سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، به تبیین نامه ۴۵ نهج البلاغه در خصوص راه های سفارش شده برای یاری امیر مومنان(ع) در زمینه ورع، تلاش در کسب عمل باتقوا، عفت و خویشتن داری و سداد پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه امشب در آئین شب قدر بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی به تبیین فضیلت این شب پرداخت و گفت: شب قدر شب تجدید بیعت است و امیدواریم خداوند به فضیلت درک این شب با عظمت، ملت مظلوم غزه را پیروز و دولت ظالم و کودک کش صهیونیست را نابود نماید.

وی در ادامه به تبیین نامه ۴۵ نهج البلاغه در خصوص راه های یاری حضرت امیر مومنان(ع) پرداخت و با بیان این که بر اساس نامه ۴۵ نهج البلاغه، چهار راه برای یاری امیر مومنان(ع) وجود دارد، عنوان کرد: این نامه از نامه های بسیار مهم نهج البلاغه است که درس های فراوانی به همه پویندگان راه حق و مخصوصاً زمامداران و مسئولان کشورهای اسلامی می دهد و شامل چهاربخش می باشد.

سخنران محفل شب قدر بیست و یکم حرم مطهر رضوی با بیان این که در این نامه امام علی(ع)، به مخاطب خود که عثمان بن حنیف، فرماندار بصره است خبر می دهد که گزارش شرکت او در میهمانی یکی از اشراف بصره به ایشان رسیده است، ابراز کرد: امام علی(ع) به او نکاتی را در باب ضیافتی که فقط ثروتمندان در آن حضور داشتند و سفره ای پرنعمت و رنگارنگ بوده است، متذکر می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که امیر مومنان، علی(ع) در این نامه از استانداران و عموم مردم می خواهند تا ایشان را در چند موضوع یاری دهند، نخستین آن را ورع، خویشتن داری و توقف در لغزشگاه ها دانست و خاطر نشان کرد: در روایت چنین آمده است: در شبی که رسول اکرم(ص) به معراج رفت، خداوند به او فرمود ای پیامبر ورع را اهمیت بده زیرا که ورع راس دین و توجه خاص به دینداری است.

وی با بیان این که ورع بهترین صیانت و عامل نگهداری انسان و نشانه پرهیزگاری او است، به دومین راه یاری امیر مومنان(ع) یعنی تلاش و کوشش در راه اجرای اعمال در پرتو تقوا اشاره و ابراز کرد: امام صادق(ع) می فرمایند عمل کم با تقوا بهتر از عمل زیاد بی تقواست همانطور که افرادی ممکن است به ظاهر پرعمل و دارای اعمال فراوان باشند، اما پای صحنه حرام و در لغزشگاه ها به انحراف کشیده شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه چنین آورده شده است که « الْعَمَلَ الْعَمَلَ، ثُمَّ النِّهَایَةَ النِّهَایَةَ، وَ الِاسْتِقَامَةَ الِاسْتِقَامَةَ، ثُمَّ الصَّبْرَ الصَّبْرَ، وَ الْوَرَعَ الْوَرَعَ. »، اظهار کرد: تشویق به عمل خیر همراه با پایبندی به صبر و استقامت، توصیه ائمه و اولیای دین است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی سومین راه یاری امیر مومنان(ع) را برخورداری از عفت دانست و ضمن توصیه به عموم مردم، از آنان خواست عفت و خویشتن داری و غلبه بر هواهای نفسانی داشته باشند و گفت: باید اسباب ازدواج جوانان مهیا شود، اما اگر زمینه مقدر نشد و به هر دلیلی دختر و پسر نتوانستند ازدواج کنند، نباید به گناه آلوده شوند بلکه باید خویشتن داری نموده و عفت و حیا را حفظ کنند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت عفت و حیا برای نسل جوان، به جریان چهل هفته قرائت زیارت عاشورا در روزهای جمعه از سوی پدر آیت الله سیستانی اشاره و تصریح کرد: آیت الله سیستانی، مرجع تقلید شیعیان، پدر عالمی داشت که چهل هفته، روز جمعه، زیارت عاشورا خواند که خدمت امام زمان (عج الله فرجه) برسد. پس از چهل هفته، در کوچه می‌رفت. خانه ای را دید که نوری در آن روشن است و آن خانه متعلق به پیرزنی بود که نه شوهر داشت و نه بچه؛ با اجازه داخل شد. دید آن زن دارد جان می‌دهد و امام زمان (عج) بالای سر او است. حضرت به ایشان رو کرد و گفت: این زن که من بالای سر او آمده ام، زمان پهلوی، هفت سال، از خانه‌اش بیرون نیامد که خودش را نشان بدهد و اکنون به خاطر تکریم او از حجاب به دیدار او آمدم؛ بنابراین این نشان دهنده روشن اهمیت و ارزش والای عفت و خویشتن داری است.

استاد حوزه و دانشگاه، چهارمین راه یاری حضرت امیر(ع) را سداد، محکم و استوار بودن و پرهیز از بی آبرو نمودن افراد دانست و عنوان کرد: کسانی که در جامعه شایعه پراکنی می کنند، عذاب الیم دارند؛ باید افراد محکم و استوار باشند و امروز در فضای مجازی هر محتوایی را بدون اطمینان انتشار ندهند و بدین موضوع آگاه باشند که هدف دشمنان در موضوع فضای مجازی بی آبروئی است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha