شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایتی امام علیه‌السلام را همدم و رفیق، پدر مهربان و پناه بندگان خدا دانست و اظهار داشت: متأسفانه ما نتوانسته‌ایم سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌ویژه بعد هدایتگری ایشان را به جهانیان معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه درس‌هایی از نهج‌البلاغه در شام شهادت امام هادی علیه‌السلام به خطبه ۵۵ نهج‌البلاغه اشاره نمود.

وی بعد هدایتگری اهل‌بیت علیهم‌السلام را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه دو میراث گران‌بها از امام هادی علیه السلام در بیان جایگاه امامت و جایگاه وجود نازنین امیرمؤمنان علی علیه السلام است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با بیان این که در حوزه امام شناسی هیچ سندی بالاتر از جامعه کبیره نیست، خاطرنشان کرد: طولانی ترین روایت در رابطه با امام شناسی روایت امام رضا علیه‌السلام است که در آن ۷۰ ویژگی امام شمرده شده است، امام هادی علیه السلام در جامعه کبیره حدود ۲۰۰ ویژگی برای امام ذکر شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به ویژگی های بارز زیارت غدیریه اشاره نمود و با بیان این که امام هادی علیه السلام در این زیارت نامه قریب ۶۰ آیه قران که در شان امیرالمؤمنین علی علیه السلام نازل شده، آورده است، اظهار داشت: بعد مظلومیت امیرالمؤمنین از دیگر ابعادی است مورد توجه امام هادی علیه السلام بوده، این امام همام در فرازهایی می فرمایند؛ « السَّلامُ عَلَیک یا وَلِی اللّهِ، اَنْتَ اَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَاَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ، صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ حَتَّی اَتَاک الْیقِینُ…».

وی بُعد هدایتگری اهل بیت علیهم السلام را مورد توجه قرار داد و در اشاره به فرازهایی از زیارت جامعه کبیره با بیان این که اهل بیت علیهم السلام چراغ و پیشوایان هدایت هستند، اظهار داشت: متاسفانه بعد هدایت گری اهل بیت علیهم السلام را نه تنها به عالمیان و مسلمین نتوانسته ایم نشان دهیم؛ حتی خود ما شیعیان هم توجه زیادی به بعد با عظمت هدایت گری اهل بیت علیهم السلام نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در تبیین بعد هدایت گری اهل بیت علیهم السلام به فرازهایی از خطبه ۵۵ نهج البلاغه اشاره نمود و اذعان داشت: این خطبه بعد از درنگ حضرت در نبرد صفین و در پاسخ به طعنه‌های برخی از یاران حضرت که امام علیه السلام را به ترس از مرگ و تردید در مشروعیت نبرد متهم کردند، بیان شد.

وی افزود: حضرت در خطبه ای در نبرد صفین ضمن تصریح بر عدم خوفش از مرگ، قسم جلاله یاد می کنند و می فرمایند؛ به خدا سوگند، هیچگاه جنگ را حتی یک روز به تأخیر نینداختم مگر به آن امید که گروهی از مخالفان به من پیوندند و به وسیله من هدایت شوند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر یادآور شد: در جنگ صفین حضرت هزار کیلومتر از کوفه دور شده، بیش از سه ماه ده ها هزار نیروی نظامی را در نزدیکی مرز دشمن نگهداشتند، طعنه دوست و دشمن را به جان خریده می فرمایند؛ آرزو دارد یک نفر هدایت شود و چنین حالی را از کشتن ایشان در عین ضلالت دوست‌تر دارم. چرا که در سیره اهل بیت علیهم السلام اصل بر هدایت انسان است.

وی با تأکید بر این که در دنیای جولان ستمگران تنها چیزی که ارزش ندارد خون مردم است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ روز است که رژیم صهیونیستی جلوی چشمان ۵۲ کشور اسلامی و ۲۰ کشور عربی، زنان و مردان را به خاک و خون می کشاند؛ متاسفانه سران این کشورها حتی جرئت ندارند روابط خود را برای مدت محدودی با رژیم غاصب صهیونیستی قطع کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام با بیان این که امام، همدم و رفیق، پدر مهربان، برادرِ همسان و مادر نیکوکار به فرزند کوچکش است و پناه بندگان خداست، اظهار داشت: متاسفانه ما نتوانسته ایم سیره اهل بیت علیهم السلام به ویژه بعد هدایت گری ایشان را به جهانیان بشناسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha