یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حادثه تروریستی کرمان

حوزه/ نشست تبیینی ابعاد حقوقی ترور شهید سردار سلیمانی و حادثه تروریستی کرمان با رویکرد فتنه ۸۸ و مشارکت حداکثری در انتخابات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی احتشام در نشست تبیینی ابعاد حقوقی ترور شهید سردار سلیمانی و حادثه تروریستی کرمان که با رویکرد فتنه ۸۸ و مشارکت حداکثری در انتخابات در سالن دانش اتاق اصناف قم برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رجب عنوان کرد: انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت به همراه مبارزات آیت الله کاشانی و دکتر مصدق و انقلاب اسلامی سه تکانه تاریخی کشور بودند که منشا آثاری نیز بوده است.

وی با بیان اینکه در هر سه تکانه‌ای که به تاریخ و جغرافیای ما وارد شده است جامعه یکدست نبوده است و مخالفانی وجود داشته‌اند، اظهارکرد: در اسفند ۱۳۵۹ بعد هجوم تهمت‌ها و تخریب‌هایی که علیه شهید بهشتی صورت گرفت ایشان نامه‌ای به امام خمینی (ره) نوشت که ای استاد بزرگ مشکل ما با این آقایون مشکل شخصی نیست؛ بلکه دو جریان در کشور است که یکی معتقد به دنیا و اسلام ظاهری است و برای مدیریت کشور اعتقادی به اسلام ندارند و بیان می‌کنند که اسلام نمی تواند کشور را اداره کند و جریان دیگر نظری مخالف این امر دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیشینه فتنه در سال ۱۳۸۸ نیست بلکه از سال ۱۳۵۸ شروع شده است، اظهار کرد: این انقلاب با فتنه شروع شد و در آن سال منافقین هر جنایتی که خواستند انجام دادند. این فتنه‌ها در سال ۱۳۶۰ و جنگ تحمیلی هم وجود داشت؛ اما این انقلاب چه دارد که دشمنان این گونه عمل می‌کنند؟

وی اضافه کرد: امام خمینی در ششم فروردین ۱۳۶۸ نامه‌ای به آقای منتظری می نویسند و او را بدون القاب خطاب می‌کند هفت بار از واژگانی نظیر با دلی پر از غم، سینه‌ای گداخته‌ای، دلی پرخون، قلبی شکسته و... استفاده می‌کنند و دائم از دل رنج دیده سخن می‌گویند و در خط آخر بیان می کنند که از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. شما می‌خواهید که شما انقلاب ایران را از دست لیبرال‌ها و از کانال آن‌ها به منافقین بسپارید.

حجت الاسلام احتشام با اشاره به اینکه امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب را به عنوان فردی مناسب برای رهبری ایران معرفی کردند، تصریح کرد: امام چیزی در آیت الله خامنه ای دیده بودند که می‌دانستند اییشان میتواند فتنه کور کن باشند.

وی افزود: چند روز بعد از اینکه صدام به ایران حمله کرد، ارتش اعلام کرده بوده که نیروی هوایی بیش از یک ماه قطعه و ادوات ندارد و هرکاری که نیاز است باید در این یک ماه انجام شود. زمانی که برای ارائه گزارش نزد امام خمینی (ره) رفتند ایشان گفتند با بروید برای خدا کار کنید خداوند راه را باز می‌کند. ایشان بیان می‌کردند که دیدم متخصصین این امر می‌گویند نمی‌شود ولی وقتی در طول انقلاب که از سال ۱۳۴۱ شروع شده بود، هرچه دیگران ناشدنی می دانستند امام آن را انجام شدنی می دانست ایمان پیدا کردم که می‌شود و بعد از چند روز جهاد قطعه سازی در ارتش تاسیس کردیم و نتیجه آن صاعقه و کوثر شد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: تاج زاده از قول آقای خاتمی بیان می‌کند که نزد آیت‌الله هاشمی رفتم و گفتم می‌خواهم استعفا بدهم زیرا رهبری سیاست‌هایی را بیان می‌کنند که من درست نمی دانم، آیت الله هاشمی پاسخ داد که استعفا نده در جلسه قبول کن و بیرون از جلسه هر کاری که می خواهید ادامه بدهید و به نظر خود عمل کنید کمااینکه ما هم می‌رفتیم خدمت امام و نظرهای ایشان را می‌شنیدیم ولی چون قابل اجرا نبود، ما کار خودمان را می‌کردیم.

حجت الاسلام علی احتشام ادامه داد: در هر دو تفکر، امام، ولی فقیه و... گفتن وجود دارد اما یکی به صورت قلبی معتقد به ولایت فقیه و امام است اما دیگری به ظاهر و زبان امام و ولی فقیه می گوید.

وی در تحلیل همه فتنه‌های رخ داده اعم از سال ۵۸، ۶۸، ۷۸، ۸۸ و... گفت: همه این فتنه‌ها تقابل این دو تفکر است، یک تفکر مانند سردار سلیمانی بیان می کند که والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی امام می‌گویند اما بصیرت ندارند؛ بصیرت به معنای این است که از پوسته دین به هسته دین برسیم، اضافه کرد: برخی مانند تقی زاده در دوران مشروطیت معتقد هستند که باید از نوک ناخن تا فرق سر غربی باشیم به همین خاطر در ماجرای فلسطین پشت اسرائیل می‌ایستند.

وی با بیان اینکه ویتنامی ها دین ندارند اما چند سال مقابل آمریکا ایستادند و کشته دادند، اضافه کرد: همراه با قرآن، دعا و... باید پیوست کفر به طاغوت وجود داشته باشد و خداوند در این رابطه می‌فرماید: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَ انْفِصامَ لَها». کفر به طاغوت دستگیره محکمی است که گسست ندارد و باعث عاقبت به خیری می‌شود.

حجت الاسلام احتشام بیان کرد: راهپیمایی اربعین سه کاربرد دارد و ثواب یکی از کارکردهای آن است. کار کرد دوم این است که به همه دنیا «لیبک یا حسین» را اعلام کنیم و بگوییم ما حسین را رها نمی‌کنم و کارکرد سوم این است که به دنیا اعلام کنیم تا روز قیامت «حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ».

وی با بیان اینکه پای صندوق رای می رویم تا بگوییم که حساب کسانی که در دهه ۹۰ اقتصاد را به این جا رساندن با شهدا جدا است، یادآور شد: دشمن به دنبال این است که ما پای صندوق رای نرویم تا وهابیون و صهیونیست‌ها شاد شوند. چگونه بعد از این اتفاق به امام حسین (ع) بگوییم «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ اِنّی حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُ» در حالی که دوستانش غمگین و دشمناش شاد می‌شوند.

بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی و حادثه تروریستی کرمان

دکتر سید یاسر ضیایی نیز در این نشست به بررسی ابعاد حقوقی شهادت سردار سلیمانی و حمله تروریستی کرمان پرداخت و عنوان کرد: بعد انقلاب تنش شدیدی بین ایران و آمریکا شروع می‌شود و یکی از نقاط عطف آمریکا از لحاظ نظامی است؛ زیرا بعد از جنگ جهانی دوم، کشوری نیست که به طور مستقیم با آمریکا وارد جنگ شده باشد مگر اینکه آمریکا ابتدا در آن کشور حضور داشته باشد.

وی با اشاره به تقابل‌های ایران و آمریکا از جمله ماجرهای سکوها، جنگ خلیج فارس و بازداشت ملوانان آمریکایی گفت: آمریکا کاروان شهید سلیمانی در عراق را مورد حمله موشکی قرار می دهد و ادعا میکند که شهید سلیمانی در تدارک یک حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق بوده است که این اطلاعات برای نتیجه گیری بهتر به ما کمک می‌کند.

کارشناس حقوقی بیان کرد: برای بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار سلیمانی باید مسائلی مانند اینکه سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت نظامی یا غیر نظامی در عراق بوده است و اینکه ایران و آمریکا در وضعیت صلح قرار داشتند یا وضعیت متخاصم بودند را بررسی کنیم؛ زیرا در نتیجه گیری حائز اهمیت هستند

وی اظهار کرد: افراد نیروهای مسلح به طور کلی در همه شرایط نظامی تلقی نمی‌شوند اما افرادی مانند وزرا و فرماندهان عالی رتبه به طور دائم دارای جایگاه و عنوان خود هستند.

استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به این تعریف می‌توانیم سردار سلیمانی را در آن لحظه یک نظامی تلقی کنیم؛ زیرا از فرماندهان عالی رتبه بوده است از طرف دیگر با توجه به اینکه حامل پیامی برای عربستان بود که عراق نیز این امر را بیان کرده است یک دیپلمات نیز محسوب می‌شدند.

توسل به زور

وی با اشاره اینکه در ترور شهید سلیمانی با تخلفاتی مانند توسل به زور، تجاوز و حمله مسلحانه روبه رو هستیم، گفت: توسل به زور از جمله قواعد مهم حقوق بین الملل است که در بند ۴ ماده ۲ منشور به ممنوعیت این امر اشاره شده است اگر این توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی و حاکمیت باشد اعم از اینکه به صورت نظامی یا غیر نظامی باشد، تخلف است.

تجاوز

ضیایی با بیان اینکه تجاوز یکی از مصادیق توسل به زور نظامی است، اضافه کرد: یکی از مصادیق تجاوز نیز حمله مسلحانه است و از نظر منطقی با یک عموم و خصوص مطلق مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در این حمله، تروریست دولتی نیز اتفاق افتاده است، گفت: حمله به هدف غیر نظامی به صورت خشونت بار و با هدف سیاسی را حمله تروریستی می‌گویند و اگر دولتی پشت این ترور باشد تروریست دولتی می‌شود و با توجه به اینکه آمریکا این حمله را پذیرفت یک حمله تروریستی دولتی می‌شود. تروریست دولتی با دولتی که از تروریست حمایت می‌کند متفاوت است.

کارشناس حقوق ادامه داد: در تروریست دولتی باید هدف غیرنظامی باشد و در اینجا اگر شهید سلیمانی را غیرنظامی بدانیم شامل این امر می‌شود و اگر شخص نظامی بدانیم حمله مسلحانه بوده است.

وی اضافه کرد: بر اساس کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی، از جمله عوامل دیپلماتیک بیان می کنند اگر تعرضی علیه دیپلمات ها شد دولت‌ باید تعقیب کند.

استاد دانشگاه در تعریف قتل فراقانونی بیان کرد: اگر خارج از نظام قضایی کسی را ترور کنید و به قتل برسانید یک اقدام غیر قانونی است حتی اگر او را متهم می‌دانستید؛ زیرا حکمی برای او صادر نشده است.

وی عنوان کرد: آمریکا بیان کرد که ما سردار سلیمانی را تروریست می دانستیم در حالی که این گفته اشتباه است. خطا و اشتباه حقوقی در این اقدام آمریکا این است که ما اقدام تروریستی داریم و صفت، موصوف به اقدام می‌شود نه شخص. اینکه یک گروه یا کشور را تروریستی بدانیم خلاف کنوانسیون های بین المللی است.

دفاع پیش دستانه

ضیایی ادامه داد: آمریکا بیان کرد این یک دفاع پیش دستانه بوده؛ زیرا سردار سلیمانی در تدارک حمله به پایگاه های آمریکا بوده است در حالی که دفاع پیش دستانه به حمله قریب الوقوع اثبات شده گفته می‌شود.

اقدام ایران (حمله به عین الاسد)

وی اضافه کرد: اگر شهادت سردار سلیمانی را حمله مسلحانه بدانیم، ماده ۵۱ منشور بیان می‌کند که دفاع مشروع در برابر حمله مسلحانه حق شما است. باتوجه به اینکه سرزمین عراق نیز در اینجا مورد حمله قرار گرفته بود ایران به حمایت از عراق نیز می‌توانست وارد دفاع مشروع شود.

دفاع مشروع مستمر

کارشناس حقوقی بیان کرد: دفاع مشروع مستمر به اقدامی گفته می‌شود که شما تا جایی پیش می‌روید که شعله تجاوز را خاموش کنید و بتوانید بر گردید. با توجه به این تعریف، حمله به عین الاسد می‌تواند شروع یک دفاع مشروع مستمر می‌تواند باشد تا جایی که آمریکا دست بکشد.

وی تأکید کرد: در یک نتیجه گیری کلی اگر شهید سلیمانی را یک نظامی بدانیم پس حمله مسلحانه بوده اقدام ایران دفاع مشروع بوده است و اگر شهید سلیمانی را دیپلمات بدانیم پس ترور بوده است و اقدام ایران در قالب دفاع مشروع مستمر، توسل به زور مادون جنگ و تعقیب تروریست قابل دفاع است.

ضیایی در رابطه با وضعیت تخاصم بین ایران و آمریکا گفت: تعریف تخاصم در حقوق بین الملل با ایران متفاوت است. اگر مجموعی و طولانی مدت را در نظر بگیریم وضعیت تخاصم است.

وی عنوان کرد: در حمله تروریستی کرمان را که داعش بر عهده گرفت ایران موساد را مورد حمله قرار داد؛ زیرا وقتی دولتی از یک حادثه تروریستی حمایت موثر می‌کند می توان اقدام را به او منتسب کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha