دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
موسوی حسب

کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی گفت: با نگاهی به سیره و سبک زندگی و حکمرانی امیرالمؤمنین(ع) به خوبی متوجه می شویم که بحث مقابله با انحراف چه جایگاه مهمی در جهاد فرهنگی بر اساس سیره علوی دارد.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک فرارسیدن سیزدهم رجب، سالروز ولادت با سعادت مولی الموحدین علی(ع) اظهار داشت: در سیره و شیوه‌ی سیاستمداری حضرت در بُعد فرهنگی بحث اصلاح جامعه و مقابله با انحرافات جایگاه مهمی دارد، کما این که اگر جامعه به لحاظ فرهنگی اصلاح شود در عرصه ها و ابعاد دیگر نیز زمینه رشد و پیشرفت پیدا می کند.

وی افزود: در سیره و کلام نورانی امیرالمؤمنین(ع)، هدف اساسی از اصلاحات فرهنگی همانا حاکمیت خدا محوری به جای هواهای نفسانی و خواسته های شیطانی است و لذا حضرت در وهله نخست به دنبال مبارزه با انحرافات دینی بودند.

وی همچنین گفت: امام علی(ع) در نامه ٥٣ نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می فرمایند:" این دین در دست اشرار اسیر بوده، در آن به هوا و هوس عمل می شد و به نام دین، دنیا طلب می گردید" و در واقع این کلام حضرت حاکی از اوضاع فرهنگی و اعتقادی ناصحیح امت اسلام پس از رحلت رسول الله(ص) و پیش از خلافت ایشان است و لذا می بینیم که یکی از مهم ترین ثمرات حکومت پنج ساله ایشان همانا احیای سنت نبوی و نشان دادن چهره حقیقی اسلام به مردم آن زمان و نسل های آینده است.

کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: در این راستا در کنار تلاش برای تحقق عدالت در همه ابعاد آن، مساله کار فرهنگی و روشنگری اهمیت بسزایی پیدا می کند کما این که سرتاسر نهج البلاغه مشحون از همین روشنگری ها و بصیرت افزایی در عرصه جهاد فرهنگی است.

وی بیان داشت: در تداوم همین جهاد فرهنگی امام علی(ع) به شدت به دنبال بحث مبارزه با فساد اجتماعی بودند و از سویی التفات داشتند که تجمل گرایی مردم و مسئولان و حرام خواری در جامعه چه عوارض شوم فرهنگی و اجتماعی به همراه دارد.

وی گفت: به همین خاطر است که مولای متقیان، طی نامه هایی به کارگزاران خویش آنان را از نشستن بر سر سفره های رنگین که در دوره عثمان بسیار عادی شده بود، نهی می فرمودند و بر رعایت تقوا، توجه به حقوق عامه مردم به خصوص مستضعفین تأکید داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha