دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با جمعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی استان

حوزه/ حجت الاسلام امامی گفت: در روایات داریم که وقتی امام زمان (عج) ظهور کردند عقل بشر را ارتقا خواهند داد، چرا که اگر عقل کامل نشود حکومت و حکمرانی نیز موهوم خواهد بود و لذا برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند تقویت عقلانیت هستیم و اگر حیاتی موهوم باشد حکومت و جامعه موهوم خواهد شد و نتیجه آن می شود استعمار که علم و فن آوری را نیز در اختیار خود خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام منصور امامی شامگاه دوشنبه در نشست نخبگان شیعه و اهل سنت که با موضوع نقش مشارکت مردمی در تحقق تمدن نوین اسلامی در سالن آمفی تئاتر پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: تمدن نمی تواند بدون تعریف انسان تعریف شود، چرا که سلول های اصلی تشکیل دهنده تمدن، انسان ها هستند و از طرفی وقتی به حکمت اسلامی خودمان نگاه می کنیم متوجه می شویم که انسان وقتی تعریف می شود، متوهم بالفعل و متفکر بالقوه است و همه انسان ها در عالم وهم زندگی می کنند و برای رسیدن به عقلانیت نیازمند راهبر و هدایت و تربیت هستند.

وی ادامه داد: اگر انسان سر خود رها شود در عالم وهم به معنی اعم که همان نفسانیت است سیر خواهد کرد و اگر بخواهیم به خانواده و جامعه این انسان نگاه کنیم، با یک حیات معقول و متوهم مواجه خواهیم شد و در تمدن هم این گونه است، قطعا برای شناخت تمدن معقول نیاز به شناخت تمدن وهم آلود داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: انسان با نگاه واقع بینانه یک موجود نیازمند است و تمدن هم ساختار سازی برای رفع نیازهای انسان است و لذا اگر نیاز انسان صرفا در بُعد مادی آن منحصر بشود با انسان مادی و دهری سر و کار خواهیم داشت و تمدنی که بخواهد نیاز چنین انسان مادی را تامین کند، ریل گذاری برای رسیدن به تمدن مادی خواهد بود.

وی افزود: در برابر این نیازها، نیازهای برین و معقول وجود دارد و اگر مکتب و مدرسه و تمدنی به سراغ مجموعه نیازهای انسان برود و در جهت تامین آن ها حرکت کند در مسیر عقلانیت حرکت خواهد کرد و قرآن کریم به زیبایی هر چه تمام ویژگی های تمدن موهوم را ذکر کرده و ارکان آن را شمرده است و از آن به طاغوت یاد می کند.

حجت الاسلام امامی اضافه کرد: انبیای الهی برای هدایت انسان مبعوث شده اند و برای رسیدن به این تمدن و هدف با موانع مختلفی از جمله طاغوت مواجه بودند که طاغوت حکمرانی موهوم است و اطراف آن افرادی هستند که قرآن از آن ها به ملاء یاد می کند، که ثروت جامعه در اختیار آن هاست و آن ها تولید کنندگان علم و فکر برای طاغوت هستند و این ملاء ها به عنوان مغز متفکر طاغوت با پیامبران مقابله کرده اند.

وی گفت: از طرفی دیگر در بدنه جامعه ای که وهم آلود و وهم مدار است افرادی را داریم که از اقتصاد به گونه ای ارتزاق می کنند که خودشان می خواهند و جامعه را طبقه بندی می کنند و خود اشرافی هستند. و قرآن از چنین افرادی که در گلوگاه ثروت قرار دارند به مترفین یاد می کند که خون جامعه را می مکند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: احبار و رهبان و عالمان وهم زده که علم خود را در اختیار دنیاگرایان و مترف قرار می دهند، از موانع دیگری هستند که اجازه نمی دهند اهداف انبیای الهی محقق شود و این افراد دژی محکم در برابر تعالیم الهی هستند و لذا قرآن نظام تربیتی عقلی و وهمی را به زیبایی تبیین کرده است و باید انسان را بازتعریف کنیم و انسانی که قرآن از آن یاد می کند انسانی عقل گرا و عقل محور است و به همین دلیل به نبی اکرم عقل کامل می گوییم.

وی ادامه داد: در روایات داریم که وقتی امام زمان (عج) ظهور کردند عقل بشر را ارتقا خواهند داد، چرا که اگر عقل کامل نشود حکومت و حکمرانی نیز موهوم خواهد بود و لذا برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند تقویت عقلانیت هستیم و اگر حیاتی موهوم باشد حکومت و جامعه موهوم خواهد شد و نتیجه آن می شود استعمار که علم و فن آوری را نیز در اختیار خود خواهد گرفت.

حجت الاسلام امامی تصریح کرد: امام علی علیه السلام نیز در نهج البلاغه به این مسئله اشاره کرده و می فرمایند؛ کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَی أَمِیرٍ چه بسا عقلها که گرفتار هوا و هوس اند. این جلوه تمدنی اش می شود استعمار 500 ساله بشر و امروز نیز با استعمار فرانو و فکر که به گونه ای افکار انسان را مستعمره خود قرار داده است مواجه هستیم که انسان را به گونه ای پرورش می دهد که رفتارش بر اساس خواسته ارباب استعماری خود باشد و این طاغوت جهش یافته متفاوت تر از فرعون ها و طاغوت هایی است که در گذشته دیده ایم.

وی گفت: امروز برای همه ما لازم است که چهره وهم آلود را بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم و در روایات ما از عقل به حجت یاد شده است و هر کس عقل خود را کنار بگذارد روز قیامت مجازات خواهد شد و نبی مکرم اسلام کل دین را در دو جمله خلاصه کرده اند؛ « کَلِمَةِ التَّوْحِیدِ ، وَ تَوْحِیدِ الکَلِمَةِ» و اگر عقل انسان را مدیریت کرد در مرتبه نظر موحد خواهد شد و در مرحله عمل نیز انسانی وحدت گرا خواهد بود که مطلقا سراغ اختلاف نمی رود اما اگر انسان معقول و موحد نباشد، جمع هم بشود متفرق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha