یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ حال و هوای پنجمین روز نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی

حوزه/ پژوهش "قرائن اعتبار نسخ وجاده ای" به عنوان بخشی از پژوهش کلان «اصالت میراث حدیثی شیعه در آینه نسخ» بر آن است تا قواعد و شیوه‌های کهن و نوین صحت سنجی انتصاب و اصالت سنجی نسخ کتب حدیثی را با شواهد عینی موجود در نسخ به جا مانده بررسی نماید.

حجت الاسلام مجید جعفری ربانی از پژوهشگران موسسه معارف اهل بیت(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزوی در مجتمع امام خمینی(ره) قم درباره اثر جدید خود گفت: پژوهش "قرائن اعتبار نسخ وجاده ای" به عنوان بخشی از پژوهش کلان «اصالت میراث حدیثی شیعه در آینه نسخ» بر آن است تا قواعد و شیوه‌های کهن و نوین صحت سنجی انتصاب و اصالت سنجی نسخ کتب حدیثی را با شواهد عینی موجود در نسخ به جا مانده بررسی نماید که توسط موسسه معارف اهل بیت(ع) به زینت طبع آراسته شده است.

وی افزود: این کار نشان می دهد که نسخ وجاده‌ای در حال و گذشته منبعی غنی برای عبور از دالان تاریخ و رسیدن به حقایق و در عرصه حدیث دست یافتن به معارف اهل بیت علیهم السلام بوده و می‌باشد و به صرف جاده‌ای بودن دسترسی به نسخ کتب حدیثی قدحی بر اعتبار منبع نخواهد بود.

حجت الاسلام جعفری ربانی خاطرنشان کرد: چالشی که در بسیاری از مباحث تاریخی و کلامی هست نسخ خطی هست که از قرون اولیه به دست ما رسیده است که چقدر می تواند مورد اعتبار و اسناد قرار گیرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان گفت: قبل از استناد به نسخ خطی ای که در طول تاریخ به دست ما رسیده است باید به این نکته توجه کنیم که چگونه اصالت آن نسخه حدیثی احراز می شود تا بعد از احراز اصالت به احادیث آن استناد شود که این مقوله نیز ساز و کار ویژه خود را دارد و در پژوهش "قرائن اعتبار نسخ وجاده ای" ما به کمک قرائنی متوجه اصالت آن نسخه خطی می شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha