتباط حوزه‌های علمیه با بدنه مردم، استان‌ها، مدارس و عمق نفوذی که در خانه‌ها دارند، می‌توانند زمینه اجرایی شدن بسیاری از قوانین کشور را فراهم کنند و یک شتاب دهنده خوبی در زمینه اجرایی شدن قوانین، اسناد بالادستی و سندهای مصوب در زمینه‌های فرهنگی، تبلیغی، مقابله و پیشگیری از آسیب‌ها و آموزش عامه باشند.

ظهیری تاکید کرد: همه ستادهای راهبری دارای کمیته‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی، تبلیغی و ترویجی، تولید محصولات، رسانه و فضای مجازی و برنامه ریزی هستند که برای برنامه‌های مربوط به حوزه خود برنامه ریزی می‌کنند و بسترهای اجرایی شدن قوانین را تسهیل می‌کنند.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده با بیان اینکه ستاد زن و خانواده در مسائل تخصصی مربوط به زن و خانواده و پیوست‌های فرهنگی که جایگاه زن و خانواده را در دستور کار قرار می‌دهد فعالیت می‌کند، تصریح کرد: ستاد زن و خانواده یکی از ستادهای تخصصی است که با هدف تبیین و ترویج نقش و جایگاه زن و خانواده در تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور و اقامه دین در جامعه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این ستاد با توجه به ماموریت راهبری خود، مسئولیت دارد که با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهکارهایی را برای ارتقای مرجعیت فکری و دینی حوزه، تقویت روحیه مطالبه‌گری و پاسخگویی حوزه نسبت به معضلات و مسائل جامعه، نظام و مراجع بین‌المللی، تقویت بُعد اسلامیت نظام و نفی عملی اندیشه سکولاریسم در حوزه زن و خانواده ارائه و اجرا کند.

ظهیری در رابطه با اهداف این ستاد بیان کرد: ایجاد هماهنگی و همکاری بین نهادها و دستگاه‎های مختلف در حوزه زن و خانواده، حمایت از نظریه پردازی‎ها و نوآوری‌ها در زمینه زن و خانواده، ارتقای سطح آگاهی و دانش در مورد مسائل و چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و تبیین و ترویج نقش و جایگاه زن و خانواده به عنوان عوامل مؤثر و مشارکت در تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور با تکیه بر آموزه‌های دینی و فرهنگی اسلامی – ایرانی از جمله اهداف این ستاد است.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده گفت: در راستای تحقق این اهداف، راهبردهای ایجاد شبکه‌های ارتباطی و تبادل اطلاعات بین حوزه علمیه با سایر بخش‌های جامعه و نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با زن و خانواده و توسعه آموزشی و پشتیبانی از پروژه‌های تحقیقاتی و فناوری‌های مدرن برای حل مسائل مرتبط با زن و خانواده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: پیشنهاد، همکاری و پیگیری انجام مطالعات و تحقیقات علمی و تحلیلی در مورد وضعیت فعلی و آینده پژوهی زن و خانواده در ایران و جهان، تدوین و ارائه الگوها، مدل‌ها و راهکارهای مناسب برای حل مسائل و چالش‌های زن و خانواده با تکیه بر آموزه‌های دینی و فرهنگی اسلامی_ایرانی و بهره گیری از تجربیات موفق جوامع مسلمان دیگر راهبرد این ستاد است.

وی یادآور شد: در راستای تحقق این راهبردها اقدامات متعددی از جمله تشکیل گروه‌ها و کمیته‌ها برای انجام تحقیقات و پژوهش‌ها و اجرای آموزش‌ها و کمک به تولید محصولات فرهنگی و ارائه خدمات به گروه های هدف، مشارکت در نشست‌ها، همایش‌ها، کارگاه‌ها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی، برقراری ارتباط و همکاری با سازمان‌ها، موسسات، انجمن‌ها و شبکه‌های مرتبط با حوزه زن و خانواده در سطح ملی و بین المللی انجام شده است.

ظهیری با بیان اینکه برنامه‌های راهبری با چشم انداز پنج ساله در زمینه های پژوهش، آموزش، رسانه، تبلیغ، رسانه و فضای مجازی تدوین شده‌اند، تصریح کرد: در زمینه پژوهش برنامه هایی از جمله تدوین راهنمای جامع از مسائل، نظام اولویت‎ها، ملاحظات و پیشینه مواجهه درون دینی با مسائل مربوط به زن و خانواده و ایجاد بانک داده جامع از نتایج تحقیقات، آمار و اطلاعات مرتبط با زن و خانواده برای استفاده پژوهشگران، تصمیم سازان و تصمیم‌گیران تدوین شده است.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با سر نهادها و دستگاه‌ها را از دیگر اهداف بیان کرد و افزود: ایجاد زمینه همکاری های مشترک پژوهشی کاربردی و مرتبط با نیازها و اولویت‌های کشور و جهان و فراترکیب، فرا تحلیل و باز تحلیل تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در حوزه مسائل زن و خانواده جهت ارائه به نهادهای حاکمیتی، تصمیم سازان و تصمیم گیران از اقداماتی است که در این زمینه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه آموزش نیز برنامه های متعددی مانند برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه ارزش‌های دینی و اصول خانواده‌شناسی و برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و... با هدف گفت‌وگو و تبادل نظر بین ذی‌نفعان در نظر گرفته شده است.

ظهیری اظهار کرد: اجرای کمپین های تبلیغی برای اعلام پیام‌های مرتبط با زن و خانواده، سفارش یا همکاری در تولید و انتشار محتواهای تبلیغی تأثیرگذار، سفارش کتب و منابع آموزشی و محصولات و خدمات نوین و با کیفیت در حوزه زن و خانواده از جمله برنامه های تبلیغی است.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها و فضای مجازی برای افزایش آگاهی و تحول نگرش عمومی نسبت به زن و خانواده، گفت: در این راستا طراحی و توسعه وب‌سایت رسمی ستاد و حساب‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی برای انجام فعالیت‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی در حوزه زن و خانواده در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha