شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله علیدوست

یازدهمین مجمع عمومی انجمن فقه و حقوق اسلامی با حضور جمعی از اساتید و صاحب‌نظران در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، یازدهمین مجمع عمومی انجمن فقه و حقوق اسلامی، بعدازظهر امروز چهارشنبه ۲ اسفند، با حضور جمعی از اساتید و صاحب‌نظران و اعضای این انجمن در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه در شهر مقدس قم برگزار شد

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، مسئول انجمن فقه و حقوق اسلامی طی سخنانی در این برنامه، امامت و تراثی مثل قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را کیمیاهای در دسترس ما دانست و گفت: اگر در این زمینه انتظاری هم باشد، از ما به عنوان عالمان زمانه است. لذا یکی از رسالات انجمن‌ها این است که با این تراث و کیمیاها آشنا شوند، از آنها استفاده کنند و به دیگران منتقل نمایند.

وی با بیان اینکه روحانیت باری را برداشته‌اند که بار سنگینی است، گفت: وقتی در روز محشر از جوان و خانم و آقای جامعه‌ی ما پرسش شود که چرا گناه کردید؟ آیا ساکت می‌مانند؟ نخیر! می‌گویند روحانیت به ما نگفتند. حالا اگر گفته باشیم که هیچ، ولی اگر نگفته باشیم، بار گناهان آنها هم بر دوش ما گذاشته می‌شود.

آیت‌الله علیدوست با اشاره به اینکه طلاب و علما نوعاً به خاطر ارتباط با پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) ارتباط چندانی با پیامبران دیگر الهی برقرار نمی‌کنند، افزود: این در حالی است که آن پیامبران بزرگان دین هستند، حضرت ابراهیم (ع) شیخ الانبیاء و حضرت ‌نوح (ع) شیخ الشریعه است.

مسئول انجمن فقه و حقوق اسلامی سفارش کرد که طلاب علوم دینی سوره‌ی مبارکه صافات را قرائت کنند و ثواب آن را به انبیای الهی هدیه نمایند.

آیت‌الله علیدوست در ادامه، شروع فعالیت انجمن فقه و حقوق اسلامی را از سال ۱۳۸۷ دانست و گفت: اولین مجمع عمومی این انجمن در سال ۱۳۹۰ با حضور ۶۵ نفر از اعضا برگزار شد و در حال حاضر نیز حدود ۱۵۰ نفر از شخصیت‌های فرهیخته عضو این انجمن شده‌اند.

وی با ارائه‌ی گزارشی مختصر از فعالیت‌های انجمن فقه و حقوق اسلامی از آغاز فعالیت تاکنون، با اشاره به اینکه این انجمن در ۱۸ محور فعالیت داشته است، گفت: ما تاکنون ۱۰ مرتبه مجمع عمومی داشتیم و امروز یازدهمین دوره برگزاری آن است و مجموعا در شش دوره هیات مدیره انتخاب کرده‌ایم.

آیت‌الله علیدوست با اشاره به برگزاری بیش از ۷۰ نشست علمی در مورد مسایل مبتلابه و ‌کارنشده از سوی این انجمن، افزود: ما طی ۱۱ سال حدود ۲۵ همایش‌ علمی ملی و بین‌المللی و بیش از ۱۵ نشست علمی نقد کتاب انجام داده‌ایم.

وی به همکاری این انجمن در برگزاری کنفرانس و کرسی نظریه‌پردازی‌ با سایر انجمن‌ها، برگزاری ۱۵ کلاس و کارگاه علمی، ۷ میزگرد علمی، انعقاد تفاهم نامه همکاری با بیش از ۱۵ مرکز حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: انجمن در برخی ساحت‌های خاص سیاسی و اجتماعی که می‌طلبید ورود کند ورود داشته است، از جمله نامه اخیر به دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد غزه که در انجمن فقه و حقوق برنامه‌ریزی شد و کاملا علمی بود و شعارگونه و انفعالی نبود.

در ادامه، دکتر احمد حاجی ده‌آبادی، سردبیر دوفصلنامه «قرآن فقه و حقوق اسلامی» در توضیحاتی در مورد این دوفصلنامه گفت: هنگام شروع به کار این نشریه دیدیم که مجلات فقهی و ‌حقوقی زیادی در حال انتشار است و ما باید وارد حوزه‌ای شویم که کمتر کار شده است، لذا به بحث جایگاه قرآن در حقوق اسلامی ورود کردیم و اقدام به شروع کار این دوفصلنامه نمودیم.

حاجی ده‌آبادی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷ شماره از مجله قرآن فقه و حقوق اسلامی منتشر شده است، گفت: شماره ۱۸ این مجله که مربوط به بهار و ‌تابستان ۱۴۰۲ بود نهایی شده است و از شماره پاییز و زمستان هم تنها به نتیجه رسیدن ۳ مقاله‌اش باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه دوفصلنامه قرآن فقه و حقوق اسلامی علی رغم اینکه موضوعش خاص و مقالاتش کم است ولی تاکنون تاخیر نداشته است، افزود: ما در سال‌های گذشته از حیث منابع مالی به شدت مشکل داشتیم، اما از سال گذشته با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قرارداد بستیم و حمایت مالی می‌شویم.

حاجی ده‌آبادی با اشاره به اینکه جای خالی نشریه‌ای که به صورت وزین به موضوع قرآن در ساحت حقوق اسلامی کار کند به شدت احساس می‌شد، گفت: نشریه دوفصلنامه قرآن فقه و حقوق اسلامی تنها فصلنامه‌ای است که با محوریت قرآن در ساحت فقه و حقوق منتشر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین جواد حبیبی‌تبار، عضو هیأت مدیره انجمن فقه و حقوق اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه از سخنرانان دیگر یازدهمین مجمع عمومی انجمن فقه و حقوق اسلامی بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha