چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ سیزدهمین همایش بین‎المللی دکترین مهدویت /حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی

حوزه/ رئیس مؤسسه آینده روشن گفت: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دو نمونه بارز مکتب و تفکر دعوت مردم به سمت امام زمان(عج) هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، رئیس مؤسسه آینده روشن عصر امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن در همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی؛ مشارکت و مقاومت» که از سوی نمایندگی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، اظهارکرد: انتظار حقیقی سلوک و اهداف انسان، روابط و انگیزه‌های انسان را تغییر می‌دهد و انسان نسبت به همه چیز از جمله طبیعت و حیوانات و زمین‌های بایر هم احساس مسئولیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نگاه دقیق به انتظار می‌تواند نگاه انسان به جهان و دیگر انسان‌ها و اهداف جامعه را تغییر دهد، افزود: انتظار حقیقی سلوک و اهداف انسان، روابط و انگیزه‌های انسان را تغییر می‌دهد و حقیقت دیگری ایجاد می‌کند و نوع تربیت را تغییر خواهد داد زیرا وقتی مسئولیت‌پذیری در وجود انسان وجود داشته باشد در این صورت انسان نسبت به همه چیز از جمله طبیعت و حیوانات و زمین‌های بایر هم احساس مسئولیت خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی با بیان اینکه در روایت بیان شده که انتظار برترین عمل است، ادامه داد: در روایتی از پیامبر(ص) داریم که افضل جهاد امتی انتظار الفرج، یعنی انتظار برترین جهادها است. بهترین دوستان کسانی هستند که در مسیر حضرت حجت(عج) باشند. منتظران واقعی نه تنها حضرت را دوست دارند بلکه کسانی را که در مسیر ایشان هم هستند دوست دارند.

رئیس مؤسسه آینده روشن اضافه کرد: شیعه انگلیسی برای تفکر ضدمهدوی دشمن فرش قرمز پهن کرده و به آن‌ها میدان می‌دهد لذا بی دلیل نبود که بزرگان نسبت به انجمن حجتیه واکنش نشان می‌دهند چون این تفکر امروز هم علیه انقلاب است و می‌گویند امام خمینی(ره) ظهور را عقب انداخته است و برای چه چنین کاری کرده است؟

استاد حوزه بیان کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا زمانی به غیظ در می‌آیند که انتظاری چون انتظار امام راحل را ببینند نه انتظار کسانی که همراه آمریکا و اسرائیل هستند. اسرائیل و آمریکا به این دلیل تفکر و اندیشه انقلابی و مهدوی امام را تحمل نمی‌کنند.

رئیس مؤسسه آینده روشن با اشاره به خطبه ۱۶۲ نهج‌البلاغه، گفت: برخی می‌گویند ما امید داریم به لقاء خدا برسیم و بعد هر کاری دوست دارند می‌کنند؛ امیرالمؤمنین(ع) فرمودند به خدا قسم دروغ می‌گویند زیرا چگونه ممکن است رجا و امید به لقاء خدا در عمل آنان تجسم ندارد. انسان هر قدر عاشق‌تر باشد مطیع‌تر است به همین دلیل قرآن کریم فرموده است اگر مرا دوست دارید پیامبر(ص) را اطاعت کنید.

وی با بیان اینکه رجا و امید پایین‌تر از انتظار است، اظهار کرد: امید و رجا ممکن است محقق نشود یعنی احتمال است ولی انتظار، یقینی است و تخلف‌ناپذیر زیرا وعده الهی تخلف‌ناپذیر است.

استاد مهدویت با بیان اینکه فضیلت منتظر در روایت مانند کسی است که در رکاب پیامبر(ص) در خون خودش غوطه‌ور شود، تصریح کرد: این فرد عمل و اقدامی دارد که برگرفته از همان باور او به انتظار است. نمی‌تواند کسی مدعی انتظار باشد ولی در عمل او منعکس نشود. معاون کلینتون کتابی به نام «رویارویی بزرگ» دارد و یک کلیدواژه را مرتباً تکرار کرده است؛ او گفته می‌دانید چرا ژاپن در اقتصاد آمریکا را شکست داد و جواب داده است مهم‌ترین دلیل این بود که آن‌ها هدف را تغییر دادند؛ هدف ما آمریکایی‌ها سودآوری است ولی ژاپن هدف را سلطه بر بازار قرار دارند لذا با همه توان کار کردند و به حداقل‌ها قانع بودند. مهندسان آنان هم برای تولید خودروی با کیفیت و ارزان فعال شدند و وقتی موفق شدند قیمت را آن‌ها تعیین کردند.

حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی با بیان اینکه وقتی یک کارگزار هدف را تغییر دهد اینقدر می‌تواند مؤثر واقع شود، اظهار کرد: فرد منتظر به حاکمیتی غیر از حاکمیت معصوم(ع) راضی نیست ولی در عصر غیبت باید سراغ کسانی برویم که خود آنان تعیین فرمودند که همان فقهای عالم و عامل و ولی فقیه است؛ شیعه منتظر نسبت به غیبت و عدم حضور احساس نارضایتی دارد ولی تلاش می‌کند تا وضعیت نامطلوب را به سمت مطلوب یعنی حضور حضرت سوق دهد. انتظار نوعی اعتراض فعالانه و آمادگی و زمینه‌سازی است.

استاد حوزه گفت: ولایت فقیه کسی را به سمت خودش دعوت نمی‌کند بلکه دعوتش به سمت امام زمان(عج) است؛ اینکه برخی می‌گویند در آخرالزمان هر پرچمی که مردم را به سوی خود دعوت کند باطل است مراد پرچمی است که به سوی خودخواهی و هواهای نفسانی دعوت کند نه کسی که به سمت امام زمان(عج) مردم را فرابخواند که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دو نمونه بارز مکتب و تفکر دعوت مردم به سمت امام زمان(عج) هستند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha