یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دیدار امام جمعه قزوین

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر را با سرعت بیشتری توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار خیرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار مسعود خواجه‌وند، مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۳۵ سوره نور می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»، یعنی (خدا نور آسمان‌ها و زمین است)، در مقابل خدا هر چه هست ظلمت است.

وی ادامه داد: در اواخر این آیه خداوند می‌فرماید «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ»، یعنی (خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت می‌کند).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی فرمودند امیرالمؤمنین (ع) کنار جوی آبی نشسته بود، حضرت فرمود من اگر بخواهم می‌توانم از این آب برای شما نور و حرارت بگیرم؛ حال چرا پیامبران نیامدند مخترع برق و امثال آن شوند؟ چون ما به اندازه کافی در این مسیرهای دنیوی می‌دویم، حال اگر پیامبران هم می‌آمدند همراه با ما در این مسیر می‌دویدند ما از پا می‌افتادیم، بخاطر همین آن‌ها در این مسائل با ما شریک نشدند و آمدند که چیزهای دیگر را به ما بگویند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: شما برق را تولید می‌کنید اما آیا اگر کسی کنتور نداشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند؟ خداوند می‌فرماید من نور هستم اما این نور به زمینه‌هایی نیاز دارد، اینکه خداوند می‌فرماید هر که را بخواهم هدایت می‌کنم، این‌ها با قرعه‌کشی اتفاق نمی‌افتد، این‌ها علت دارند و از روی حکمت است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در ادامه این آیه قرآن و اهل بیت (ع) را مقابل چشم ما می‌آورد، سپس در انتهای آیه ۴۰ سوره نور می‌فرماید «وَمَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ»، یعنی (خدا به هر کس نوری نداده باشد او را هیچ نوری نخواهد بود).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید هر کس را خدا نورانی نکند، اصلاً نوری در وجود او نیست، حتی اگر برای مثال عارف باشد، یا سخنران بزرگی باشد و یا مربی و معلم باشد، اگر نور خدا پشت کارهای ما نباشد، هیچ نوری نخواهیم داشت.

خداوند اسراف‌کنندگان را برادران شیطان معرفی کرده است

امام جمعه قزوین با بیان اینکه خداوند اسراف‌کنندگان را برادران شیطان معرفی کرده است، تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۲۷ سوره اسراء می‌فرماید «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورًا»، یعنی (بی‌تردید اسراف کنندگان و ولخرجان، برادران شیاطین‌اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است).

وی یادآور شد: ما اگر آمدیم برای وضو شیر آب را طوری باز گذاشتیم که بیش از نیازمان آب مصرف شد، یعنی ما مُبَذِّر هستیم، خداوند می‌فرماید مبذّرین برادران شیطان هستند، آیا خدا برکتش را به برادر شیطان می‌دهد؟ آیا خدا رزق و روزی و باران رحمتش را به شیطان می‌دهد؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اصل قصه محرومیت ما از بارش‌های الهی، بریز و بپاش‌های ماست، در حوزه آب، برق و همه انرژی‌ها این گونه است، مصارف غذایی نیز این‌گونه است، در هیچ زمینه‌ای استفاده بیش از اندازه و اسراف جایز نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: شما از طریق پنل‌های خورشیدی، امکانات بادی و طرق دیگر تولید دارید، این تولید دو رقیب دارد که هنرشان کمتر از تولید نیست، باید بار را روی دوش این دو رقیب انداخت، یک رقیب آن صرفه‌جویی در مصرف است، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات، اهالی قلم، اهالی فضای مجازی و همه باید برای این معنا پای کار بیایند و این‌ها را برای مردم تبیین کنند.

وی بیان کرد: رقیب دوم این است که وسایل برقی باید روی حساب کار کنند، برای مثال اگر کولرهای گازی پرمصرف را جمع کنیم، توجیه اقتصادی دارد، برای اینکه به ما خسارت وارد می‌کنند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: یا برای مثال لامپ‌هایی که امروزه با تکنولوژی بهتر و بهره‌وری بیشتر تولید می‌شوند، خیلی در این زمینه می‌توانند کمک حال شما باشند.

انرژی‌های تجدیدپذیر را با سرعت بیشتری توسعه دهیم

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: ضرورت تولید انرژی از منابع طبیعی مانند انرژی خورشیدی حائز اهمیت است، این پنل‌های خورشیدی خانگی صرفه‌جویانه است، در استان ما کم به استفاده از این پنل‌ها تشویق می‌شود، در ژاپن کانال‌های آبی موجود است که به جای اینکه از زمین‌های کشاورزی و قابل استفاده برای پنل‌های خورشیدی استفاده کنند، پنل‌ها را روی کانال‌های آب قرار داده‌اند تا هم از نور خورشید برق تولید کنند و هم از تبخیر آب جلوگیری کنند، این از جمله فرصت‌هایی است که می‌شود از آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: برخی توربین‌های بادی فعال نیستند، آن چیزی که باعث می‌شود این توربین‌ها زمین‌های زیادی را به خودشان اختصاص بدهند، پره‌های بسیار بلند است، به سمت و سوی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های توربین‌های بادی برویم که با تکنولوژی روز تولید شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: از سدها می‌توان چند نوع استفاده کرد، ما می‌رویم گلوی سد را می‌گیریم و از آن استفاده می‌کنیم و از بقیه فرصت‌ها غافل می‌مانیم، باید از تمامی فرصت‌های موجود استفاده کرد، ان‌شاءالله خدا به کارهای شما برکت بدهد.

انرژی‌های تجدیدپذیر را با سرعت بیشتری توسعه دهیم

انرژی‌های تجدیدپذیر را با سرعت بیشتری توسعه دهیم

انرژی‌های تجدیدپذیر را با سرعت بیشتری توسعه دهیم

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha