شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
آیت‌الله علی ارومیان

حوزه/ آیت‌الله علی ارومیان پدر سه شهید و از شاگردان امام خمینی (ره) آیت‌الله خویی و آیت‌الله حکیم به دیدار معبود شتافت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، محمد ارومیان گفت: آیت الله علی ارومیان از ۲۹ دی به علت بیماری قلبی، در بیمارستان علی ابن ابیطالب قم بستری بود، دارفانی را وداع گفت.

وی افزود: پیکر این مرحوم به مراغه منتقل و در جوار فرزندانش شهیدش در گلشن زهرای مراغه به خاک سپرده خواهد شد.

آیت‌الله علی ارومیان در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد.

وی پس از فراگیری قرآن و دروس متداول در مکتب‌خانه به مدارس جدید رفت و تا مقطع متوسطه به صورت متفرقه در مراغه درس خوانده است.

این عالم انقلابی از شاگران آیت‌الله میرزا مسلم ملکوتی در قم بود و در نجف اشرف نیز نزد آیات عظام سیدمحمود شاهرودی، سیدابوالقاسم خویی، سیدمحسن حکیم، سیدعبدالله شیرازی و امام خمینی (ره) بهره برده است.

آیت‌الله ارومیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوره‌های اول و دوم نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی بود، مدتی امامت جمعه شهرستان میانه را برعهده داشت و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‏ های دوم و سوم و عضویّت در دفتر استفتائات مقام معظّم رهبری از دیگر مسئولیت‌های وی بوده است.

آیت الله ارومیان در عین حال پدر سه شهید به نام‏‌های مهدی، رضا (عبدالحمید) و محسن ارومیان بود و فرزند چهارم وی نیز در درگیری با منافقین جانباز شده است.

سالها منبر های با شور و شعور این عالم مردم را به دین جلب و جذب کرد و هسته های اولیه انقلاب در مراغه با همت وی پایه گذاری شد و در شکل گیری ارگانهای نظامی و انتظامی و کمیته انقلاب و سپاه نقش موثری ایفا کرد.

زندگی سراسر خدمت و مبارزه این عالم انقلابی، در کمال زهد و وارستگی از مطامع دنیوی، در شامگاه سوم بهمن ۱۴۰۲ ودر سن ۹۲ سالگی به پایان رسید.

نماینده ولی فقیه در استان درگذشت آیت الله ارومیان را تسلیت گفت.

در پیام حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم آمده است: ارتحال عالم وارسته و فقیه جلیل القدر حضرت آیت‌الله شیخ علی ارومیان رحمه اللّه علیه، پدر والامقام سه شهید گلگون کفن دفاع مقدس مهدی، رضا (عبدالحمید) و محسن ارومیان موجب تألم و تأثر شد.

اینجانب رحلت آن عالم پرهیزکار و انقلابی را به محضر حضرت بقیه‌اللّه الاعظم عجل‌اللّه تعالی فرجه الشریف، رهبرمعظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم، شاگردان و ارادتمندان و اهالی شهرستان مراغه تسلیت عرض کرده و برای آن فقیه فرزانه، علو درجات و غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha