یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مطالعه

نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی باید سیاست همیشگی و جدی مدیران و مسئولان فرهنگی کشور باشد.

هنگامه سیدتقیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که اهمیت دادن به بحث کتابخوانی نباید یک مساله جنبی و مقطعی در جامعه ما قلمداد شود، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب به بهانه ها و مناسبت های مختلف در بیانات خویش بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در کشور تأکید کرده اند و این مساله جزو رهنمودهای همیشگی و مستمر معظم له به شمار می رود.

وی افزود: یکی از پیش نیازها و بایسته ها برای این که سرانه مطالعه در کشور افزایش پیدا کند این است که اهالی رسانه، فعالان فضای مجازی، نویسندگان، اساتید و کارشناسان فرهنگی هر یک به سهم خود به معرفی کتب خوب و ارزشمند بپردازند و این مساله به نهضتی فراگیر و البته مستمر در فضای فرهنگی کشور تبدیل شود.

این نویسنده گفت: از سوی دیگر ترویج فرهنگ کتابخوانی باید سیاست همیشگی و جدی مدیران و مسئولان فرهنگی کشور باشد و این طور نباشد که به عنوان مثال محدود به ایام برگزاری نمایشگاه کتاب یا روز و هفته کتابخوانی شود.

وی یادآور شد: تجربه نشان داده که هر گاه کتاب خوب و پرمحتوا و جذاب به درستی معرفی شده و از طریق رسانه ها به این امر ضریب داده شود، همین مساله زمینه ساز ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه می شود.

سیدتقیا افزود: هر چند که در این سال ها به تبع افزایش قیمت کاغذ، شاهد گرانی بیش از پیش کتاب هم بوده ایم اما با این حال اگر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درستی صورت گیرد باز هم خانواده ها تمایل به خرید و مطالعه کتاب دارند، هر چند که معتقدم باید دولت و حاکمیت نیز سیاست های حمایتی و تشویقی مناسبی برای این امر در نظر بگیرند.

وی بیان داشت: هر چقدر که ما بتوانیم در بحث معرفی کتاب ها به توده های مردم به خصوص کودکان و نوجوانان و جوانان از خلاقیت های هنری و رسانه ای استفاده کنیم در رسیدن به هدف ترویج فرهنگ مطالعه موفق تر خواهیم بود.

سیدتقیا افزود: بخصوص در رابطه با نسل جدید ما باید کاری کنیم که بچه ها از کتاب خوانی و اُنس با یار مهربان به معنای واقعی کلمه لذت ببرند چرا که این التذاد فرهنگی مقدمه شکل گیری عادت به مطالعه است.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین با اشاره به این که باید با اصلاح نظام آموزشی و فرهنگی جامعه شرایطی فراهم آوریم که بچه ها از همان دوران دبستان حقیقتاً با کتاب مأنوس باشند، گفت: در واقع باید با تغییر ذائقه فرهنگی کاری کنیم که مواجهه بچه ها و نسل جدید با کتاب به دیداری دوست‌داشتنی، شیرین و خاطره‌انگیز تبدیل شود تا به این وسیله علاقه مندی به کتاب و کتاب خوانی در سبک زندگی آن ها ماندگار گردد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه برای طیف های سنی مختلف کتاب های خوبی در بازار نشر وجود دارد که اگر بتوانیم این ها را درست معرفی و تبلیغ کنیم، گام بزرگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور برداشته ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha