یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
انتخابات قم

حوزه/ زنگ آغاز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ‌خبرگان رهبری در ساعت ۸ صبح ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ به ‌صدا درآمد تا تکلیف نمایندگان مردم در خانه ملت و مجلس خبرگان رهبری ‌مشخص شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، انتخابات به عنوان شاخصه و مظهر مردم‌سالاری و دموکراسی حقیقی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و در طول این چهار دهه مردم همواره با حضور در صحنه انتخابات، ضمن مایوس ساختن دشمن و ایادی داخلی آن، با صلابت هر چه بیشتر سرنوشت سیاسی کشور را تعیین کرده‌اند.

بی‌تردید نقش تأثیرگذار مجلس شورای اسلامی در تقنین، نظارت و ریل‌گذاری حرکت دولت، اهمیت رویدادی ملی امروز را مضاعف می کند تا مردم در این برهه حساس طبق فرمایشات رهبرعظیم الشأن انقلاب اسلامی و تاکیدات رئیس جمهور با یک انتخاب درست، در افزایش اقتدار، عزت و استقلال ایران اسلامی مشارکت کنند.

اما بالاخره انتظار به سر آمد و ماراتن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از ساعت ۸ صبح امروز ۱۱ اسفندماه ‌آغاز شد و باید ۲۹۰ نماینده از حوزه‌های مختلف ‌انتخاب و راهی خانه ملت شوند؛ انتخاباتی که پس از ۳ ماه بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان، بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ داوطلب در سراسر کشور ردای کاندیداتوری انتخابات مجلس دوازدهم را بر تن کرده‌اند و بنابر اعلام احمد وحیدی، وزیر کشور زمینه برای یک رقابت واقعی میان سلایق و گروه‌های مختلف سیاسی فراهم شده است.

بر اساس این گزارش، احمد حاجی‌زاده، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در استان قم افزون بر ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری هستند.

وی ادامه داد: همچنین امسال ۴۵ هزار رای اولی در استان قم هستند که ۲۲ هزار نفر از آنان دختر و ۲۳ هزار نفر نیز پسر می‌باشند.

معاون استاندار قم با بیان اینکه ۲۶۲ نامزد مجلس شورای اسلامی در قم برای سه صندلی خانه ملت با هم رقابت خواهند کرد، افزود: ۷۴۷ شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه قم برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تعیین شده‌است.

حاجی‌زاده ادامه داد: شعب اخذ رأی قم همچنین شامل ۶ حوزه فرعی نیز می‌شود که ۲ حوزه در شهر کهک، ۲ حوزه در شهر جعفرآباد و یک حوزه در بخش سلفچگان و یک حوزه در خلجستان مستقر می‌باشد. تعداد شعبه اخذ رای برای انتخابات امسال نسبت به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، ۲۵ شعبه افزایش یافته‌ است.

رئیس ستاد انتخابات استان قم اظهار کرد: شعبه‌های سیار در شهر قم ۵۱ شعبه است و در مجموع در استان قم ۹۳ شعبه سیار برای اخذ رای برنامه‌ریزی شده‌ است.

احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم پس از انداختن رأی خود در مسجد علی بن ابیطالب(ع) خیابان ذوالفقار در گفت وگو با خبرنگار حوزه، گفت: مسئله انتخابات، مسئله مهمی است. عرصه انتخابات، عرصه ظهور قدرت ملی در یک کشور می‌باشد، بدون تردید ملتی که زنده و با نشاط است درهمه عرصه ها و صحنه حاضر بوده و پیروز خواهد شد، انتخابات یکی از همین عرصه های مهم و نماد مردم سالاری دینی است که امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: جمهوریت یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در جهت عینیت بخشیدن به آن، همه ساله، انتخابات متعدد و مهمی برگزار می گردد و مقام‌های عالی رتبه و منصب های مهمی به وسیله مردم، با واسطه یا بدون واسطه انتخاب می شوند. در هر انتخابات، افراد و گروه های مختلف با افکار و اهداف متفاوت می کوشند با ارائه شایستگی های خود، در رقابتی طاقت فرسا، آرای مردم را از آن خود کنند تا توفیق خدمت هر چه بیشتر به مردم و نظام اسلامی و رضایت خدا را به دست آورند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: به همین دلیل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی یا شکست تا پس از آن، افراد و گروه ها، نامزدها و هوادارانشان و پیروز شدگان و شکست خوردگان در انتخابات باید، در همه حال، اخلاق و آداب اسلامی را رعایت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند که توفیق خدمت و رضایت خداوند جز از این طریق به دست نمی آید. بنابراین، تبیین انتخابات با تمامی مراحل و جنبه های آن از دیدگاه احادیث و آیات الهی امری بسیار ارزشمند و پسندیده است تا با عمل به آن الگویی مناسب در اختیار جهانیان و همه پویندگان راه حق قرار دهیم و راه و روش خود را از جویندگان زر و زور و قدرت جدا کنیم که «ما تشنگان خدمتیم، نه شیفتگان قدرت» و خداخواهیم، نه دنیاطلب و خودخواه.

در ادامه حجت الاسلام سیدعباس موسوی لنگرودی از جانبازان دوران دفاع مقدس به خبرنگار حوزه گفت: عزیزان کاندیدا که برای تصدی این پست وارد رقابت شده اند لازم است معیارهایی را در وجود خود جستجو کنند و در صورت وجود چنین ملاک ها و صفاتی این مسیر را ادامه دهند.

وی ادامه داد: «عبادت و بندگی خدا کردن»، وی باید «در تمام شبانه روز در اجرای اوامر الهی و (ترک کننده) آن چیزی هایی باشد که خداوند آنها را نهی کرده است.» با یاد خدا، قلبش به مقام اطمینان و آرامش برسد و در تمامی مراحل زندگی از یاد خدا غافل نشود. اگر در همه لحظه ها، خود را در محضر خداوند دید، تمامی کارهایش رنگ و بوی خدایی می گیرد که «صبغة الله و من أَحسنُ مِن اللّه صبغة». در اینجاست که شیفته جاه و مقام دنیا و رزق و برق این عروس هزار داماد نخواهد شد.

استاد دانشگاه بیان کرد: عبادت را جز در خدمت به خلق نخواهد دید و در نتیجه، انجام کارهای مدیریتی و حکومتی را وسیله ای برای قرب به پروردگار می بیند. یاد خدا، به آدمی بینش می دهد و او را در مشکلات یاری می کند و موجب موفقیت در کارها می شود. اگر نامزدی برای تصدی امور ملت وارد عرصه رقابت انتخاباتی شد، در حالی که دنیا او را به خود مشغول کرده و از یاد خدا غافل شده است، این غفلت به سقوط او در منجلاب نیستی و ورود او به زندان دنیا می انجامد.

حجت الاسلام موسوی لنگرودی، «داشتن نوآوری، تخصص و تجربه در امور مدیریتی» را دیگر ویژگی فرد کاندیدا عنوان کرد و افزود: اسلام این اصل عقلی را که «باید کار را به کاردان سپرد» قبول دارد و در آموزه های خود آموزش می دهد که اداره امور در بخش های گوناگون جامعه، باید به کسی سپرده شود که دانش آن کار را داشته باشد و به اصطلاح، اهل فن باشد. قرآن کریم به عنوان اصلی کلی، پیروان خویش را این گونه راهنمایی می کند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ همیشه آگاهی های خود را از آگاهان و دانشمندان بگیرید». (نحل: ۴۳)

وی اظهارکرد: برخورداری از عقل سلیم و استفاده بهینه از اندیشه و تجربه و علم دیگر انسان ها، فرد را نیرومند می سازد و از لغزش های آنان می کاهد، چنان که امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرماید: «العقل غریزةٌ یزیدُ بالعلم و التجارب؛ عقل، غریزه ای است که با علم و تجربه زیاد می شود». ایشان در جایی دیگر می فرماید: «من قلت تجربتُهُ خُدِعَ، و مَن کَثُرت تجربَتُهُ قلت غرَّتُه.

استاد حوزه علمیه اراک بیان کرد: فردی که می خواهد بر مسند مدیریت کلان کشور تکیه زند، باید دارای تجربه و تخصص و نوآوری باشد. پس باید ببیند که اگر چنین ویژگی را ندارد، میدان را برای کسانی که از دانایی و تجربه و تخصص کافی برای مدیریتی کلان برخوردارند، باز بگذارد.

وی گفت: فرد کاندیدا باید با نگاهی عمیق به خود بیاندیشد و مشورت صالحان و اهل اندیشه و تجربه را فرا راه خود قرار دهد. به سخنان چاپلوسانه اطرافیان گوش فرا ندهد و میان تلاش و تجربه، حکم به تساوی ندهد؛ زیرا گاهی شخص گمان می کند چون بسیار اهل تلاش بوده، در نتیجه، با تجربه است، در حالی که برای کسب تجربه، عمری را باید پشت سر گذاشت و نشیب و فرازها را باید پیمود تا شخص باتجربه گردد. امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «رأی الشیخ احب من جَلَد الغلام؛ اندیشه پیر نزد من از تلاش جوان خوشایندتر است.»در امثال آمده است:

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پس از انداختن رای خود به خبرنگار حوزه گفت: انتخابات یعنی حضور آگاهانه و آزادانه یکایک ما در سنگر اقتدار و امنیت ایران اسلامی در برابر همه بدخواهان کینه‌جو که ضعف و سستی ما را نشانه رفته‌اند. مردم فهیم ایران اسلامی یازدهم اسفند در پای صندوق‌های رأی می‌روند تا حماسه‌ای نو بیافرینند و با انتخاب خردمندانه شایستگان، روحی تازه در حکمرانی مردمی بدمند و نقشه‌های بی‌بنیاد اهریمنان را بر باد دهند.

وی افزود: قرآن کریم در توصیف یاران وفاکیش پیامبراکرم(ص) آنان را چنین می‌ستاید که رنج تشنگی و خستگی و گرسنگی در راه خدا را نمی‌چشند و در مسیری گام ننهند که کافران را خشمگین کند و از دشمنی به مطلوبی نرسند، جز آن که در برابر همه این دشواری‌ها، عمل صالحی در نامه عملشان نوشته می‌شود و خداوند هرگز پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند. «ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» (توبه/ ۱۲۰)

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حضور پرشور در انتخابات و گزینش افراد شایسته و نومید کردن دشمنان، امروز وظیفه اغماض ناپذیر و مسئولیت دینی و اجتماعی همه ما در مقابل تمام شهیدان شاهدی است که جان خویش را فدای ایران اسلامی کردند و الحمدلله امروز از ساعات اولیه شاهد حضور آحاد مختلف مردم هستیم.

همچنین حبیب‌الله عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآن و عترت قم پس از انداختن رأی خود به خبرنگار حوزه گفت: منتخبین مردم با تکیه بر اعتماد مردم نسبت به خود بر کرسی قانونگذاری می‌نشینند، مردمی که قرآن در نزد آنها جزء اصول مهم و اساسی می‌باشد، لذا شایسته است منتخبین مردم نیز بنا و اساس کار خود را بر این کتاب مقدس استوار و در تمامی شئون قانونگذاری خود نگرش قرآنی را لحاظ و انتظارات جامعه قرآنی کشور را محقق کنند.

وی، رعایت ایمان و تقوا در همه جوانب را یکی از این اصول دانست و افزود: منتخب مردم باید رعایت ایمان و تقوی را همیشه سر لوحه تمامی امورات خود داشته باشد، قرآن می‌فرماید: «أَ فَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُون» (سجده/۱۸)؛ آیا کسی که اهل ایمان است با کسی که اهل فسق می‌باشد یکسان است!؟ قرآن با طرح این سوال قصد دارد جایگاه و کارآمدی اهل ایمان را تبیین کند، به تعبیری با این سوال می‌خواهد تبیین کند که انسانی که اهل ایمان و تقوا باشد هرگز قابل مقایسه با انسان اهل فسق نیست.

عزیزی بیان کرد: هم‌چنین در جای دیگر می‌فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیر» (حجرات/۱۳)؛ همانا با کرامترین شما، بزرگوارترین شما نزد خدا باتقوا ترین شماست و خداوند دانا و آگاه می‌باشد. در این آیه شریفه تقوا ملاک و معیار معرفی شده است و در ادامه می‌فرماید خدا دانا و آگاه هست تا افرادی که درصدد فریب مردم با ظاهرسازی هستند را هشدار دهد، پس منتخب مردم باید مسلح به سلاح ایمان و تقوا باشد، چون در منصب و جایگاهی قرار دارد که به جای جمعی کثیر، تصمیم‌گیری می‌کند، لذا یکی از انتظارات جامعه قرآنی مسلح بودن منتخبین مردم به رعایت ایمان و تقوی است.

وی، پایبندی به وعده‌ها و دشمن ستیزی را از دیگر خصوصیات منتخبین مردم عنوان کرد و گفت: قرآن کریم می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» (سبأ/۳۰)؛ ای اهل ایمان چرا چیزی که عمل نمی‌کنید را می‌گویید، خداوند متعال در این آیه شریفه افرادی را که عمل آنها با ادعا و بیان آنها متفاوت است را توبیخ می‌کند، نمایندگان ما نیز اگر در صدد تحقق قول‌ها و وعده‌هایی که به مردم داده‌اند بر نیایند مصداق این آیه شریفه هستند؛ لذا انتظار جامعه قرآنی از منتخبین مردم این است که نسبت به تحقق وعده‌ها و قول‌هایی که به مردم داده‌اند اهتمام و اجرا داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآن و عترت قم ادامه داد: منتخب مردم باید متصف به دشمن ستیزی باشد، نه این که خدایی نکرده که فعل و یا قول او موجب دلگرمی دشمن شود، هم‌چنین باید نسبت به دوستان و مردم دلسوز و دغدغه‌مند بوده و پیگیر امورات و خواسته‌های آنها باشد، چرا که قرآن می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم» (فتح/۲۹)؛ پیامبر خدا و کسانی که همراه او هستند در برابر جبهه کفر سختگیر و میان خود مهربان و دلسوز می‌باشند.

وی توجه به محرومان، خدا ترسی و امانتداری را ویژگی دیگر منتخبین دانست و بیان کرد: از جمله انتظارات ویژه جامعه قرآنی از منتخبین مردم توجه ویژه به اقشار ضعیف و محروم جامعه است، قرآن مجید در وصف امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید : «یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‌ حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیرا» (انسان/۸)؛ از میان اوصاف بی شمار امیرالمؤمنین(ع) خداوند متعال در این آیه شریفه توجه حضرت به اقشار ضعیف و محروم جامعه را تبیین می‌کند که این نشان از اهمیت توجه به این اقشار نسبت به سایر امورات دارد، لذا یکی از انتظارات مهم جامعه قرآنی از منتخبین مردم این است که به عنوان مسئول و امین مردم این رفتار حضرت را سرلوحه امورات خود قرار دهند.یاد آور می‌شود، انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۳۱ استان و ۲۹۰ حوزه و ۵۹ هزار شعبه برگزار می‌شود و واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ زن خواهند بود.

انتهای پیام

گزارش از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha