شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله موسوی جزایری

رئیس حوزه‌ علمیه استان خوزستان گفت: بزرگترین نقطه عطف در تاریخ بشریت بعثت پیامبر اکرم(ص) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله موسوی‌جزایری در مراسم عید مبعث حضرت رسول‌الله(ص) که در قم برگزار شد ضمن تبریک این عید بزرگ، اظهار کرد: بزرگترین نقطه عطف در تاریخ بشریت بعثت پیامبر اکرم(ص) است.

وی افزود: بعثت پیامبر اکرم(ص) سرنوشت بشریت را متحول و مانند مشعلی فروزان راه تمام بشریت را روشن کرد.

رئیس شورای حوزه‌ علمیه خوزستان گفت: مبعث نبی مکرم اسلام روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بی‌نظیر است. خداوند متعال در روز مبعث پرچم علم و معرفت را برافراشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری، دین مبین اسلام را دین علم، تمدن و آگاهی دانست و بیان کرد: دین اسلام سرنوشت بشریت را متحول ساخت و سبب روی گردانی جهان از طغیان و وحشی‌گری به عدالت، علم و آگاهی شد.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه درباره فلسفه بعثت پیامبران بیان بسیار جالبی دارد. ایشان می فرماید: «فَبَعَثَ فیهِمْ رُسُلَه وَ وَاتَرَ اِلَیْهِمْ اَنْبِیَائَهُ، لِیَسْتَاْدُوهُمْ مِیثاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَکِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ» خداوند رسولانش را در میان انسان ها مبعوث ساخت و پیامبرانش را پی در پی به سوی آنها فرستاد تا وفای به پیمان فطرت را از آنها بخواهند و نعمت‌های فراموش شده او را یادآوری کنند و با تبلیغ فرمان خدا، حجت را بر آنها تمام نمایند و گنجینه‌های عقول را آشکار سازند.

این استاد حوزه علمیه گفت: خداوند متعال پیامبر(ص) را در بین افراد بی‌سواد، عوام‌الناس، معتقد به افراد خرافی و فرهنگ منحط مبعوث کرد.

وی با بیان این که پیامبر(ص) مردم را در سه مرحله هدایت می‌کردند، عنوان کرد: پیامبر(ص) در مرحله نخست آیات قرآنی که از جانب خداوند متعال نازل می‌شدند را با نوای دلنشین و زیبا قرائت می‌کردند و مردم با این نوای دلنشین منقلب می‌شدند.

آیت‌الله موسوی‌جزایری با اشاره به این که هدایت مردم با شیوه‌های خاص و ویژه از سوی پیامبر(ص) بود، تصریح کرد: پیامبر(ص) با این روش‌ها سعی می‌کرد که مردم آن دوران را از اخلاق‌های زشت و ناروا، تعصب‌های کورکورانه و فرهنگ منحط دور کند.

وی مرحله سوم هدایت مردم از سوی پیامبر(ص) را مرحله تعلیم دانست و گفت: پیامبر(ص) در مرحله نخست با قرائت آیات قرآن روح و روان مردم را آماده تغییر می‌کرد و در مرحله دوم به تزکیه نفوس مردم روی آوردند و در مرحله سوم بتوانند با تعلیم و تربیت آن را هدایت می‌کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha