شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / مراسم چهلمین شب ارتحال همسر آیت الله العظمی وحیدخراسانی

مراسم چهلمین روز درگذشت همسر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی با حضور علما، نمایندگان بیوت مراجع‌ عظام تقلید، روحانیون و جمعی از مردم مؤمن قم در حسینیه شهدا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی‌قمی در مراسم چهلمین روز درگذشت بانو سیده‌حسینی همسر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی که شب گذشته با حضور علما و نمایندگان بیوت مراجع‌تقلید، روحانیون و جمعی از مردم مؤمن قم در حسینیه شهدا برگزار شد، اظهار کرد: کلام امیرالمومنین(ع) در وصف مرگ بسیار عجیب است. حضرت در خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه می‌فرمایند: لحظه جان دادن را نمیتوان وصف کرد.

ببینید:

تصاویر مراسم چهلم همسر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی

وی در ادامه گفت: حضرت در این خطبه می‌فرمایند: اجْتَمَعَتْ عَلَیْهِمْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ فَفَتَرَتْ لَهَا أَطْرَافُهُمْ وَ تَغَیَّرَتْ لَهَا أَلْوَانُهُمْ ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ فِیهِمْ وُلُوجاً فَحِیلَ بَیْنَ أَحَدِهِمْ وَ بَیْنَ مَنْطِقِهِ وَ إِنَّهُ لَبَیْنَ أَهْلِهِ یَنْظُرُ بِبَصَرِهِ وَ یَسْمَعُ بِأُذُنِهِ عَلَی صِحَّةٍ مِنْ عَقْلِهِ وَ بَقَاءٍ مِنْ لُبِّهِ یُفَکِّرُ فِیمَ أَفْنَی عُمُرَهُ وَ فِیمَ أَذْهَبَ دَهْرَهُ وَ یَتَذَکَّرُ أَمْوَالًا جَمَعَهَا أَغْمَضَ فِی مَطَالِبِهَا وَ أَخَذَهَا مِنْ مُصَرَّحَاتِهَا. و آنچه بر انسان فرود آید وصف ناشدنی است. سختی جان کندن و حسرت از دست دادن دنیا به دنیا پرستان هجوم می‌آورد. بدن‌ها در سختی جان کندن سست شده و رنگ می‌بازند، مرگ آرام آرام همه اندام انسان را فرا می‌گیرد، زبان را از سخن گفتن باز می‌ایستد و انسان در میان خانواده‌اش افتاده و با چشم خود می‌بیند و با گوش می‌شنود که عمرش در پی چه کارهایی گذشته است.

استاد حوزه گفت: انسان به یاد ثروت‌هایی که جمع کرده می‌افتد، همان ثروت‌هایی که در جمع‌آوری آنها چشم بسته و از حلال و حرام و شبهه جمع آوری کرده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی‌قمی در ادامه بیان کرد: حضرت امیر در ادامه این خطبه می‌فرمایند: فَلَمْ یَزَلِ الْمَوْتُ یُبَالِغُ فِی جَسَدِهِ حَتَّی خَالَطَ لِسَانُهُ سَمْعَهُ فَصَارَ بَیْنَ أَهْلِهِ لَا یَنْطِقُ بِلِسَانِهِ وَ لَا یَسْمَعُ بِسَمْعِهِ یُرَدِّدُ طَرْفَهُ بِالنَّظَرِ فِی وُجُوهِهِمْ یَرَی حَرَکَاتِ أَلْسِنَتِهِمْ وَ لَا یَسْمَعُ رَجْعَ کَلَامِهِمْ ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ الْتِیَاطاً بِهِ. مرگ هم چنان بر اعضای بدن انسان چیره می‌شود، تا آن که گوش او مانند زبانش از کار می‌افتد، پس در میان خانواده‌اش می‌افتد. نه می‌تواند با زبان سخن بگوید و نه با گوش بشنود، پیوسته به صورت آنان نگاه می کند، اما صدای کلمات آنان را نمی شنود. سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرا می گیرد، و چشم او نیز مانند گوشش از کار می افتد، و روح از بدن او خارج می شود.

این استاد حوزه گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه ۸۲ میفرماید: انسان‌ها فریب چه چیزی را می‌خورید، دنیا با تمام وسعت، بزرگی و عظمتش فقط به اندازه قامت خود از آن سهم دارید و هیچ راه فراری و خلاصی از قبر و قیامت نیست.

وی ادامه داد: این مجالس برای یادآوری به انسان است که غافل است. یاد مرگ انسان را از غفلت دور می‌کند.

کارشناس مذهبی ادامه داد: مستحب است انسان در تشییع جنازه در فکر باشد. در حالات حضرت رسول‌الله(ص) در زمان تشییع جنازه آمده است که ایشان سخنی نمی‌گفتند و بیشتر در حالت تفکر بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌قمی در وصف همسر آیت الله العظمی وحید خراسانی گفت: این بانوی مومنه در طول عمر شریف خود به قرائت زیارت عاشورا بعد از نماز صبح و صله ارحام و کمک به نیازمندان و فقرا مقید بودند. در وصف این بانوی جلیله همین بس که ۵۰ سال در خدمت مرجع عظیم الشانی همچون آیت‌الله وحید خراسانی بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha