شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رونمایی از چهار اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)

همزمان با فرارسیدن ماه مبارک شعبان از چهار اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محسن اکبری شاهرودی مدیر دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اعلام این خبر گفت: با عنایات خداوند متعال و توجهات اهل بیت (ع)، امسال توانستیم هر ماه، چهار اثر نو و بدیع، با موضوعات گوناگون و مورد نیاز جامعه علمی در زمینه‌های مختلف اعتقادی، تفسیر، حدیث، فقه و اصول، روانه بازار نشر کنیم که انصافاً جا دارد از حمایت‌های بی‌دریغ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در این زمینه، کمال تقدیر و سپاس را داشته باشیم.

وی در حاشیه رونمایی از این آثار افزود: اولین اثر که توسط مدیر گروه فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تألیف شده است، «کارکرد روایات در تفسیر قرآن بر پایه تحلیل کمّی» نام دارد که حجت الاسلام و المسلمین قمرزاده در این اثر تلاش کرده با بررسی تعداد قابل ملاحظه‌ای از روایات تفسیری به شکلی روشمند، بینشی فراگیر و عینی‌تر از روایات تفسیری به دست آورد، به نحوی که الگویی عملیاتی برای بررسی موضوعات متنوع را فراهم ‌کند. در واقع، پژوهشگران تفسیر روایی از طریق این کتاب، تسلطی آماری بر روایات تفسیری و فرایندی روشمند، مبتنی بر استقرائی نسبتاً تام خواهند یافت که الگویی کاربردی و واقع‌بینانه در اختیار آنان قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: دومین اثر جدید ما، سومین مجلد از مجموعه نشست‌های قرآنی مرکز است که با نام «نشست‌های قرآنی مرکز فقهی ائمه ‌اطهار(ع) ۳» منتشر شده است. این اثر که به کوشش حجج اسلام و المسلمین محسن قمـرزاده و حـسین شم‌آبادی گردآوری و تنظیم گردیده، شامل متن نشست‌های شش‌گانه مرکز فقهی درباره مسائل قرآنی با عناوینی، همچون قواعد خاص تفسیر تنزیلی موضوعی، فقه القرآن و عرصه های پژوهش، مرجعیت علمی قرآن در علوم سیاسی، توسعه مساحت تفسیر تطبیقی، محوریت نداشتن قرائات هفت گانه در اثبات تواتر، و جهاد ذبی است.

اکبری شاهرودی در ادامه گفت: سومین اثری که در این ماه روانه بازار نشر شده است، کتاب ارزشمند «رسالة التسامح فی أدلة السنن عند الفریقین» است که تقریرات درس آیت الله نجم الدین طبسی است و توسط حجت الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی آملی تقریر و تنظیم شده و توانسته به خوبی از عهده این بحث برآید.

مدیر دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به موسوعه ارزشمند اعتکاف گفت: آخرین اثری هم که در این ماه منتشر کردیم، جلد هشتم و آخر از موسوعه ارزشمند اعتکاف است که به صورت فقه مقارن، نظر فقهی هشت مذهب اسلامی در مورد اعتکاف را مورد بحث قرار داده است. مولف حجت‌ الإسلام والمسلمین پورامینی دیدگاه‌های فقهی شیعه اثنی عشری، شیعه زیدی، مقداری از فقه اسماعیلی همچنین دیدگاه های فقهی شاخه های اهل سنت از فقه حنفی، فقه مالکی، فقه شافعی، فقه حنبلی، فقه ظاهری و فقه اباضی و ریز مسائل و تاریخچه مباحث فقهی مربوط به اعتکاف را از زمان ابن بابویه قمی پدر شیخ صدوق و شیخ مفید را تا دوره معاصر گردآوری کرده است.

اکبری شاهرودی در پایان گفت: با عنایات خاص امیرالمؤمنین علیه السلام توانستیم با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در عراق، در سومین دوره نمایشگاه بین المللی نجف اشرف که از ۱۹ تا ۲۹ بهمن سال جاری در نجف اشرف در حال برگزاری است شرکت فعال داشته باشیم و آثار عربی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را در این نمایشگاه در غرفه «المستشاریة الثقافیة للجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة» به علاقمندان عرب‌زبان و اساتید و طلاب عراق عرضه کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha