یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1142982
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
نماز

حوزه/ حجت الاسلام حسن رجبی گفت: وقتی نماز برای ما مهم باشد، در این صورت اول‌وقت می‌خوانیم، اما اگر برای ما اهمیت زیادی نداشته باشد کارهای دیگر را ترجیح می دهیم و این باعث تاخیر در نماز می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حسن رجبی از اساتید مرکز تخصصی نماز، به بررسی پرسش و پاسخی پیرامون «نماز اول وقت» پرداخته‌اند که تقدیم علاقه‌مند خواهیم کرد:

سؤال: سؤال کرده‌اند که چه کار کنم تا توفیق پیدا کنم که نمازهایم را اول وقت بخوانم؟

جواب: همین دغدغه که انسان بتواند نمازش را اول وقت بخواند خیلی خوب است، اما برای اینکه بتوانیم تبدیل به یک عادت و خصلت درونی انسانی کنیم تا همیشه نمازها را در اول وقت بخوانیم، چند راهکار وجود دارد.

مهم ترین راهکار این است که ما باید اول اهمیت این نماز را بدانیم حالا وقتی برای ما مهم باشد، آن کار را به موقع انجام می دهیم، اما اگر برای ما اهمیت زیادی نداشته باشد کارهای دیگر را به آن مسئله ترجیح می دهیم و این باعث تاخیر در کار می شود.

باید بدانیم که نماز چه اهمیتی دارد؟ آیا ستون دین است؟ فروع دین است؟ اگر این طور نباشد بقیه اعمال هم پیش خداوند متعال، طبق روایات ارزشی ندارند. اهمیت نماز را باید بررسی کنیم که مطالب زیادی در این مورد در فضای مجازی می شود دنبال کرد و به عنوان حل این مسئله مطرح کرد.

نکته بعدی این است که بدانید که در نماز کسی را دارید که با آن مناجات می کنید، یک خالقی است که بزرگتر از هر شخص و موجودی است و این با این عظمت منتظر شماست. این خود خیلی برای فهم این مسئله کمک می کند. من وقتی به این باور برسم که خداوند متعال منتظر من است که با او صحبت کنم و حرف بزنم و مناجات کنم، این خیلی کمک می کند که انگیزه ای برای خواندن نماز اول وقت پیدا کنم.

نکته بعدی که معمولا اکثر مردم با آن مشکل دارند، نماز اول وقت صبح است.

مدیریت خواب در این نماز خیلی مهم است، اینکه من بتوانم قبل از نیمه شب حتما بخوابم، چون خواب در آن زمان اهمیت بیشتری دارد و خیلی کمک می کند که صبح اول وقت بیدار شوم.

رفتار و کارهایی که انسان در طول شبانه‌روز انجام می دهد خیلی اثرگذار است، اگر در طول شبانه روز خدایی ناکرده زبان، چشم و گوش به گناه آلوده باشد ممکن است نماز فوت شود و در کل باید گفت که اینها در اینکه نماز انسان کیفیتش پایین بیایید، موثر است.

در روایات هم داریم، کسی که گناه کند لذت عبادت را نخواهد چشید.

یکی از کارهایی هم که می شود انجام داد، جریمه کردن است یعنی من امروز مثلا به خودم تعهد بدهم که هر بار نمازم به تاخیر افتاد یه مقدار پول تعیین شده ای را صدقه بدهم یا روزه بگیرم. کاری که شهید رجایی می کرد و می گفت من اگر قبل از نماز ظهر، مغرب و عشاء، ناهار یا شامی خورده باشم عهد کرده ام که خودم را جریمه کنم و یک روز، روزه بگیرم. بیشتر از همه آن چیزی که می تواند برای این مسئله کمک کند فهمِ اهمیت نماز است و اینکه من بدانم که من یک مخاطبی دارم و آن مخاطب خالق من است که صدای مرا شنیده و عالم و آگاه به ذهن و ضمیر باطن من است، در اذان هم چندین بار بندهای خود را صدا می‌زند و این نشانگر آن است که خداوند متعال خیلی منتظر بنده های خود است تا با او مناجات کنند.

برای دانلود فایل صوتی اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha