سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام ملانوری

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با تشریح جزئیات فراخوان دهمین دوره جشنواره هنر آسمانی، آخرین مهلت ارسال آثار را تا پایان خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اعلام این خبر اظهار کرد: در ابتدای سخن جا دارد اشاره ای به تاریخچه این جشنواره حوزوی داشته باشم. جشنواره‌های هنری از اواخر دهه ۶۰ در حوزه علمیه در قالب شب شعر طلاب، مسابقات هنری و ... شکل گرفته است.

شناسنامه جشنواره هنر آسمانی

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ جشنواره هنر آسمانی راه اندازی شد و تاکنون ۹ دوره آن هم برگزار شده است؛ دوره اول در سال ۱۳۸۴ برگزار و ۱۰۸۱ اثر به جشنواره رسید؛ در سال ۱۳۸۷ هم دومین جشنواره برگزار شد و ۱۷۵۱ اثر، در جشنواره سوم هم ۳ هزار و ۳۲۷ اثر و جشنواره چهارم با ۱۶۹۴ اثر در سال ۹۴ برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با بیان اینکه در برخی سال‌ها بسته به تعداد رشته ها شاهد ارسال آثار کمتری بوده ایم، ادامه داد: در سال ۱۳۹۵، ۱۲۸۰ اثر، در جشنواره ششم، بیش از ۴ هزار اثر، در سال ۱۳۹۹ هم بیش از ۱۰۷۵ اثر به دبیرخانه همایش واصل شد. جشنواره هشتم در سال ۱۴۰۱ برگزار و ۱۰۲۴ اثر و در جشنواره نهم که سال ۱۴۰۲ برگزار شد ۱۶۷۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

رشته‌های هنری دهمین جشنواره هنر آسمانی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که رشته‌های هنری در «نظام جامع هنر حوزه‌های علمیه» به دو شاخه اصلی «هنرهای ادبی» و «هنرهای صوتی-تصویری» تقسیم شده‌اند، اظهار کرد: از آنجا که نهمین جشنواره هنر آسمانی (سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲) به هنرهای ادبی «شعر، داستان و پژوهش هنر» پرداخته شده بود، جشنواره دهم به هنرهای «تجسمی، نمایشی و آوایی» اختصاص می‌یابد؛ این هنرها به ۳ رشته اصلی و ۲۴ گرایش تخصصی تقسیم می‌شوند. رشته‌ها و گرایش‌ها عبارتند از:

هنرهای تجسمی:

طراحی، نقاشی، گرافیک، تصویرسازی،خوشنویسی، «نستعلیق،ثلث و نسخ»، عکاسی، نگارگری، معماری، کاریکاتور، حجمی و مفهومی.

هنرهای نمایشی:

تهیه‌کنندگی، کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه، نمایشنامه، بازی‌نامه، و در قالب‌های: مستند، فیلم کوتاه، فیلم بلند، فیلم داستانی، انیمیشن، نماهنگ و کلیپ

هنرهای آوایی:

تواشیح، سرود، صوت و لحن، قرائت قرآن، مرثیه‌خوانی، مناجات خوانی، ادعیه خوانی، نغمه و سخنرانی (خطابی، محاوره‌ای و کلاسی)

امتداد استانی و بین المللی جشنواره

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با بیان اینکه جشنواره هنر آسمانی امتداد استانی دارد، اظهار کرد: آثار ابتدا در سطح استان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند سپس در سطح ملی ارزیابی خواهند شد همچنین بخش بین‌الملل این جشنواره هم در المصطفی ایجاد شده است و امسال هم به صورت قوی‌تر و با اختیارات بیشتری این بخش فعالیت خود را خواهد شد.

موضوعات جشنواره

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به موضوعات جشنواره دهم هنر آسمانی اعلام کرد: موضوعات دهمین جشنواره هنر آسمانی به دو بخش تقسیم می‌شوند:

۱- بخش آزاد؛ در این بخش آثار هنری طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در تمامی موضوعات دینی فرهنگی به ویژه آثار اولویت‌دار زیر پذیرفته خواهد شد:

- تبلیغ «کنشگری حوزه‌های علمیه»

- هویت طلبگی «جذب و پذیرش حوزه»

- امید آفرینی

- حکومت اسلامی و ولایت فقیه

- خانواده و سبک زندگی

- جهاد تبیین

- تبلیغ دانش آموزی و دانشجویی

- زیست مجازی

- حجاب و عفاف

- مقاومت و جهاد اسلامی

- فرهنگ و تمدن اسلامی

۲- بخش ویژه دهمین جشنواره هنر آسمانی «تبلیغ نوین و هوش مصنوعی» است که باید به نکات زیر توجه شود:

- تولید آثار هنری برای ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی و انقلابی با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی؛

- تولید آثار هنری برای تبیین و معرفی هوش مصنوعی و ابعاد مختلف آن

- ترویج اهمیت و ضرورت توجه طلاب و حوزه‌های علمیه به فناوری نوین

جزئیات فراخوان دهمین جشنواره هنر آسمانی / شرکت در جشنواره محدودیت سنی ندارد

چه کسانی می توانند در جشنواره شرکت کنند؟

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری ادامه داد: جشنواره هنر استانی مختص طلاب حوزه است و ۳ گروه یعنی طلاب حوزه خواهران، برادران طلاب و طلاب غیرایرانی المصطفی می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی با اشاره به شرایط حضور طلاب گفت: اولین شرط آن است که آثار در ادوار گذشته عرضه نشده باشد ولو در جشنواره‌های قبل رتبه هم نیاورده باشند. همچنین اثر باید جدید باشد و در جشنواره‌های رسمی کشور هم رتبه نیاورده باشد ضمن اینکه ارائه‌دهنده باید نقش اساسی در تولید اثر داشته باشد. هر فرد حداکثر می‌تواند در دو رشته شرکت کند و در هر رشته هم فقط ۳ اثر ارائه دهد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ادامه داد: جوایز در دو بخش برتر و شایسته تقدیر تقدیم افراد خواهد شد و لوح تقدیر و تندیس هم اعطا می‌شود و نوع جایزه هم توسط هیئت امنای جشنواره تعیین خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال آثار

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری ادامه داد: فراخوان جشنواره دهم هنر آسمانی آغاز شده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

نحوه ارسال آثار

به گفته معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور نحوه ارسال به دبیرخانه هم از ۳ طریق امکان‌پذیر است؛ طلاب ایرانی می‌توانند به پایگاه جشنواره مراجعه و در همان جا آثار خود را ارسال کنند؛ نحوه ارسال دیگر به صورت پستی است و روش سوم مراجعه حضوری است.

امکان شرکت طلاب غیرایرانی در جشنواره

وی با بیان اینکه همچنین طلاب غیرایرانی هم از ۳ طریق می‌توانند این کار را انجام دهند، افزود: طریق اول از راه مراجعه به سایت جامعه المصطفی العالمیه، راه دوم مراجعه حضوری به بخش فرهنگی المصطفی و راه سوم هم ارائه آثار به بخش فرهنگی استان‌هایی است که المصطفی در آنجا نمایندگی دارد.

براساس اعلام معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور، شرکت در جشنواره هنر آسمانی محدودیت سنی ندارد.

راه های ارتباطی:

دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی:

قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، فاز هفت، طبقه دوم

پایگاه اطلاع رسانی جشنواره هنر آسمانی:

https://honareasemani.ismc.ir

کانال جشنواره در پیام رسان ایتا:

@HonareAsemani

گفت وگو: اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha