دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رئیس دارالقرآن‌الکریم

حوزه/ برخی مفاهیم قرآنی وجود دارد که استعمار تلاش کرده است ما را از آن دور نگه دارد، آیاتی که معنایش حاکمیت عملی اسلام در دنیای امروز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس دارالقرآن‌الکریم و سخنگوی طرح جامع قرآنی ماه مبارک رمضان در دهمین همایش جوامع قرآنی عصر که در مجتمع یاوران مهدی(عج) شهر قم برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که ظرفیت‌های مختلف و هم‌افزا برای ترویج فرهنگ قرآنی در سراسر کشور به میدان بیایند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم از افرادی که به آن‌ها کتاب داده میثاق گرفته است تا آن را برای مردم تبیین کنند و آن را کتمان نکنند، اظهار کرد: علمای یهود با لباس عالم دینی حرف می‌زدند و مردم فکر می‌کردند که این حرف خداست و نتیجه این شده بود که علم کتاب در جامعه شکل نگرفته بود و موارد مختصری از کتاب را به مردم آموخته بودند.

رئیس دارالقرآن‌الکریم با بیان اینکه ما وظیفه داریم کتاب خدا را برای مردم تبیین کنیم و آن را کتمان نکنیم، گفت: انحراف ادیان گذشته به خاطر عمل نکردن به همین میثاق بود که کتاب را برای مردم تبیین نکردند و آن را کتمان کردند.

وی با بیان اینکه در زمینه اهداف عملیاتی طرح قرآنی ماه مبارک رمضان در چهار سطح تنظیم شده است، گفت: سطح اول گفتمان‌سازی زندگی با قرآن است تا برای مردم جا بیندازیم که قرآن زندگی را سامان می‌دهد و مشکلات را حل می‌کند، سطح دوم آشنایی و تبیین ۳۰ فراز قرآنی است؛ سطح سوم حفظ ۳۰ فراز منتخب قرآنی توسط آحاد جامعه و سطح چهارم کنشگری با محوریت تبیین آیات برای بخش از جامعه هدف است.

رئیس دارالقرآن‌الکریم اظهار کرد: تمام دغدغه ما این بوده که بتوانیم از فرصت‌هایی که رسانه‌ها ایجاد می‌کنند استفاده کنیم و ارتباط مردم با مباحث قرآنی را حفظ و میدان را تقویت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز قرآن کریم در جامعه ما آنچنان که باید محور نیست و فهم قرآن در میان مردم اتفاق نیفتاده است، افزود: خداوند در آیات متعددی از این حرکت به‌عنوان قیام‌لله و اظهار دین حق یاد کرده است، ولی ما در مورد چگونگی قیام‌ الله که در آثار امام خمینی(ره) هم محوریت دارد بحث نکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقی‌زاده با اشاره به اینکه در مورد ماه مبارک رمضان این دغدغه وجود داشت که یک حرکت هم‌افزا و منسجم در کشور شکل بگیرد، گفت: مقام معظم رهبری در مورد فعالیت‌های قرآنی مفصل و دقیق صحبت کرده‌اند و گفتند برای آموزش‌های قرآنی در سطوح مختلف، مفاهیم پایه قرآنی باید تبدیل به گفتمان عمومی جامعه شود.

وی با بیان اینکه باید ۳۰ تا ۴۰ مفهوم پایه قرآنی تبدیل به گفتمان عمومی جامعه و واضحات و بینات مردم شود، اظهار کرد: در طرح قرآنی ماه مبارک رمضان روی آیات منتخب قرآن کریم تمرکز شده و به دنبال گفتمان‌سازی از مفاهیم پایه قرآن کریم در جامعه هستیم.

رئیس دارالقرآن‌الکریم با اشاره به برخی دغدغه‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری اظهار کرد: برخی مفاهیم قرآنی وجود دارد که دست استعمار تلاش کرده است ما را از آن دور نگه دارد، آیاتی که معنایش حاکمیت عملی اسلام در دنیای امروز است و این آیات باید در همه جای جهان اسلام رایج شود و مسلمانان آن آیات را حفظ کنند، مضامین آن را فهم کنند و به عمل به آن ملتزم باشند.

وی با بیان اینکه ۳۰ آیه ابتدایی این طرح از آیات متناسب با طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مقام معظم رهبری انتخاب شده است، گفت: یکی از اهداف این طرح این است که بتوانیم جبهه منسجمی را در برابر دشمن شکل دهیم، باری را از دوش انقلاب اسلامی برداریم و مردم را به میدان بیاوریم و دستگاه‌ها در سایه باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقی‌زاده در پایان سخنان خود ارتباط با قرآن و فهم قرآن و عمل به قرآن در زندگی روزمره مردم را از سطوح مختلف طرح قرآنی ماه مبارک رمضان دانست و افزود: این طرح در راستای تسهیل دسترسی مردم به مفاهیم قرآنی اجرا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha