دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع بانوان گفت: این تکرار به معنای تاکید، تعمیق و بها دادن به موضوع است، امیدواریم این بلندای صدای رهبر معظم انقلاب اهتمامی قوی‌تر و توجه ویژه مسئولین و متولیان را برانگیزد.

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: خداوند در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ هر کسی از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت زنده ابد می‌گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که می‌کردند به آنان عطا می‌کنیم.»

وی ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) گفت: به مناسبت میلاد حضرت صدیقه کبری (س)، رهبر معظم انقلاب دیداری با بانوان فرهیخته، برگزیده، خانواده معظم شهدا، منتخبین جوانان نوآور و خلاق، صاحبان شرکت‌های دانش بنیان، فعالین و کنشگران اجتماعی در عرصه‌های مختلف داشتند.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب برگزیدگان و مخاطبین حاضر در جلسه را ستودند که این امر به دلیل اهمیت جایگاه زن و نقش آفرینی فردی، خانوادگی و اجتماعی او در طول چهل واره اول و چهل واره دوم در انقلاب اسلامی است.

پژوهشگر مطالعات زنان ادامه داد: زنان هم در ۱۷ شهریور پیشگام و پیشران جریان مبارزه بودند و هم در زندان‌های ستم شاهی حضور داشتند. اوج و قله این امر نیز حضور مستقیم در ستادهای پشتیبانی دفاع مقدس و تقدیم همسران و فرزندان شان در جبهه‌های دفاع مقدس بود.

وی افزود: همچنین زنان در پرستاری و نگه داری و پرورش فرزندان، تحمل مصیبت‌ها هم در عرصه هشت سال دفاع مقدس و هم عرصه‌های مدافعین حریم ولایت، سلامت، امنیت و جبهه‌های دیگری از جمله اقتصاد و... همواره حضور داشتند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: بعد از دهه اول انقلاب اسلامی، دوران سازندگی شروع شد؛ در سه دهه اخیر، آن شتاب و تسهیلگری که باید در زمینه مساله زنان از جهت بازنگری قوانین، پر کردن خلاهای قانونی، نقش دهی و به کاری گیری در جایگاهی مدیریتی، اهمیت دادن به جایگاه مادری فرزندآوری، تصویب قوانین حمایتی صورت می‌گرفت انجام نشد.

وی تاکید کرد: در این سال‌ها اقدامات موثر و خوبی انجام گرفته است اما آنگونه که انتظار می‌رفت حرکت با شتابی نبوده است و همین امر سبب شد که بانوان فرصت این دیدار را غنیمت بشمارند و مطالباتی را که از قوه مقننه، مجریه و قضائیه داشتند را از عالی‌ترین مقام کشوری و حاکمیتی مطالبه کنند.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه بیان کرد: این اقدام، فریادهای شنیده نشده، صداهای بازتاب داده نشده، مطالبات پاسخ نداده شده‌ای بود که زنان فرهیخته جامعه را به جایی رسانده بود که مطالبات شان را در حضور رهبر معظم انقلاب مطرح کنند.

ظهیری افزود: نگاه رهبر معظم انقلاب، نگاه برگرفته از آبشخور زلال وحی است؛ لذا مستدل و مستند به آیات قرآن و جایگاه رفیعی است که پیامبر اکرم (ص) به عنوان احیاگر شخصیت زن مطرح کردند.

وی اضافه کرد: ایشان الگوهای مسلم در همه ابعاد به ویژه حضرت زهرا (س) که برگزیده خاندان عصمت و طهارت هستند و آیه تطهیر (انما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند) در شأن شان نازل شده است، را معرفی کردند.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه یادآور شد: این امر باعث می‌شود تامل و تفکر دیگری در زندگی حضرت زهرا (س) داشته باشیم و ایشان را چراغی نورانی برای مسیر خود قرار بدهیم.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در رابطه با زن در خانواده به عنوان مادر و همسر تاکید کردند، گفت: لایحه‌ پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار که در رابطه با حمایت از زنان به ویژه زنان آسیب دیده است بیش از ۱۳ سال است که در بین سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در گردش است و به جای اینکه به صورت فصل بندی تصویب شود همچنان در حال گردش است و این دور ادامه دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران با تاکید بر لزوم تقویت و تسهیل قوانین حمایت از زنان، تصریح کرد: قوانین عامی در رابطه با اشتغال، بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش و فرهنگ عمومی داریم اما در این قوانین جنسیت دیده نشده است و نیاز به قوانینی داریم که با نگاه «عدالت جنسیتی» که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تاکید کردند، داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از قوانین که باید در وزن دهی، اولویت و کیفیت باید به آن نگاه کرد که به نفع جنس باشد لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار است که متاسفانه به جایی نرسیده است.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده گفت: در سال‌های اخیر تاکید فراوانی کردم که قوانین اشتغال باید پیوست خانوادگی داشته باشد و حتی در برخی از موارد نیاز به پیوست فرهنگی نیز وجود دارد؛ برای مثال پرستاری که هشت ساعت شیفت شب است امکان اینکه بتواند به فرزند نوزاد و شیرخوارش برسد وجود ندارد و ممکن است این فرزندان دچار آسیب روحی شوند و حتی ممکن است که خانواده نیز با مشکل مواجه شود همچنین در برخی از شهرستان‌ها فرزندان در روزهای پنجشنبه تعطیل هستند اما مادران آن‌ها در ادارات تعطیل نیستند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری قوانین ادامه داد: لازم است بسیاری از قوانین پیوست خانوادگی با نگاه مثبت حمایت از مادران داشته باشند و این امر با بازنگری در قوانین مربوط آموزش عالی، آموزش و پرورش و اشتغال دست‌یافتنی است و رهبر معظم انقلاب نیز به آن تاکید کردند.

ظهیری با اشاره به کمبودها در عرصه ورزش همگانی، گفت: باید سلامت زنان در ورزش همگانی را تامین کنیم. شرایط مناسب برای ورزش صبحگاهی و عصرگاهی بانوان در پارک‌ها و سالن های ورزشی یا کم است یا نیست و لازم است به این نیاز پاسخ داده شود.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار از عبارت عدالت جنسیتی استفاده کردند که به معنای تشابه نیست؛ زیرا عدالت، تناسب محور است و به معنای قرار دادن هر چیزی در جای خودش است.

وی یادآور شد: یک از موارد عدالت، توازن نگاه جنسیتی به زن است که در یک کفه ترازو منع هایی را قرار داده می‌شود و در مقابل در کفه دیگر با نگاه تبعیض مثبت، امتیازاتی قرار داده می‌شود که این امر نتیجه نگاه کردن به جایگاه زن، وضع جسمانی زن، حالات روحی و روانی زن، بها دادن به نقش‌های خانوادگی و کنشگری و فعالیت اجتماعی است.

این فعال حوزه زنان افزود: عدالت یعنی برخی از قوانین سیال باشند، برخی از زنان امکان حضور در ساعات کاری کامل را دارند اما این امر برای برخی زنان دشوار است به همین خاطر قوانین نسبت به خود زنان نیز باید سیال باشد.

وی ادامه داد: این امر باعث می‌شود هم وضعیت اشتغال، فعالیت اجتماعی و جایگاه مدیریتی زنان به نسبت شغل، تحصیلات و امکانات شان به نیازهای جامعه پاسخ بدهد و هم تناسب و جایگاه عدالت را با توجه به وضعیت زن در خانواده مورد توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه عنوان کرد: مطالبه اکثریت زنان، بازنگری قوانین، تصویب قوانین حمایتی جدید، نگاه متوازن و متعادل به زنان و دختران در جامعه است و برای جبران عقب ماندگی نیز باید اقدامات تبعیضی مثبت صورت بگیرد تا زنان بتواند به جایگاه و شرایط متعادل و متوازن در جامعه دست پیدا کنند.

وی اظهار کرد: از رهبر معظم انقلاب به خاطر جامعیت نگاه، فراگیری نگاه و نگاه با تاکید و تکرار سپاسگزاریم. این سخنان رهبر معظم انقلاب را تکراری قلمداد نمی‌کنیم؛ زیرا پیامبر اکرم (ص) نیز برای معرفی امیرالمومنین (ع) از روش تکرار استفاده می‌کردند.

ظهیری با بیان اینکه این تکرار به معنای تاکید، تعمیق و بها دادن به موضوع است، گفت: امیدواریم این بلندای صدای رهبر معظم انقلاب یک اهتمامی قوی تر و توجه ویژه مسئولین و متولیان را برانگیزد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha