یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ درس اخلاق استاد تحریری ویژه معاونین تهذیب مدارس علمیه استان خوزستان

حوزه/استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: طلبه در هر قسمتی که باشد اگر صبغه تهذیبی نداشته باشد و اگر فعالیت علمی یا اجتماعی زیادی داشته باشد، برای شخص و جامعه دینی و حوزوی بسیار تأثیرگذار نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، استاد محمد باقر تحریری استاد اخلاق حوزه علمیه امروز در درس اخلاق ویژه معاونین تهذیب مدارس علمیه استان خوزستان اظهار کرد: مسأله تهذیب نفس مسأله ای اساسی و اهمیت آن برای هیچ کس پوشیده نیست.

وی عنوان کرد: اساس دین و حوزه های علمیه، فراگیری معارف دین است، از ابتدای آن و زمان اهل بیت(ع) در عرصه های مختلف در تبیین معارف اعتقادی، عملی، اخلاقی و تهذیب نفس و توجه به حالات روحی بوده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: طلبه در هر قسمتی که باشد اگر صبغه تهذیبی نداشته باشد و اگر فعالیت علمی یا اجتماعی زیادی داشته باشد، برای شخص و جامعه دینی و حوزوی بسیار تأثیرگذار نیست.

استاد تحریری با اشاره با اشاره به آیه قرآنی ۳۵ سوره مائده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، ادامه داد: این آیه هم هدف و هم راه را برای مؤمنان مشخص می کند. اینکه انسان تقوا همراه با وسیله داشته باشد که یکی از آنها برای حفظ ایمان براساس روایات، راهبر است که خود الگوی تقوا و ایمان باشد. مؤمن اگر بخواهد تقوا و ایمان استقرار پیدا کند باید همراه با مجاهده همراه باشد که به صورت کلی فلاح و رستگاری را به همراه دارد.

وی در خصوص شاخصه های تهذیب نفس، خاطرنشان کرد: در تعالیم و دعوت به شاخصه اولیه توجه داده می شود. هر یک از دستورات شرع مقدس سبیل الله است. جهاد اساس تهذیب نفس است و مراتبی دارد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: مسأله ای که در مرحله نخست فلاح و رستگاری باید به آن توجه داشت، "شکل گیری اولین مرحله تهذیب و فلاح" است. این با اصول تعبد به وجود می آید و طلبه تعبد او به دستورات شرع مقدس شکل می گیرد که نیازمند کار تعلیمی، فرهنگی و انتقال معلومات دارد.

استاد تحریری عنوان کرد: ذی طلبگی هم اساتید حوزه های علمیه به آن ملتزم شوند و آن برای طلاب القا کنند و باور داشته باشند که این جایگاه بایستی ذی داشته باشد. این از لوازم اولیه شکل گیری هویت طلبگی است. سال های ابتدایی حضور در حوزه علمیه بسیار مهم است و احساس اولیه با تعقل همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی تهذیبی با همراهی مدیر و معاون آموزش حوزه علمیه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha