شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دوره یکساله آموزش تجربه‌نگاری فرهنگی

حوزه/ دوره جدید کارگاه آموزشی تجربه‌نگاری فرهنگی با هدف تکمیل همکاران مورد نیاز در قالب دستیار پژوهشی کارگروه تجربه‌نگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام در قم آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دوره جدید کارگروه تجربه‌نگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام با هدف تکمیل همکاران مورد نیاز خود، در قالب دستیار پژوهشی در طرح‌های تجربه‌نگاری، اقدام به برگزاری دوره یکساله آموزش تجربه‌نگاری فرهنگی در قم کرده است.

در مراسم افتتاحیه این کارگاه آموزشی که پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه در قم برگزار شد، حجج اسلام عباس حیدری‌پور قائم مقام، حمید آقا نوری پژوهشگر، آقای علیرضا مؤمن آرانی مدیر و مجید ایزدی دبیر اجرایی کارگروه تجربه‌نگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام سخنرانی کردند.

بهره‌مندی از مزایای قرارداد همکاری

در ابتدا قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام پس از خیر مقدم و آرزوی موفقیت برای حاضران، به شرح چیستی تجربه‌نگاری و فعالیت‌های پژوهشکده در این زمینه پرداخت و گفت: افراد حاضر در این کارگاه، ضمن بهره‌مندی از دوره‌های آموزشی و پژوهشی در طول کار، از مزایای قرارداد همکاری با پژوهشکده نیز بهره‌مند خواهند شد.

حجت‌الاسلام حیدری‌پور تصریح کرد: انعقاد قرارداد دستیار پژوهشی در صورت قبولی در کارگاه آموزشی - پژوهشی دستیار تجربه‌نگار به صورت پروژه‌ای، استفاده رایگان از کارگاه و دوره‌های آموزشی – پژوهشی، پشتیبانی علمی توسط استاد ناظر، چاپ اثر و ارائه گواهی از مزایای شرکت در این کارگاه آموزشی است.

در ادامه حجت‌الاسلام آقا نوری بنده ضرورت و اهمیت تجربه‌نگاری و نیاز کشور به بازخوانی تجربیات گذشته را شرح داد و با اشاره به فراوانی ایده‌های نو و مهم برای تجربه‌نگاری، در این زمینه از جهاد سازندگی به عنوان نمونه یک ایده موفق نام برد که از تولید واکسن گرفته تا اصلاح نژاد دام ایرانی، ساخت موشک، فناوری اطلاعات، کتابداری، صنایع دستی و حکمرانی سیاسی نقش مؤثر داشته است.

تجربه‌نگاری یکی از سه راه نجات انقلاب تجربه‌نگاری

وی با بیان اینکه گذشته بسیار پرفروغ و تجربیات امروز، این سئوال را پیش‌روی ما قرار می‌دهد که چگونه گفتمان ساخته می‌شود و فرهنگ تغییر می‌کند، گفت: در حال انجام پژوهش‌های نظری هستیم و از تجربه عملی غافل شده‌ایم؛ کسی می‌تواند تجربه‌نگاری کند که باور داشته باشد یکی از سه راه نجات انقلاب تجربه‌نگاری است.

پژوهشگر پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام با تأکید بر تدریس برخی آثار تجربه‌نگاری در دانشگاه‌ها به عنوان تجربه عملی زندگی، خطاب به حاضران در جلسه توصیه کرد که تجربه‌نگاری را اولویت نخست خود قرار دهند، به مباحث فنی آن دقت کرده و مراقب باشند که به خاطره‌نویسی بی‌اثر تبدیل نشود.

با آغاز آموزش‌های تئوری و عملی تجربه‌نگاری فرهنگی و در ابتدای دوره آموزش چگونگی شناخت تجربه، علیرضا مؤمن آرانی به بیان اهمیت برگزاری این دوره پرداخت و با طرح این سئوال که چرا تجربه‌نگاری مهم است، گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب با ماهیت فرهنگی بود که در ابتدا، فرهنگ جامعه فی‌المجموع عملکرد خوبی داشت و تصویر و تصور اختلال فرهنگی وجود نداشت.

چرایی اهمیت تجربه‌نگاری فرهنگی

وی با اشاره به اینکه با وقوع انقلاب اسلامی و بعد از تشکیل جمهوری اسلامی، به مروز نگاه از فرهنگ به فرهنگ و جامعه کم‌رنگ شد و اقتصاد، سیاست و سیاست‌ خارجی محور شدند، افزود: مواجهه با انقلاب و تهاجم فرهنگی به مروز ابعاد گسترده‌ پیدا کرد و با ورود فضای مجازی به خانه‌ها و افراد، در عمل امکان این تهاجم بسیار گسترده و جدی شد.

مدیر کارگروه تجربه‌نگاری فرهنگی با اشاره به ناتوانی و یا توانایی کم سازمان‌های سیاسی، حقوقی و حتی علمی و نخبگانی برای حل مسائل و چالش‌های فرهنگی، تصریح کرد: در اواخر دهه هفتاد و هشتاد فرهنگ مسئله شد و مسیرهایی برای حل چالش‌های فرهنگی در جامعه شکل گرفت، اما در همه حوزه‌هایی که ورود کردیم موفقیت نداشتیم.

همچنین مجید ایزدی مدیر اجرایی کارگروه تجربه‌نگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام تاریخچه این کارگروه به همراه گزارشی از فعالیت‌های آن و معرفی کتب منتشر شده و پروژه‌های در دست انجام را ارائه کرد.

شایان ذکر است که در کارگاه آموزشی تجربه‌نگاری فرهنگی مجموعه آموزش‌های جمع‌آوری اطلاعات (اسناد، مصاحبه و مشاهده)، تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری، آموزش نرم افزار مکس کیو دی ای و نگارش علمی در طول یک سال ارائه می‌شود که در روز نخست آن سرفصل‌های چگونگی شناخت و نحوه ارائه تجربه، شاخص‌ها و چگونگی شناسایی و نحوه معرفی مورد صاحب تجربه ارائه شد.

دور جدید این کارگاه آموزشی از پنجشنبه ۲۸ دیماه ساعت ۱۰ تا ۱۶ در سالن اجتماعات و سالن آمفی تئاتر پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به نشانی قم، خیابان نیایش، جنب مصلی قدس آغاز شده است که به مدت یکسال ادامه دارد و افراد منتخب حاضر در آن، افزون بر آموزش‌های تئوری دو پروژه تجربه‌نگاری را انجام می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha