دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دومین گردهمایی حامیان حیات جنین ایران در قم برگزار شد

حوزه/ دومین گردهمایی حامیان حیات جنین ایران با حضور صاحب نظران، اساتید، محققان و پژوهشگران حوزه ودانشگاه از سوی ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، این همایش پس از اکران مستند «نَفَس» با سخنرانی اساتیدی همچون حجت الاسلام رسول مزروعی با موضوع «زوایای ورود به حمایت از جنین از منظر دینی برای حامیان حیات جنین» مباحثی ارائه شد.

وی به اهمیت جنین در قرآن کریم و روایات اشاره کرده و برخی چالش‌ها در این موضوع را تشریح نمود.

در ادامه، «نشانه‌های آغاز حیات انسانی از زمان لقاح از منظر زیستی» توسط دکتر محمداسماعیل اکبری مطرح شد و درباره ابعاد پزشکی مسئله سقط عمدی جنین نیز نکاتی بیان گردید.

دکتر مرضیه طالبیان، متخصص و جراح زنان و حائز بورد پریناتولوژی به بررسی موضوع «بایدها و ملاحظات عدم تشخیص یا عدم تشکیل قلب» پرداخت تا برای حفظ جنین در مواردی که هنوز قلب جنین شناسایی نشده است، ملاحظات پزشکی و اخلاقی تشریح گردد.

دکتر طاهره لباف، متخصص و جراح زنان و زایمان به بررسی «آسیب‌های جسمی سقط عمدی جنین» پرداخت. این موضوع می‌تواند به عنوان اطلاعات مکمل منزلت جنین، کمک شایانی برای آگاه سازی جامعه باشد.

در ادامه این بخش، دکتر صدیقه آیتی متخصص و جراح زنان و زایمان نیز درباره ابعاد پزشکی مسئله سقط عمدی جنین نکاتی را کرد.

ارائه سکینه لطیفی درباره «بایدها و نبایدهای مدیریتی همکاری حامیان مردمی با جامعه پزشکی» بود که برای افزایش دقت‌ها و بصیرت‌های پزشکی حامیان جنین تنظیم شده است.

علی‌همت محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از معلولان ایران، به مسئله معلولیت هراسی و نادیده گرفتن شأن معلولین عزیز در جامعه پرداخت و نگاه جامع‌تر و انسانی‌تر نسبت به منزلت معلولین (افراد متفاوت و توانخواه) راه مطرح کرد.

نعیمه پورمحمدی نویسنده کتاب «ژن بد» نیز با تشریح ارتباط مادرانه خود با فرزند معلولشان و تصمیم وی به عدم سقط با وجود اطلاع از نقص شدید فرزند در اوایل بارداری، درباره داستان نوشتن این کتاب گفت.

همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی فقیهی با اشاره به منزلت جنین، درباره حمایت از جنین سخن گفت.

زینب کبیری درباره ادعاهای فمنیستی و شبه‌فمنیستی در تسهیل سقط عمدی جنین نکاتی ارائه کرد.

فاطمه جمشیدی هم با اشاره به دیدگاه‌های خانم وارن، درباره استدلال‌های وی و پاسخ‌های آن و به ویژه منتهی شدن برخی از این ادعاها به انگاره کودک کشی، بحثی را ارائه کرد.

همچنین بیانیه حمایت از جنین‌ها، زنان و کودکان غزه توسط حامیان حیات جنین ایران، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی قرائت شد.

سپس دکتر زینب اختری، مدیر کل امور بانوان وزارت کشور با بیان اقدامات صورت گرفته در دفاتر امور بانوان استانداری‌ها و فرمانداری‌های کشور، به تشریح ظرفیت‌ها پرداخت.

ادامه این بخش از ساعت ۲۲ تا یک بامداد ادامه یافت.

اکران فیلم «زاک» درموضوع سقط عمدی جنین که در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم فجر تقدیر شده است، برنامه آخر روز اول بود.

نگاهی به دومین روز همایش

در روز دوم گردهمایی نسخه اولیه سند جدید جبهه مردمی حامیان حیات جنین ایران، توسط حجت حاجی کاظم، استاد حوزه ودانشگاه ارائه و درباره آن گفتگو شد.

در این بخش، گزارشی درباره اقدامات صورت گرفته در طول دو سال اخیر در جبهه حامیان جنین به ویژه با همکاری دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و بقیه نهادها، ارائه شد.

سپس نمایندگان مجموعه‌های مردمی حاضر در نشست که آمادگی ارائه داشتند، به ارائه جمعی دعوت شده و به ترتیب درباره راهکارهای مؤثر، نحوه همکاری با دیگر مجموعه‌ها و بصیرت‌های راهگشا در حمایت از جنین، به نکاتی اشاره کردند.

عصر روز آخر، «ظرفیت‌های قانون جوانی جمعیت برای حامیان حیات جنین» توسط امیرحسین بانکی پور نماینده مجلس شورای اسلامی و دکتر محسن رضایی آدریانی متخصص اخلاق پزشکی و پژوهشگر حوزه حیات جنین تشریح گردید.

در بخش پایانی، حجت الاسلام والمسلمین رسول ساکی دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت و دبیر ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه درباره «چگونگی نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی در عرصه حمایت از حیات جنین» نکاتی را ارائه کرد.

همچنین حجت الاسلام مسلم منفرد، پژوهشگر حوزه حیات جنین و معاون راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت نیز درباره «مؤلفه‌های نهضت‌های مردمی فراگیر و تطبیق با نهضت عمومی حمایت از جنین» گفتگویی جمعی را ترتیب دادند.

یادآور می شود، محصولات این نشست در کانال نجات زندگی به آدرس https://eitaa.com/nejatezendegi بارگذاری خواهد شد.

پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha