شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1136815
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
طباطبایی ندوشن

حوزه/اعضای نشست علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام به موضوع چندگانه عدالت در سیره و سخنان امام رضا علیه السلام پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، دکتر سید روح الله طباطبائی ندوشن؛ دبیر علمی بیست و چهارمین نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)که با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه و شرکت مجازی اندیشمندانی از مراکز علمی و پژوهشی کشور به میزبانی دانشگاه میبد و به صورت برخط برگزار شد، اظهارداشت: عدالت از مهم ترین اصول مورد تأکید در علوم سیاسی و اخلاق است.

وی، تصریح کرد: اگرچه اهمیت عدالت را می‌توان از پربسامدی کاربرد آن در اهداف مکاتب مختلف از نوگرایی و تأنیث‌گرایی گرفته تا سوسیالیسم، امپریالیسم و سوسیال دموکراسی فهم کرد، اما کاوش آن در اندیشه قدما، دیرپایی توجه به عدالت را بهتر و با وضوح بیشتری نشان می‌دهد.

دبیر این نشست، مجموعه روایات اسلامی را گنجینه بزرگی دانست که نقش قابل اعتنایی در تبیین اهمیت عدالت برای انسان‌ها دارد.

طباطبایی ندوشن، با اشاره به حدیث رضوی«من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکرالله عزوجل»از برگزارکنندگان و تمهیدگران این نشست علمی، به ویژه مسئولان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، کنگره جهانی حضرت رضا(ع) و دانشگاه میبد تشکر و قدردانی کرد.

گستره عدالت در احادیث امام رضا(ع) از مبانی هستی شناختی تا روابط بین فردی

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی یزدی، استاد حوزه علمیه و امام جمعه بخش مرکزی یزد به عنوان اولین سخنران این نشست، به موضوع گستره عدالت در احادیث امام رضا(ع) از مبانی هستی شناختی تا روابط بین فردی پرداخت.

وی، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اهمیت عدالت در جامعه را یادآور شد و مباحثی در خصوص جایگاه عدالت در اندیشه امام رضا(ع) بیان کرد.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه استان، تصریح کرد: مذهب تشیع، پیرو امامانی است که نه تنها دوستان بلکه دشمنان آنان هم به فضل و برتری‌شان نسبت به دیگران اقرار داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت تبیین زندگی معصومان(ع) به ویژه امام رضا(ع) تأکید کرد و استمرار اینچنین برنامه‌های علمی و فرهنگی در استان یزد را خواستار شد.

زندگانی امام هشتم براساس فاصله قدرت به مثابه سنجه ای برای عدالت

دکتر یحیی میرحسینی، دانشیار دانشگاه میبد، دومین سخنران این نشست علمی بود که به تحلیل زندگانی امام هشتم شیعیان بر اساس فاصله قدرت به مثابه سنجه‌ای برای عدالت پرداخت.

وی، با اشاره به نظریه ابعاد فرهنگی «جرارد هافستِد» شش معیار تطبیق فرهنگ جوامع و سازمان‌ها را برشمرد و فاصله قدرت را جالب‌ترین شاخصه این نظریه دانست.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه میبد گفت: نگاه کمّی به مقوله‌ای کیفی نظیر فرهنگ، از مواردی است که کمتر کسی جرأت آن را داشته است، اما هافستد با نگاه ریاضی و مهندسی خود، دست به چنین کاری زده که حاصل آن رده‌بندی کشورها بر اساس فاصله قدرت است.

میرحسینی، فاصله قدرت را حدی برای پذیرش نابرابری و تبعیض میان صاحب منصبان و دیگران، توصیف کرد و گفت: بین فاصله قدرت و عدالت یک همبستگی منفی وجود دارد که با کاهش یکی، دیگری افزایش می‌یابد.

وی افزود: در رفتار و گفتار امام علی بن موسی الرضا(ع)، شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد آن حضرت، قائل به فاصله قدرت نبود و از مظاهر فاصله قدرت دوری می‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه میبد، شوق به دیده‌شدن و فرهمندی؛ نگاه منفعت طلبانه به اموال عمومی و پای‌بند نبودن به ضوابط برای مسئولیت سپاری را از شاخص‌های جوامع با فاصله قدرت زیاد بر شمرد.

میرحسینی، ادامه داد: دوری از فرهمند نمایی، رفتار متواضعانه، نگاه نجیبانه به اموال عمومی، نگاه آمیخته با کرامت به نژادهای مختلف از شاخصه‌هایی است که مصادیق آن در گفتار و روایات تاریخی مربوط به امام هشتم شیعیان مشهود است و نشان می‌دهد امام رضا(ع) به مقوله عدالت به خصوص انواع عدالت رویه‌ای و توزیعی، عنایت ویژه‌ای داشتند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha