چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 1130944
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
تابلو فاطمه روح نبی

حوزه/ تابلوی فاطمه روح نبی آخرین اثر حجت الاسلام آرش نیک نژاد در تهران رونمایی شد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، تابلوی فاطمه روح نبی آخرین اثر حجت الاسلام آرش نیک نژاد مبدع سبک تداعی، با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل خانه کتاب و ادبیات کشور رونمایی شد.

حجت الاسلام نیک نژاد به بیان ویژگی های این تابلو پرداخت و گفت: در این اثر وجهه و جلوه دیگری از حضرت زهرا(س) که نشان از شٱن و مقام و منزلت ایشان است (اشاره به بوسیدن دست حضرت زهرا(س) توسط نبی مکرم اسلام) معرفی شده چرا که در آثار هنری ارائه گردیده در دوره های مختلف توسط هنرمندان بیشتر به مظلومیت حضرت زهرا(س) پرداخته شده و به شٱن، جایگاه، مقام و رتبه حضرت اشاره کمتری شده است.

وی افزود: در این کار به ظرافت سعی شده فرم های بدن حضرت زهرا(س) به تصویر کشیده نشود همچنین ترکیب بندی کار بصورت دایره حلزونی از حضرت زهرا(س) شروع و به خود حضرت ختم می گردد که اشاره به روایت قدسی «لَولاکَ لَما خَلَقتُ الأفلاک و لولا علی لَما خَلَقتُکَ و لولا فاطمهُ لَما خلقتَکُما» دارد.

مبدع سبک تداعی گفت: در این اثر رنگ‌های فیروزه ای که رنگ اصلی هنر اسلامی است به شدت در ایجاد حس آرامش و کاهش اضطراب در بیننده مؤثر است.

وی گفت: کاشی کاری شمسه در این اثر اشاره به وجود نازنین این دو بزرگوار و پنج تن آل عبا علیهم السلام است که سبب و علت خلقت عالم هستی هستند همچنین وجود سه کبوتر به همراه پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) در این اثر کنایه از پنج تن آل عبا می باشد.

حجت الاسلام نیک نژاد خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی های این تابلو می توان به خلق سبک ویژه و منحصر به فرد هنر ایرانی اسلامی موسوم به «تداعی» در جهان، اشاره به شٱن و جایگاه بلند مرتبه زن در اسلاک در تقابل با نگاه ابزاری زن در غرب با توجه به حوادث اخیر و درج روایت (خرج النبی صلی الله علیه و آله و هو آخذٌ بِیَد فاطمه علیها السلام فقال مَن عرَفَ هذه فقد عرفها و مَن لَم یعرفها فهی فاطمه بنت محمد و هی بَضعَه منی و هی قلبی و روحی التی بینَ جنبی فَمَن آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذای الله.) در کتیبه دایره به دور حضرت، اشاره کرد.

رونمایی از تابلوی فاطمه روح نبی در تهران

رونمایی از تابلوی فاطمه روح نبی در تهران

رونمایی از تابلوی فاطمه روح نبی در تهران

رونمایی از تابلوی فاطمه روح نبی در تهران

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha