سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ناصر رفیعی در حرم کریمه اهل بیت(ع)

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت صبر را بارزترین ویژگی انبیای الهی توصیف و با بیان این که صبر نقش چتر نجات را در سقوط‌ها و لغزش‌های دنیا دارد، گفت: صبر مهارتی است که آراستگی به آن نیازمند نشست و برخاست با انسان‌های صبور و ممارست و تمرین است؛ علما در برخی از مواقع نذر می‌کردند اگر عصبانی شدند، یک سال روزه بگیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از قرآن به آخرین آیه سوره مبارکه روم اشاره و با بیان این که این آیه شریفه بر اهمیت صبر و بردباری و تاب‌آوری در برابر مشکلات و مصائب تصریح و به وعده حق الهی متذکر می‌شود، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در این آیه شریفه تصریح می‌کند؛ «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ»؛ پس شکیبایی کن که یقیناً وعده خدا در مورد یاری و پیروزی تو حق است، و مبادا آنان که یقین به وعده‌های حق و برپاشدن قیامت ندارند تو را به ناشکیبایی و سبک‌سری وادارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که آیات قرآن برای همه مکان‌ها، زمان‌ها و خطاب به تمام انسان‌هاست، اظهار داشت: این آیه شریفه که بر تحقق وعده الهی تأکید می‌کند و خطاب به پیامبر است، مشمول خطاب به مؤمنین نیز می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه ضمن اشاره به واژه صبر در آیات الهی با تأکید بر این که خداوند متعال در آیات الهی در تبیین سیره پیامبران الهی به ویژگی صبر ایشان تصریح نموده است، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به صابران درود فرستاده، تصریح می‌کند که اجر صابران بدون حساب و کتاب عنایت خواهد شد.

وی بردباری و بالابودن آستانه تحمل در مواجهه با تمام فراز و فرودهای زندگی را بسیار مهم ارزیابی نمود و با بیان این که صبر نقش چتر نجات را در سقوط‌ها و لغزش‌ها و حوادث و وقایع دارد، خاطرنشان کرد: سلام و درود بهشت به بهشتیان به‌خاطر صبر و بردباری ایشان خواهد بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به فرازهایی از آیات سوره انبیا، صبر را بارزترین ویژگی انبیای الهی توصیف و ضمن تبیین سیره برخی از انبیا و نحوه مواجهه ایشان با مشکلات و مصائب، بیان داشت: انبیای الهی صبر جمیل داشتند و چنان آرام و استوار بودند که کسی تصور نمی‌کرد ایشان در سختی و مشکلات قرار دارد.

وی با بیان این که صفت صبر در قرآن بیش از ۱۰۰ آیه دارد و پیامبر گرامی اسلام برای کسب آرامش بر اهمیت تلاوت سوره عصر تصریح می‌نمودند، اظهار داشت: آراستگی به صبر، تمرین و نذر می‌خواهد و علما در برخی از مواقع نذر می‌کردند اگر عصبانی شدند، یک سال روزه بگیرند؛ صبر مهارتی است که آراستگی به آن نیازمند نشست‌وبرخاست با انسان‌های صبور و ممارست در صبر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به بسترهای مهم صبر پیشگی اشاره و صبر در مصیبت را بارزترین و فراگیرترین بسترها توصیف نمود و اظهار داشت: تمام انسان‌ها بلااستثنا سختی‌ها و مصیبت‌های زندگی درک می‌کنند؛ صبر بر مصیبت یکی از مصادیق سنجش بردباری آدمی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به صبر بر گفتارها تصریح و با تأکید بر این که آیه شریفه «فَاصْبِرْ عَلَی مَا یَقُولُونَ» چند بار در قرآن کریم تکرار شده است، به بیان سیره انبیا و اوصیای الهی در مواجهه با گفتارهای توهین‌آمیز دیگران پرداخت.

وی صبر در عصبانیت را از دیگر بسترهای صبر پیشگی دانست و یادآور شد: اگر انسان در این دوران که مملو از عوامل خشم برانگیز است؛ عصبانیت خود را کنترل و خشمش را فروبرد، دروازه رحمت الهی به رویش باز خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان سخنان خود صبر بر کسب علم را از دیگر مؤلفه‌های مهم برشمرد و با تأکید بر این که قرآن کریم در سوره کهف در تبیین شاگردی حضرت موسی در محضر حضرت خضر بر اهمیت صبر تصریح نموده است، اظهار داشت: در کسب علم و دانش باید سختی های شاگردی را با جان‌ودل متحمل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha