دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جشنواره عمار

جشنواره فیلم عمار به عنوان رویداد مهم فرهنگی و رسانه ای و هنری، بهترین فرصت برای تحقق اهداف مدنظر در بحث جهاد تبیین است؛ جهادی که به فرموده سکاندار حکیم و بیدار انقلاب اسلامی، یک فریضه فوری و قطعی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعه شب اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم عمار در تهران برگزار شد و به روال هر ساله، این ایام آثار متنوع و جذاب این جشنواره در اکران های مردمی در سطح استان ها و شهرستان ها به نمایش درمی آید.

به تعبیر سهیل اسعد دبیر این جشنواره، آنچه عمار را از دیگر جشنواره ها متمایز می سازد، تأکید بر مردمی بودن آن است و این که در چارچوب های زمانی و مکانی خاصی نمی گنجد و امکان نمایش آثار آن در هر برهه زمانی و هر شرایط مکانی وجود دارد.

وی البته در نشست های خبری به این مناسبت ضمن قبول برخی ضعف های جشنواره به چند نکته مهم اشاره کرد و افزود: کارکرد جشنواره فیلم عمار را از دومنظر می‌توان بررسی کرد؛ نخست این که بر اساس نیازهای فرهنگی جامعه نیاز به حضور توده مردم در عرصه صنعت هنر، رسانه، فکر، اندیشه و سینما وجود داشت که با توجه به فراگیری فضای مجازی به‌طور جدی این نیاز احساس می‌شد که از این حیث جشنواره فیلم عمار بسیار موفق بوده است.

سهیل اسعد همچنین ادامه داد: هر چقدر میزان و کمیت فعالان هنری، رسانه‌ای، سینمایی و مستندسازان افزایش یابد در فرهنگ عموم جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود، کما این که افزایش تعداد تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری در جامعه بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای آینده کشور و برای امت اسلامی مهم است که چقدر سفیر و تولیدکننده فرهنگی در مقابل غول‌های رسانه‌ای غربی داشته باشیم.

این مبلغ عرصه بین الملل، نیاز دوم فرهنگی جامعه را نیاز مصرفی و خوراک فرهنگی توصیف کرده و افزود: مردم به عنوان مصرف‌کننده آثارهنری سینما، مستند و… باید از منبع خوبی ارتزاق کنند. اگر ما به فراخور نیازهای جامعه تولید فرهنگی نداشته باشیم غول‌های رسانه‌ای نظام سلطه جامعه را مورد هجوم بی‌رحمانه خود قرار خواهند داد.

ورای هر نقد و نظری نسبت به جشنواره عمار، آن چه حائز اهمیت است این که این رویداد مهم فرهنگی و رسانه ای و هنری، بهترین فرصت برای تحقق اهداف مدنظر در بحث جهاد تبیین است؛ جهادی که به فرموده سکاندار حکیم و بیدار انقلاب اسلامی، یک فریضه فوری و قطعی به شمار می رود.

شکی وجود دارد که در روزگار کنونی بهترین ابزار به منظور جهاد تبیین، بهره گیری از هنر و رسانه است و در این میان، جشنواره مردمی فیلم عمار با توجه به مؤلفه ها و شاخصه هایش، زمینه ای فراهم کرده که الزامات چنین جهادی تحقق پیدا کند.

مهم این است که مدیران فرهنگی و متولیان امور با تمهیدات مناسب، شرایطی برای عرضه بهتر آثار چنین جشنواره هایی فراهم کنند و از سوی دیگر سال به سال زمینه مردمی تر شدن آن را فراهم نمایند. ان شاءالله.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha