دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1135842
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کتاب حدیث نصر

حوزه/ ویرایش دوم کتاب حدیث نصر، خاطرات مرحوم آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی با تجدید نظر و اضافات فراوان با تدوین سید حسین کشفی از سوی مؤسسه کتابشناسی شیعه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ویرایش دوم کتاب حدیث نصر، خاطرات فقیه مجاهد مرحوم آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی (م۱۴۳۹ق) با تجدید نظر و اضافات فراوان با تدوین سید حسین کشفی از سوی مؤسسه کتابشناسی شیعه منتشر شد.

جمله ای از آن مرحوم درباره این کتاب منتشر شده که بدین شرح است:

زندگی هر انسانی پر از فراز و نشیب ها و پیروزی و شکست ها و نعمت ها و ابتلاءات است. آنچه در تمامی این مراحل موجب آرامش است «خداباوری» است.

همه ما وظائفی عرفی و شرعی داریم که باید انجام دهیم؛ اما گرداننده زندگی و روزی رسان خداوند متعال است.

حقیر در طول دوران زندگی ام، از سالها سخت فقدان مرحوم پدرم تا تحصیل در حوزه نجف اشرف و ازدواج و... با تمام وجود لمس کرده ام که زندگی من به دست حضرت حق تعالی است و غرض مهم از بیان خاطرات زندگی ام، انتقال این معنی به همه خوانندگان به ویژه جوانان عزیز بوده است.

برای این کتاب تقریظی از آیت الله رضا استادی و مقدمه ای از حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری منتشر شده است:

* تقریظ آیة‌اللـه حاج شیخ رضا استادی بر کتاب حدیث نصر

بسم اللــه الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین وصلّی‌اللــه علی سیّدنا محمد وآله الطاهرین.

از کتاب‌هایی که لازم است طلّاب و دانشجویان عزیز و نیز اساتید حوزه و دانشگاه بخوانند تا علاوه بر آشنایی با قطعه‌ای از تاریخ شیعه و حوزه‌های علمیه، در زندگی علمی و عملی خود بهره‌مند شوند، کتاب‌های شرح حال و بیان خاطرات عالمانی است که علاوه بر تحصیل مراتب علمی و اخلاقی، در طول عمر در اجتماع حضور داشته و به انواع مختلف به مردم خدمت کرده‌اند. البته در صورتی‌که آن کتاب‌ها این چند ویژگی را داشته باشند:
۱. واقعیات شخصیت آن عالم بدون مبالغه و زیاده‌روی در آن بیان شده باشد.
۲. بیان ویژگی‌های اخلاقی آموزنده افرادی که در آن کتاب یاد می‌شوند از اهداف نویسنده باشد.
۳. از ذکر برخی از صفات منفی دیگران اجتناب شده باشد.
۴. نویسنده و گوینده تحت تأثیر حبُّ و بغض‌های دنیوی و مادی نبوده، بلکه هدف بیشتر ادای حقّ و سپاس‌ از خوبان باشد.

به نظر می‌رسد کتاب حدیث نصر خاطرات آیةاللــه حاج شیخ نصراللــه شاه‌آبادی رحمة الله علیه که با بیان آن مرحوم و کوشش فاضل گرامی جناب آقای سیدحسین کشفی به سامان رسیده یکی از آن کتاب‌ها است که خواننده را با گروهی از علمای ربّانی و بیت حکیم الهی آیةاللــه شیخ محمدعلی شاه‌آبادی قدس سره آشنا می‌کند.

نیز از جهت روانی بیان و قلم این خصوصیّت را دارد که خواننده با شروع مطالعۀ آن، مایل می‌شود تمام آن را بخواند و البته در خلال مطالب در مواردی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و درسی برای زندگی خود می‌آموزد.

* بخشی از مقدمه حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری بر کتاب حدیث نصر

حدیث نصر بیش از آنکه کتاب خاطره و تاریخ باشد درس اخلاق و آموزش روش و منش زندگی بویژه برای حوزویان و روحانیون امتیازات آن فراوان است، از جمله:

۱. تبیین دقیق سرگذشت جد و پدر بزرگوار آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی؛ که به مصداق أهل البیت أدری بما فیه درست ترین گزارش از سرگذشت جد و والد ماجد ایشان است؛
۲. تبیین درست و دقیق سرگذشت نیای مادری و خاندان معروف روحانی قم؛
۳. گزارش درست و دقیقی از وضع حوزه تهران در زمان تحصیل در آن حوزه؛
۴. گزارش جامع و بسیار شیرین و خواندنی از حوزه نجف اشرف در برهه ای بسیار حساس به طوری که علاقه خواننده را به اقامت در حوزه نجف اشرف دو چندان میکند.
۵. گزارشی کامل و منصفانه و بدون اغراق از فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایشان؛

آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی از ویژگی هایی برخوردار بود، از جمله: جایگاه علمی والای پدر بزرگوار و جد امجدش بویژه اینکه پدرش استاد بلامنازع عرفان نظری و استاد عرفان امام خمینی (أعلی الله مقامهم) است.
شاگردی همزمان در محضر حضرت آیة الله خویی و امام خمینی (أعلی الله مقامهما) و جایگاه بسیار ویژه نزد هر دو بزرگوار و ارادت خاص به هر دوی ایشان و تبیین حوادث حوزه نجف اشرف و انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بدون حبّ و بغض و افراط و تفریط، بر خلاف بسیاری که به مجرد انتساب یا ارادت به یک شخصیت، درباره دیگران انصاف و واقعیت را فراموش میکنند و نادیده می گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha