دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
المپیاد علمی طلاب

مدیر ساماندهی و نظارت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه از رشد ۵۵ درصدی استقبال طلاب سراسر کشور از هفتمین دوره مسابقات علمی نسبت به سال گذشته خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا امیرخانی، مدیر ساماندهی و نظارت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه و مسئول برگزاری هفتمین دوره مسابقات علمی طلاب سراسر کشور امروز چهارشنبه ۲ اسفند در حاشیه مراسم افتتاحیه این مسابقات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت:‌ ما در این المپیاد علمی که مصوبه شورای عالی حوزه را دارد، به دنبال شناسایی و کشف استعدادهای برتر حوزوی و سرمایه‌گذاری بر روی آنها برای آینده‌ی حوزه علمیه هستیم.

مدیر ساماندهی نظارت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه در مورد سابقه برگزاری مسابقات المپیاد علمی سراسری گفت:‌ مسابقات علمی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سال ۹۳-۱۳۹۲ شروع و تا سال ۱۳۹۶ پنج مرحله از آن برگزار شد.

به گفته امیرخانی، این مسابقات از سال ۱۳۹۶ به دلیل نبود بودجه و برخی مسایل دیگر به مدت دو سال تعطیل شد و پس از آن هم دو سال دیگر به خاطر همه‌گیری کرونا برگزار نشد. ششمین دوره در سال ۱۴۰۱ برگزار گردید و امسال هفتمین دوره از این مسابقات در حال برگزاری است.

مدیر نظارت و ساماندهی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه با اشاره به رشد ۵۵ درصدی استقبال طلاب از این المپیاد علمی نسبت به سال گذشته گفت:‌ در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰۰ نفر از طلاب سراسر کشور در مسابقات علمی حوزه‌های علمیه شرکت کردند و این آمار در این مرحله از مسابقات به ۴۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مرحله استانی المپیاد علمی حوزه‌های علمیه آذرماه امسال با حضور حدود ۴۵۰۰ نفر از طلاب سراسر کشور در همه مقاطع از پایه یکم تا دهم در سه سطح برگزار شد، افزود: از ۴۵۰۰ طلبه که در مرحله استانی شرکت کردند، ۲۶۰ نفر از آنان با به دست آوردن حد نصاب‌های لازم به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

امیرخانی با بیان اینکه مسابقات علمی طلاب در مرحله کشوری به صورت یک اردو برگزار می‌شود، افزود: ما مرحله کشوری این مسابقات را در قالب یک اردوی سه روزه برگزار کرده‌ایم که روز ابتدایی متشکل از مراسم افتتاحیه، برگزاری کارگاه‌ها و جلسات درس اخلاق، روز دوم آزمون برگزار می‌شود و روز سوم به مراسم اختتامیه اختصاص خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید به نام و طراز اول حوزه در رشته‌های تفسیر، ادبیات، فقه و اصول و علوم عقلی، افزود: مراسم اختتامیه مسابقات علمی طلاب سراسر کشور معمولا در محضر یکی از مراجع عظام تقلید برگزار می‌شود و طلاب برتر جوایز خود را دریافت می‌کنند.

امیرخانی با بیان اینکه المپیاد علمی در پنج دوره‌ی اول در ۷ عنوان صرف، نحو، بلاغت، منطق، فلسفه، فقه و اصول برگزار می‌شد، افزود: اما از دوره ششم که سال گذشته برگزار شد، ۷ عنوان قبلی را به ۱۳ عنوان رساندیم و موضوع تفسیر نیز برای اولین بار به موضوعات مسابقه افزوده شد.

وی افزود: در این دوره از مسابقات، ادبیات شامل صرف، نحو و بلاغت؛ تفسیر در دو مقطع تفسیر ۱ برای طلاب سطح ۱ و تفسیر ۲ برای طلاب سطح عالی؛ علوم عقلی در چهار مقطعِ علوم عقلی ۱ و ۲ برای طلاب سطح ۱، علوم عقلی ۳ و ۴ هم برای طلاب سطح عالی؛ فقه و اصول در چهار مقطع فقه و اصول ۱ و ۲ برای طلاب سطح یک و فقه اصول ۳ و ۴ برای طلاب سطح عالی تهیه شده است.

مدیر ساماندهی و نظارت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه گفت: آزمون روز پنجشنبه صبح با شرکت حدود ۲۶۰ طلبه‌ی برتر مسابقات استانی که در اینجا حضور دارند برگزار می‌شود. در بعدازظهر همان روز اوراق مسابقات تصحیح می‌شود و نفرات ممتاز در مراسم اختتامیه که روز جمعه برگزار خواهد شد معرفی می‌شوند.

وی در مورد نحوه انتخاب نفرات برتر مسابقات نیز گفت: در مرحله کشوری مسابقات در هر عنوان آزمونی، ۳ طلبه‌ای که بالاترین امتیاز را به دست بیاورند به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شده و جایزه و لوح تقدیر دریافت می‌کنند. علاوه بر این، تمامی طلابی که نصاب ۶۰ درصد از امتیازات را کسب کنند، شایسته تقدیر شناخته شده و لوح تقدیر دریافت خواهند کرد.

امیرخانی خاطرنشان کرد: نتایج مسابقات در وب‌سایت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه بارگذاری می‌شود و به تمامی استان‌ها نیز ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان در مورد دست‌اندرکاران برگزاری المپیاد علمی طلاب سراسر کشور افزود: محتوا و طرح سؤال با اداره امور تحصیلی معاونت آموزش می‌باشد که کمیسیون طرح سوال این اداره در ذیل پنج گروه علمی ادبیات، فقه، اصول، علوم عقلی و نقلی و همچنین گروه استانداردسازی سوالات آزمون را طراحی می‌کند و اجرای المپیاد نیز بر عهده اداره ساماندهی و نظارت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه می‌باشد.

گفتنی است، هفتمین دوره مسابقات علمی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، صبح امروز چهارشنبه با برگزاری مراسم افتتاحیه فعالیت خود را رسما آغاز کرد و به مدت سه روز در مجتمع فرهنگی نرجس خاتون(س) شهر مقدس قم ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha