جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
تصاویر/ یازدهمین نشست علمی از سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی اندیشه‌های تکفیری وهابیت»

حوزه/ نشست علمی «کیفیت شفاعت طلبی مشرکین و رابطه آن با شرک ربوبی » به همت مؤسسه تخصصی دارالاعلام با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، یازدهمین نشست علمی از سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی اندیشه‌های تکفیری وهابیت» مؤسسه تخصصی دارالاعلام خوزستان با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان در سالن کوثر اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

موضوع این نشست « کیفیت شفاعت طلبی مشرکین و رابطه آن با شرک ربوبی » بوده و در این نشست حجت الاسلام حسین قاضی زاده ، دانش آموخته دانشگاه ادیان و مذاهب و استاد مؤسسه دارالاعلام قم، با ارائه مباحث خود به بررسی این موضوع پرداخت.

حجت الاسلام حسین قاضی زاده اظهار داشت: مسئله توحید یا شرک ربوبی مشرکین یکی از مهم‌ترین مباحث در منظومه مباحث وهابیت است.

وی تأکید کرد: وهابیان سعی در تطهیر و دفاع از مشرکین داشته و آنها را موحد در ربوبیت می دانند در حالی که مسلمین، ایشان را مشرک در ربوبیت و الوهیت می دانند.

پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام قم افزود: یکی از عمده ترین مستمسکات وهابیت در فرار از پذیرش شرک ربوبی مشرکین، طرح مساله شفاعت خواهی آن هاست در حالی که شفاعت خواهی مشرکین صحنه دیگری در اثبات شرک ربوبی محسوب می شود چراکه شفاعت شفیعان در نگاه قران کریم، شفاعت بدون اذن بوده که در واقع مالکیت تدبیر را از خداوند متعال سلب می نماید.

وی بیان کرد: شفاعت بدون اذن شفیعان، از سوی وهابیت، با شفعا عند الله بودن شفیعان سازش ندارد چراکه تاثیر شفیع اگر استقلالی باشد نیازی به حضور شفیع عندالله نیست.


حجت الاسلام قاضی زاده ، بیان کرد: این شبهه ناشی از فهم ناصحیح در کیفیت شفاعت طلبی مشرکین است. جمع بین دو گذاره ی "بغیر اذنه" و "شفعا عند الله" بیانگر وجود اعتقاد به ربوبیت تعویضی برای شفیعان است که به واسطه تغییر ما عندالله، بغیر اذنه حاصل می شد.


وی در پایان ضمن جمع بندی مباحث تاکید کرد: مساله شفاعت خواهی مشرکین در عین اینکه صدق است اما موجب رهایی مشرکین از شرک ربوبی نمی شود.

گفتنی است در پایان این نشست حجت الاسلام قاضی زاده به سوالات حاضرین پاسخ داد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha