یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست «هم‌گرایی رسانه‌های سنتی و رسانه‌های نوین در نشر ارزش‌های دینی»

حوزه/ نشست تخصصی «هم‌گرایی رسانه‌های سنتی و رسانه‌های نوین در نشر ارزش‌های دینی»، امروز با حضور کمال اکبری، رئیس دانشگاه دین و رسانه و سیدمرتضی اسماعیلی‌طبا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه های ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست تخصصی «هم‌گرایی رسانه‌های سنتی و رسانه‌های نوین در نشر ارزش‌های دینی»، امروز با حضور دکتر کمال اکبری، رئیس دانشگاه دین و رسانه و سیدمرتضی اسماعیلی‌طبا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه های ایران برگزار شد.

در این نشست کمال اکبری بر ضرورت هم‌افزایی رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: ما در حوزۀ رسانه به هم‌گرایی نیازمندیم و رسانه‌ها و اصحاب رسانه می‌توانند از طریق هم‌افزایی و هم‌گرایی معضلات زیادی از جامعه را حل کنند.

این استاد دانشگاه اشاره به اینکه در این حوزه خلأ قانون‌گذاری و قوانین داریم، افزود: نیازمندیم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی قوانین کارآمدی را در این حوزه تدوین کنند.
وی ادامه داد: در هم‌گرایی رسانه‌ای احتمال دارد موضوعی مثل مشکل تقلیل‌گرایی در انتشار بعضی از موضوعات و اخبار به‌ویژه در رسانه‌هایی که صوت‌محور هستند رخ دهد. بنابراین بایستی نظریه‌پردازی لازم را در این حوزه داشته باشیم.
در ادامۀ این نشست، مرتضی اسماعیلی‌طبا، دکترای مدیریت رسانه و عضو هیأت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه هم‌گرایی رسانه‌ای یک اصطلاح علمی به معنای هم‌گرایی رسانه‌های مدرن و سنتی گفت: مقصود ما از بیان این اصطلاح، برداشتن مرز میان رسانه‌های سنتی و مدرن به‌منظور استفادۀ بهینه از ظرفیت‌های هر دو رسانه علمی است.
وی در ادامه به شرح تعاریف کلی از هم‌گرایی رسانه‌ای پرداخت و سپس تأثیرات مؤثر هم‌گرایی رسانه‌ای را بر رسانه‌ها تبیین کرد.

این استاد دانشگاه آثار این هم‌گرایی‌ها را در پنج حوزه معرفی و تشریح کرد: همگرایی رسانه‌ای در حوزه‌های مخاطبان، نظارت، تعامل، بازخوردگیری، الگوی مصرف رسانه‌ای و هم‌چنین تأثیراتی که هم‌گرایی بر ساختارها و محتواهای رسانه‌ای می‌گذارد، نقش ایفا می‌کند.
هیأت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: هم‌گرایی یک راهبرد برای بقای رسانه‌های سنتی است. اگر رسانه‌های سنتی از ظرفیت هم‌گرایی به‌خوبی استفاده کنند به بقای خود کمک کرده و دایرۀ مخاطبان خود را افزایش خواهند داد. این درحالی‌ست که اگر به این حوزه بی‌توجهی شود رسانه‌های جدید تهدیدی برای رسانه‌های سنتی خواهند بود و از آنها پیشی خواهند گرفت.
اسماعیلی در ادامه به آسیب‌های موجود در کشور ایران در حوزۀ هم‌گرایی رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: در این حوزه ما چهار آسیب داریم؛ اولین آسیب نگاه مدیریتی دستوری بر مدیریت مشارکتی است. مشکل دوم غلبۀ رویکرد فناورانه به پدیدۀ هم‌گرایی و کم‌توجهی به جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. متأسفانه شاهد تقلیل هم‌گرایی رسانه‌ای به پدیده‌ای صرفاً تکنولوژیک هستیم.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از امروز آغاز شد، تا چهارشنبه دوم اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برپا است و غرفه خبرگزاری حوزه روبه روی در ۵۵قرار گرفته و پذیرایی بازدیدکنندگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha