یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1143791
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی معاون پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه

حوزه/ امید است در این « ضیافت الرحمان » ، غفران الهی شامل حال ما شود و اهل تهجد و تزکیه نفس و مورد عنایات و دعای صاحب نفسان ، مخصوصا وجود قدسی حضرت حجت(سلام الله علیه) باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرمانشاه، حجت الاسلام برهان قلعه بالایی، معاون پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه، در یادداشتی با عنوان« ضیافت الرحمان » آورده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ...

دین اسلام بر پایه عقلانیت و معنویت بنا شده است و تمامی احکام الهی اسلام، تابع مصالح و مفاسد می باشد، جعل هر حکمی در اسلام بر پایه وحی و حکمت الهی بنا نهاده شده است که بعضی از آن مصالح برای ما کشف و بعضی هنوز هم به عقل نارسای بشر نرسیده است.

در سال دوم هجرت و استقرار حاکمیت اسلامی در یثرب(مدینه النبی(ص)، احکام الهی یکی پس از دیگری به پیامبر گرامی اسلام ابلاغ می گردید، در این سال آیه 183 سوره مبارکه بقره نازل و مسلمانان را به گرفتن روزه امر نمود، چیزی که سابقه دیرین در ادیان ابراهیمی داشت، اما با رویکرد جدید و اسلامی آن.

در روایاتی که از معصومین(سلام الله علیهم) رسیده است ، برای روزه علت های مختلفی را ذکر کرده اند، از آن جمله چشیدن درد فقرا – برابری فقیر و غنی- استراحت به معده و بدن_ ایجاد سلامتی... و غیره،

اما آنچه که حقیر از روزه برداشت می کنم که جنبه روانی دارد این است که روزه برای شکستن طغیان نفس آدمی است ، انسان موجودی است که با طغیان خود انس می گیرد و خیلی زود احساس هوی و هوس می کند.

خدای تبارک و تعالی روزه را واجب نمود تا در سال، یکماه از روزمرگی بیرون بیائیم، طغیان نفس خود را بکشیم ، وارد حریم« ضیافت الرحمان» بشویم.

احساس عبد بودن و بندگی خود را تجدید نمائیم ، با ورود خاص به «ضیافت الهی»، قدر دان نعماتی بوده باشیم که آسان در دسترس بشر می باشد.

ماه مبارک رمضان ، ماه دوباره دیدن و خوب دیدن است ، دوباره نعمات خدا را ببینیم ، دوباره عبد بودن خود را به خدا نشان بدهیم، تا مبادا این نفس سرکش انسان را از دایره عبودیت خارج نموده و انسان را وادار به وادی هوی و هوس بکند.

امید است در این « ضیافت الرحمان » ، غفران الهی شامل حال ما شود و اهل تهجد و تزکیه نفس و مورد عنایات و دعای صاحب نفسان ، مخصوصا وجود قدسی حضرت حجت(سلام الله علیه) باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha