شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ حال و هوای بخش حوزوی در ششمین روز از نمایشگاه قرآن کریم

غرفه های بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در طول ۶ روز نخست برگزاری این نمایشگاه به ارایه بخشی از فعالیت ها، توانمندی ها و ظرفیت های مراکز و نهادهای حوزوی پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، از نخستین روز سال جدید که همزمان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زنگ آغاز بکار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی تهران به صدا درآمد تا پایان ششمین روز آن، بخش حوزوی این نمایشگاه سرشار از برنامه های مختلف همچنین حضور شخصیت های علمی و قرآنی و برخی از مسئولان دولتی و البته مهمانان غیرایرانی بوده، ضمن آن که چندین نشست با محوریت قرآن و مباحث دینی در این بخش برگزار شده که بازتاب قابل قبول رسانه ای نیز داشته است. آنچه در ادامه می آید، خلاصه ای است از آنچه در این ۶ روز در بخش حوزوی نمایشگاه رخ داده است؛

اجرای ۱۲۰ برنامه متنوع به همت ۲۰ نهاد حوزوی

در همان اولین روز، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن طیب حسینی به عنوان رئیس بخش حوزوی نمایشگاه در غرفه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه حضور یافت و در گفتگویی با اشاره به این که سابقه حضور بخش حوزوی در نمایشگاه های قرآن به سال ۱۳۸۸ برمی گردد، اظهار داشت: در این دوره از نمایشگاه حدود ۲۰ نهاد حوزوی در نمایشگاه قرآن حضور دارند و به همت این نهادها و کارشناسان و اساتید حوزوی در طول برگزاری نمایشگاه حدود ۱۲۰ برنامه به اجرا در می آید که از آن جمله برگزاری ۶۰ نشست مهم است.

وی افزود: یکی از مهم ترین برنامه هایی که بسیار پرمخاطب و چشمگیر است ارائه مشاوره هایی از سوی حوزویان خواهر و برادر است که در سالهای گذشته بسیار مورد استقبال علاقه مندان به ویژه جوانان قرار می گرفته است.

وی همچنین گفت: امسال در بخش حوزوی نمایشگاه، مشاورین حوزوی خواهر و برادر که قریب به اتفاق آنان از چهره های نام آشنا برای مخاطبین است در ۱۴ موضوع به بیان مشاوره به علاقه مندان می پردازند.

ارایه مشاوره های تخصصی و رایگان در ۱۴ عرصه گوناگون

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر شورورزی، مسئول مراکز مشاوره اسلامی سماح نیز از ارائه مشاوره های تخصصی در ۱۴ عرصه مختلف به مراجعه کنندگان نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: بخش مشاوره حوزوی نمایشگاه قرآن کریم از افراد متخصص در حیطه های مختلفی همچون کودک، ازدواج، خانواده، تحصیلی، استعداد سنجی و ... تشکیل شده است که کاملا تخصصی و رایگان به ارائه خدمت به مخاطبین گرامی نمایشگاه می پردازند.

وی افزود: یکی از خدمات بسیار خوب این بخش بحث استعدادیابی کودکان و نوجوانان است که بسیار مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته و در همین روزهای نخست برپایی نمایشگاه، خانواده های زیادی برای سنجش استعداد نوجوانان خود مراجعه کردند.

تبیین معارف قرآنی؛ رسالت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه

حجت الاسلام و المسلمین رضا رستمی، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه نیز با اشاره به این که حوزه علمیه، پاسبان معارف ناب قرآنی است، گفت: تبیین و نشر معارف و آموزه های قرآنی از جمله رسالت های مرکز رسانه حوزه است.

وی افزود: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوب و ارزشمندی است برای این که ما معارف قرآنی و شاخصه های سبک زندگی قرآنی را به آحاد جامعه و به خصوص نسل جدید معرفی کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه همچنین گفت: از سویی در این ماه عزیز و بی نظیر نسبت به دیگر ماه های سال، دل های مردم نسبت به دریافت معارف قرآنی و دینی، پذیراتر است و در این شرایط حوزه های علمیه به عنوان پاسبان معارف قرآنی موظف است که از این فرصت برای تبیین هر چه بهتر و بیشتر معارف ناب قرآن مجید و پاسخ به سوالات و شبهات بهره ببرد و در ضمن ظرفیت ها و قابلیت های خود را با محوریت کلام وحی به قرآن دوستان معرفی کند.

اسناد و برنامه های بالادستی حوزه در معرض دید عموم مردم

حجت الاسلام قربانی، مسئول غرفه مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز ضمن تبیین بخش های مختلف این غرفه و خدماتی که به مخاطبین قرآنی ارائه می دهد، گفت: غرفه مرکز مدیریت حوزه همچون سالهای قبل غرفه ای جامع است که بخشی از ماحصل تلاش ها و دستاوردهای حوزویان را در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته است.

وی افزود: امسال تفاوتی را نسبت به غرفه های سال قبل ایجاد کردیم و آن دخیل کردن همه بخش های مرکز مدیریت در برپایی این غرفه است و خوشبختانه همکاری خوبی از سوی همه معاونت ها و بخش های حوزه را شاهد بودیم تا بخشی از زحمات حوزویان را در معرض دید عموم قرار داده شود.

وی همچنین بیان داشت: در طول سالهایی که مرکز مدیریت حوزه وارد طراحی های راهبردی و کلان شده است اسناد و برنامه های جامع بالادستی خوبی تهیه و تدوین شده است و ما امسال برای اولین بار این اسناد و برنامه های بالادستی حوزه را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادیم و همه آنچه که در قالب طرح های کلان و راهبردی در این غرفه عرضه می شود مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

برگزاری ۶ نشست علمی و تخصصی به همت جامعه الزهرا(س)

خانم فاطمه حیدری، مدیر کل روابط عمومی جامعه الزهرا (س) به برگزاری نشست‌های تخصصی در نمایشگاه بین المللی قرآن به همت این نهاد حوزوی اشاره کرد و گفت: در طول برگزاری نمایشگاه ۶ نشست علمی تخصصی از سوی جامعه الزهرا (س) برگزار می شود که عناوین آن شامل "نشاط اجتماعی از منظر قرآن و سنت"، "کاربست قاعده حریم حمی در حفاظت از کانون خانواده با تأکید بر عوامل برون خانوادگی"، "بررسی حقوق و تکالیف مختص زنان از منظر قرآن کریم"، "تحلیلی قرآنی بر جایگاه خانواده و عوامل موثر بر تربیت فرزندان"، "جستاری در قرآن کریم در رفع نیازهای زندگی دنیوی" و "زیست عفیفانه در قرآن" است.

وی یادآور شد: همه نشست ها ساعت ۲۰ به صورت آنلاین و از طریق لینک http://livehowzeh.ir/tv منتشر می‌شوند.

آشنایی با فعالیت های انجمن قرآن پژوهی حوزه

حجت الاسلام سعید موحدی، مدیر اجرایی انجمن قرآن پژوهی حوزه و مسئول غرفه این انجمن در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم با بیان این که انجمن قرآن پژوهی یکی از انجمن های حوزه علمیه قم است که در سال۱۳۸۱ تأسیس و در زمره اولین انجمن های علمی حوزه قرار گرفت، گفت: از مهم ترین اهداف این انجمن، حرکت به سوی جایگاه واقعی قرآن در جامعه و بازشناسی حقایق و معارف آن است.

وی افزود: توجه به جایگاه قرآن به عنوان مهم ترین منبع استنباط احکام و عقاید دینی بسیار ضروری است، اما بهره مندی از این کتاب عظیم تاکنون ناکافی بوده و آن گونه که باید، انجام نشده است و انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم درصدد تحقق این هدف می باشد.

مدیر اجرایی انجمن قرآن پژوهی ادامه داد: تمام کارهای قرآنی که به صورت علمی در سراسر کشور انجام می شود مرکزیت آن با انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم می باشد؛ روسایی که برای این انجمن انتخاب می شوند همگی از چهره های شاخص قرآنی می باشند و اکنون نیز حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی که ریاست این انجمن علمی را برعهده دارند از چهره های موفق قرآنی می باشند.

وی یادآور شد: ۱۰۶ مرکز رسمی قرآنی از سوی این انجمن علمی حوزه فقط در شهر مقدس قم فعالیت قرآنی می کند و مراکز حفظ قرآن نیز همچنان در حال فعالیت می باشند.

برگزاری مسابقه پیامکی قرآنی در بخش حوزوی

یکی از برنامه های جذاب بخش حوزوی نمایشگاه سی و یکم، برگزاری مسابقه پیامکی "بهار قرآن" بوده که به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن برگزار می شود.

این مسابقه تا پایان برگزاری زمان نمایشگاه برگزار می شود و قرعه کشی مربوط به آن نیز هر شب ساعت ۲۱ در بخش حوزوی نمایشگاه انجام می شود و به برگزیدگان جوایزی همچون تبرکی حرم مطهر امام حسین(ع) و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) اهدا می گردد.

ارایه خلاصه پایان نامه های قرآنی در نمایشگاه سی و یکم

حجت الاسلام میثم ناظمی، مسئول آموزش مرکز تخصصی قرآن امام علی بن ابی طالب (ع) و مسئول غرفه این مرکز در بخش حوزوی نمایشگاه نیز ابراز داشت: این مرکز که از سال ۱۳۹۷ تاسیس شده تاکنون دوره های گوناگونی در مقطع سطح ۳ و سطح ۴ برگزار کرده و دارای سرفصل های مصوب حوزوی می باشد.

وی افزود: رشته ها و گرایش هایی که در این مرکز ارائه می شود مرتبط با قرآن و مستشرقان و قرآن و علوم می باشد؛ در حوزه قرآن و علوم این مرکز چندین گرایش دارد.

وی گفت: قرآن پژوهان این مرکز بعد از گذراندن واحدهای آموزشی رساله سطح سه یا رساله سطح چهار خود را نوشته و دفاع کردند؛ تفسیر علمی سوره های قرآن از پایان نامه های سطح سه این مرکز می باشد و در این غرفه در معرض دید عموم مردم و قرآن دوستان قرار گرفته است.

حجت الاسلام ناظمی ادامه داد: بررسی دیدگاه مستشرقین راجع به تفسیر قرآن کریم از دیگر موضوعات پایان نامه دانش پژوهان سطح سه این مرکز می باشد که تاکنون شش پایان نامه سطح سه به نگارش درآمده، ضمن آن که در این غرفه پایان نامه های دفاع شده دانش پژوهان در عرصه های مختلف قرآنی به نمایش درآمده که برخی از آن به کتاب نیز تبدیل شده است.

برگزاری مسابقه قرآنی در غرفه شهدای روحانیت

همچنین به همت غرفه شهدای روحانیت واقع در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، هر روز مسابقه قرآنی ویژه خانواده ها در این غرفه برگزار می شود.

در این مسابقه که هر شب بین ساعت ۲۲ لغایت ۲۳ برگزار می شود، در برگه هایی سه سوال قرآنی با محوریت توجه به شاخصه های سبک زندگی قرآنی، احترام به والدین و موضوع تحدی قرآن مطرح می شود که بعد از پاسخگویی به این سوالات به قید قرعه به چند نفر جوایزی اهدا می شود.

اندکی از فعالیت های مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

علی درگاهی، مدیر ارتباطات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه نیز از بارگذاری ۲۳۰۰ مقاله در دانشنامه مجازی"ویکی پاسخ" خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۱۰۰ عنوان کتاب از تولیدات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه عرضه شده که البته بخش قابل توجهی از این آثار مربوط به تلاش های علمی و پژوهشی هشت گروه علمی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه است که همه این ها مربوط به کتب منتشر شده در سه سال اخیر است.

وی افزود:: از جمله فعالیتهای این مرکز، انتشار فصلنامه علمی "شبهه پژوهی" است که تاکنون دو شماره از آن منتشر شده است، ضمن آن که تاکنون ۳۳ شماره از فصلنامه علمی – تخصصی"پاسخ" نیز به چاپ رسیده است.

درگاهی ادامه داد: انتشار ماهنامه ویژه پویش مطاعاتی دانشجویان و طلاب جوان از دیگر فعالیت های ماست که البته این نشریه برخلاف فصلنامه ها بیشتر برای استفاده عموم است. این فعالیت البته در قالب روزنامه دیواری نیز منتشر شده و در تابلو اعلانات مدارس علمیه به نمایش در می آید. تاکنون ۲۲ شماره روزنامه دیواری منتشر شده که با استقبال عامه مردم به خصوص طلاب و دانشجویان جوان همراه بوده است.

وی افزود: از دیگر فعالیت های این مرکز می توان به انتشار کتابچه"امواج آلوده" با محوریت موضوعات روز و شبهات جدید اشاره کرد که تاکنون ۱۷ شماره از آن منتشر شده و آخرین شماره نیز مربوط به شبهات انتخاباتی بوده است. کتابچه "دفع و رفع"نیز تاکنون در سه جلد شامل پاسخ به شبهاتی در خصوص مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان و مباحث انتخاباتی به چاپ رسیده است.

چاپ ۲۱۷ عنوان کتاب به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

حجت الاسلام والمسلمین اکبر قنبری، مسئول غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: نظر به اهمیت تدوین فرهنگ نامه های موضوعی و تخصصی و معاجم قرآن و تهیه فرهنگ نامه های موضوعی تفاسیر این پژوهشکده در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد و تاکنون ۲۱۷ عنوان کتاب را در بیش از ۳۰۰ جلد به چاپ رسانده است.

وی افزود: این پژوهشکده با نگاهی کاملاً نو به عرصه‌های تفسیر، ترجمه و موضوعات قرآنی، به جهت‌دهی فعالیت‌های قرآنی در حوزه علمیه قم، کمک شایانی کرده و وظایفی همچون تأمین منابع و اسناد قرآنی، طبقه ‌بندی و سازماندهی معارف قرآنی، تدوین فرهنگ‌نامه‌ها و دائرة‌المعارف‌های متنوع قرآنی، پدیدآوردن تفاسیر گوناگون، پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات و شناسایی کمبودها و نیازها در عرصه فرهنگ قرآنی را بر عهده گرفته است.

وی همچنین گفت: در این غرفه تنها آثار شاخصی که دارای رتبه و امتیاز بوده و بیش از دیگر آثار شاخص بوده را در معرض دید عموم قرار دادیم حدود ۲۷ اثر دارای امتیاز داریم که امسال این آثار را در معرض نمایش قرار دادیم.

وی اضافه کرد: امسال و در این نمایشگاه بحث رونمایی از برخی آثار شاخص پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم را در دست اقدام داریم؛ بخش دیگری که همواره در نمایشگاه های مختلف مورد استقبال عموم قرار می گرفته است تبیین مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی می باشد و در اینجا تابحال ۴۷ جلد اثر در این عرصه چاپ شده که نمایش داده می شود و پیش بینی ما این است که تا ۶۲ جلد نیز برسد.

برگزاری کرسی‌های هم‌اندیشی قرآنی به همت مؤسسه معصومیه خواهران

خانم حمیده فاتحی، مسئول غرفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران نیز گفت: مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه یکی از مراکز وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی است که در راستای مأموریت‌های آن تاسیس شده و با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم دفتر تاکنون فعالیت‌های خود را در بخش آموزش علوم حوزوی به بانوان جامعه اسلامی بدون وقفه ادامه داده است.

وی افزود: در این غرفه برخی از پایان نامه‌های شاخصی که توسط دانش پژوهان مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران در رابطه با قرآن و موضوعات بدیع و مورد نیاز جامعه نگاشته شده در معرض دید عموم قرار گرفته که اکثر تالیفات و مقالاتی که از این پایان نامه‌ها بیرون آمده در جشنواره‌ها و همایش‌های کشور حائز رتبه‌های برتر شده است.

وی یادآور شد: در این مرکز نشست‌ها و کرسی‌های هم‌اندیشی و کارگاه علمی خوبی راجع به مباحث قرآنی برگزار می‌شود که باعث تبادل آراء و نظرات می‌شود و از سوی دیگر نیز تألیفات خوبی از دل این کارگاه‌ها و کرسی‌ها نگاشته می‌شود که می‌تواند در حل معضلات و گره‌های ذهنی بخشی از بانوان جامعه ما موثر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha