سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1149128
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
شهید آوینی

همزمان با فرارسیدن بیستم فروردین، سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی، نگاهی اجمالی داشته ایم به یکی از آثار جذاب در راستای معرفی اندیشه و فعالیت های سید شهیدان اهل قلم که خود نوشته یکی از نویسندگان مطرح جبهه انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وحید یامین پور در «ماجرای فکر آوینی»، تلاش کرده تا با طرح نکات بسیار مهم در رابطه با اندیشه و آثار برجای مانده از شهید آوینی به سهم خود به پرسش های نسل جدید در خصوص سیدشهیدان اهل قلم پاسخ دهد.

این اثر برای اولین بار در سال ۹۸ و به همت نشر معارف به زیور طبع آراسته شد و به علت استقبال خوب مخاطبان، تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

در مقدمه کتاب آمده است:" «زمان آگاهی»، «خودآگاهی تاریخی» و «وقت شناسی» امتیاز اهل حکمت و فضیلت از دیگرانی است که گرفتار عادات روزمره شده اند. اهل حکمت و فضیلت، به «وقت» که همانا باطن زمان است، وقوف پیدا می کنند و مختصات تاریخی و تمدنی خود و ماهیت حقیقی رخدادهای پیرامون خود را بهتر از هر کسی باز می شناسند؛ آنگاه حکمت از زبان و قلم آنها می تراود و «معلم» دیگران می شوند.

سید مرتضی آوینی، حکیم هنرمندی بود که بی شک مقام او، مقام «معلم» است. معلم اندیشه ها و سلوک فکری و فرهنگی کسانی که در ساحت انقلاب اسلامی راه می پیمایند.

مخاطبان اصلی درس گفتارهای مندرج در کتاب ماجرای فکر آوینی جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطه ای باید آغاز کنند. منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افق گشایی هوشمندانه اش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهادها برای پویندگان این راه است. "

یامین‌پور، البته خود در گفت‌وگویی از نقش تأثیرگذار شهید آوینی در شکل‌گیری افکار و اعتقاداتش سخن به میان آورده و بیان می دارد: "من توأمان با شهید آوینی و مطهری آشنا شدم. در دوره جوانی، هر دو بزرگوار را به‌طور جدی مطالعه می‌کردم. آن‌چه آوینی را برای من برجسته کرد، مسائلی بود که آوینی با آن مواجه بود. بسیاری از کتاب‌های شهید مطهری به قبل از انقلاب مربوط است و به سؤالات آن زمان پاسخ می‌دهد؛ اما آوینی به نیاز امروز جامعه پاسخ می‌دهد. البته ممکن است سؤال ایجاد شود که کسی که به مسائل متنوع بپردازد، ممکن است آدم کم‌عمقی باشد؛ اما مسئله مهم این‌جاست که در تمامی موضوعاتی که صحبت کرده است، بهترین اطلاعات را به جوان مخاطب خود داده است. "

لازم به ذکر است که بخشی از مقالات و یادداشت‌های شهیدآوینی به تناسب موضوعات در این اثر آمده، ضمن آن که به فراخور مباحث تعدادی کتاب برای مطالعه بیشتر معرفی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha