یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
چهارمین کنفرانس بین‌المللی «دین، فقه و قانون»

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از برگزاری چهارمین کنفرانس بین‌المللی «دین، فقه و قانون»، روزهای نهم و دهم بهمن ۱۴۰۲ در قم و تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چهارمین کنفرانس بین‌المللی «دین، فقه و قانون» تحت عنوان "حکمرانی دینی و تنظیم‌گری در مسائل اساسی جهان معاصر" با حضور شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف جهان با سخنرانی دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی، روزهای نهم و دهم بهمن ۱۴۰۲ در قم و تهران برگزار می‌گردد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت چهارمین کنفرانس بین المللی دین، فقه و قانون تحت عنوان "حکمرانی دینی و تنظیم‌گری در مسائل اساسی جهان معاصر" بیان کرد: در این کنفرانس علاوه بر دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، قرار است آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، حجج اسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه این کنفرانس بین المللی سخنرانی کنند.

دکتر عطاءالله رفیعی آتانی ادامه داد: در این کنفرانس همچنین میهمانانی از کشورهای خارجی متناسب با موضوعات کنفرانس به صورت حضوری و مجازی سخنرانی و مقالات خود را ارائه می دهند.

وی با اشاره به استقبال پژوهشگران، محققان و اندیشه ورزان حوزوی و دانشگاهی از این کنفرانس گفت: بعد از اعلام فراخوان کنفرانس بیش از ۱۴۰ چکیده مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد و در نهایت، ۸۰ چکیده تایید و از این تعداد، ۵۰ عنوان مقاله به صورت کامل دریافت شد که در نهایت بعد از ارزیابی نهایی، ۳۰ مقاله در قالب پنل‌های تخصصی در روز دوم کنفرانس ارائه خواهد شد.

رفیعی آتانی با اشاره به مشارکت نهادها و مراکز حوزوی در برگزاری این کنفرانس گفت: روز سه شنبه دهم بهمن ماه، به صورت هم زمان پنل‌های تخصصی در دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه، دانشگاه قم و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار خواهد شد و اندیشمندان مقالات خود را ارائه خواهند داد.

وی ادامه داد: این کنفرانس با محورهای "حکمرانی دینی و انفال"؛ "حکمرانی دینی و فضای مجازی"؛ "حکمرانی دینی و رمزارزها"، "حکمرانی دینی و خانواده"، "حکمرانی دینی و نظام پولی و مالی"، "حکمرانی دینی و حقوق آب"، "حکمرانی دینی و ابعاد حقوقی اقتصاد دانش‌بنیان"، "حکمرانی دینی و عدالت حقوقی وقضائی" برگزار می‌شود.

رفیعی آتانی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پیش از این سه کنفرانس بین‌المللی تحت عناوین «فقه و قانون»، «اخلاق و قانون» و «فقه، قانون و واقعیت‌های اجتماعی» را با حضور شخصیت‌های علمی برجسته جهان اسلام برگزار کرده است.

وی همچنین از تاسیس رشته "حقوق پارلمانی" ابراز خرسندی کرد و گفت: با رایزنی های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از ۱۳۹۵ تاکنون و به دنبال آن تهیه طرح نامه و محتوای علمی، رشته حقوق پارلمانی با مشارکت مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و پردیس فارابی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد در آستانه تاسیس و جذب دانشجو قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امید است تاسیس این رشته دانشگاهی در کنار سلسله کنفرانس‌های بین المللی فقه و قانون به تقویت جریان قانونگذاری در کشور منجر شود.

انتهای پیام

کنفرانس بین‌المللی «دین، فقه و قانون» برگزار می شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha