چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
طیب حسینی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین طیب حسینی گفت: علوم تبارشناسی و نسبت شناسی در کشورهای شرقی بیش از دیگر مناطق مورد توجه قرار می گیرد و بخشی از قواعد و قوانین دانش تبار شناسی را می توان مورد استفاده قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن طیب حسینی امشب در نشست" تبارشناسی و نسب شناسی" که در غرفه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد، به اهمیت تبار شناسی و نسب شناسی در مکاتب مختلف دنیا اشاره نمود و ابراز داشت: در برخی از کشورها تاریخ افراد برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان مهم می باشد و در علوم اسلامی نیز تبار و نسب شناسی به نسل مبارک پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله منسوب شده و در این مسیر رشد پیدا کرده است.

وی گفت: از موقعی که تاریخ شکل گرفت، نسب شناسی نیز شکل گرفته است و این دانش در شناخت مکاتب و حتی جغرافیای کشورها مورد توجه قرار می گیرد، علم تبارشناسی و نسب شناسی در حوزه های علمیه از علوم غریبه شمرده شده و آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین طیب حسینی به دانش نسب شناسی ذریه پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و با بیان این که در برخی از جاها برای این که خود را منسوب به ذریه پیامبر اکرم (ص) کنند حاضرند هزینه هایی را برای دریافت این نسبت پرداخت نمایند، اظهار داشت: علم تبار شناسی از این منظر که در میان علوم دیگر رشد چندانی نداشت و قواعد ملموسی ندارد، در میان علما مهجور مانده است.

رئیس بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم به تفاوت های علم رجال و علم نسب شناسی اشاره و بابیان این که علم رجال به پیشینه شخص از حیث اجتماعی می پردازد، ولی در نسب شناسی ریشه و اصالت خانواده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: علوم تبارشناسی و نسبت شناسی در کشورهای شرقی بیش از دیگر مناطق مورد توجه قرار می گیرد و بخشی از قواعد و قوانین دانش تبار شناسی را می توان مورد استفاده قرار داد.

وی با بیان این که نسب شناسی و تبار شناسی انحصار در پیامبر اعظم(ص) ندارد و در صورت بهره گیری از قواعد علمی در مسیر تبارشناسی گام برخواهیم داشت گفت: تبار شناسی انحصار در ذریه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ندارد و در میان اعراب دانش تبار شناسی از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ هرکسی می خواهد تبار و انتساب خود را جستجو کند باید به متخصصین تایید شده که صحت استنادشان مورد وثوق است، مراجعه نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین طیب حسینی ابراز داشت: کسانی که تمایل به اثبات و جستجوی نسب دارند به پژوهشکده الذریه النبوی مراجعه نموده از کارشناسان آن مرکز نیز بهره مند شوند و امسال در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآنی بخشی به منظور معرفی این مجموعه اختصاص داده شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: پژوهشکده الذریه النبوی نسبت به تربیت تبارشناسان دوره هایی را برگزار و مجوزهایی را برای برگزاری دوره سطح ۳ و ۴ اخذ نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha