دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1139376
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
حسینیه معلی

حوزه/ حسینیه معلی برنامه‌ای نو در عرصه مداحی در رسانه است؛ مخصوصا اینکه نگاهش فقط به مراسم عزاداری نبوده و مولودی‌های شاد را نیز در ایام سرور اهل بیت علیهم‌السلام لحاظ کرده است.

خبرگزاری حوزه | حسینیه معلی برنامه‌ای نو در عرصه مداحی در رسانه است؛ مخصوصا اینکه نگاهش فقط به مراسم عزاداری نبوده و مولودی‌های شاد را نیز در ایام سرور اهل بیت علیهم‌السلام لحاظ کرده است.

این برنامه در مجموع مصداقی از تعظیم شعائر است که در جهت ترویج محبت و ولایت معصومین علیهم‌السلام حرکت می‌کند و ارتباط خوبی هم با مخاطبین برقرار کرده است.

حسینیه معلی جنبه کارشناسی دارد و نکات قابل استفاده‌ای از سوی مداحان در حوزه ستایشگری مطرح می‌شود. این نکات، هم شامل مسائل تخصصی مرتبط با مداحی است و هم بعضی اوقات نکات بصیرتی بیان می‌شود.

شناساندن سبک و نوع مراسمات اقوام و گویش‌های مختلف ایران در حوزه ستایشگری از نکات مثبت دیگر این برنامه است.

تجلیل از پیرغلامان عرصه مداحی و دعوت از شخصیت گرانقدری مثل شیخ زکزاکی و مراسم عمامه‌گذاری توسط ایشان از جمله ویژگی‌های فاخر این برنامه است.

با وجود این محاسن و چه بسا ویژگیهای پسندیده دیگر، یک نکته به عنوان پاشنه آشیل این برنامه خودنمایی می‌کند و آن، بی‌توجهی یا کج‌سلیقگی در اجرای برخی اجراهاست که موسیقی‌ آن اگر حرام نباشد، در خوشبینانه‌ترین حالت شبهه جدی دارد. اینگونه مسائل سازگاری با شأن اهل بیت علیهم‌السلام ندارد و می‌تواند ناخواسته حرمت‌شکنی کند.

ممکن است که این انتقاد به مزاج برخی خوش نیاید و درصدد توجیه برآیند؛ ولی بپذیریم که شادی هم مرز دارد و به هر وسیله‌ای دنبال شادی آفرینی نباشیم. همچنانکه مثلا در موضوع شوخی و مطایبه، تا زمانی پسندیده است که آمیخته به توهین و تمسخر و... نباشد.

حیف است که ساحت برنامه‌ای با این همه مزایا، خدشه‌دار شود.

بابک شکورزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha