دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/دیدار دبیران ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه با آیت الله اعرافی

حوزه/ستادهای راهبری و دبیرخانه های همکاری حوزه های علمیه با سازمان ها و نهادهای کشور در بالاترین سطح همکاری و تعامل با یکدیگر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دبیران ستادهای راهبری و رؤسای ستادها و دبیرخانه های مشترک همکاری حوزه علمیه با نهادها و دستگاههای مختلف کشور در دیدار ۱۵۰ دقیقه‌ای با آیت الله اعرافی، مدیرحوزه های علمیه نکته نظرات و دغدغه های خود را بیان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه های علمیه و متولی هماهنگی و امور مربوط به ستادهای راهبری و دبیرخانه های مشترک همکاری حوزه با دستگاههای مختلف نظام با ارائه گزارشی از این تعامل و همکاری اظهار کرد: بحمدالله در برنامه تحولی حوزه های علمیه در دوره آیت‌الله اعرافی نگاه تعامل و هم افزایی میان دستگاهها و نهادهای مختلف نظام با حوزه های علمیه رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و امروز دهها ستاد راهبری و دبیرخانه همکاری مشترک میان حوزه علمیه و دستگاهها، سازمان ها و نهادهای قضایی، اجرایی و برنامه ریزی کشور منعقد شده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجائی نیا، مشاور و دستیار ویژه مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: ستادهای راهبری حوزه با رویکرد اسلامی می‌تواند در خدمت نظام اسلامی باشد و در ارائه نظریات و راهکارهای علمی بر مبنای اسلامی در دستگاهها و سازمان ها تأثیرگذار باشد.

دانشنامه مشترک حقوق بشر اسلامی

حجت الاسلام هادی، رئیس پژهشگاه قوه قضائیه در سخنانی اظهارکرد: ستاد مشترک همکاری میان حوزه علمیه و قوه قضائیه در راستای همکاریهای مشترک تشکیل شده است. اقدامات ارزشمند علمی از جمله تدوین «دانشنامه مشترک حقوق بشر اسلامی» در دست اقدام این ستاد مشترک است.

مرکز تمدن اسلامی

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رضوی، دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه علمیه در سخنانی گفت: امروز با پیگیری های مدیریت محترم حوزه قوانین ارزشمندی پیرامون الگوی معماری اسلامی ابلاغ شده است. تشکیل کارگروه مسکن را با حضورنمایندگان حوزه در وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل شده است.

وی افزود: تاکنون رتبه بندی معماری کشور از سوی کشورهای خارجی انجام می شد ولی این اتفاق با طرحی که ارائه کرده ایم و تصویب آن، از این به بعد در خود کشور صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام رضوی بیان کرد: نیاز است با همت مسئولین شهر و استان «مرکز تمدن اسلامی» با محوریت حوزه علمیه در قم صورت گیرد. راه اندازی خانه مبلغ، خانه نمونه از جمله دیگر طرح ها و برنامه های این ستاد راهبری است.

راه اندای مدرسه های زمستانی و تابستانی

سپس حجت‌الاسلام‌ سعید فراهانی فرد، مشاور وزیر و رئیس ستاد همکاریهای حوزه و وزارت اقتصاد طی سخنانی افزود: بیش از یکسال است تعامل و همکاری حوزه و وزارت اقتصاد می‌گذرد و دستاوردهای ارزشمندی را در عرصه اقتصاد اسلامی و تعامل سازنده با پژوهشگاه فقه نظام، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) داریم.

وی ادامه داد: راه اندازی مدرسه های زمستانی و تابستانی ویژه طلاب و فضلای حوزه علمیه با موضوع اقتصاد و بانکداری نمونه ای از این همکاریها است.

معصومه ظهیری، دبیر ستاد راهبری زن و خانواده در سخنانی بیان کرد: تمام مباحثی که به عرصه زن وخانواده مربوط است در این ستاد مورد توجه است. از ماه مهرماه ۱۴۰۲ سعی بر آن داشتیم تا موضوعات متعددی را پیرامون راهبرد این ستاد منسجم کنیم.

وی بیان کرد:طرح های گسترده ای در این ستاد نوشته شده است که متاسفانه یا متولی تامینی و اجرایی وجود ندارد و یا اینکه در حوزه های علمیه نیز بیان می شود که در حوزه اجرایی باید به دولت و سازمان ها مراجعه کنیم.

وی اظهارکرد: دولت می تواند جلسات مستقلی را برگزار کند و متناسب با ضرورت ها، ظرفیت ها و چالش ها و آسیب هایی که در این عرصه وجود دارد را بررسی کند تا بهترین راهبردها و ریل‌گذاری را در عرصه تولید مفهوم و موج آفرینی و فرهنگ سازی و ارایه محصولاتی که حوزه روی آن نظارت دارد اتخاذ شود.

ظهیری گفت: طی ماه های اخیر ۱۲۵ نشست تخصصی به صورت حضوری و برخط برگزار کرده ایم و در این مسیر توانسته ایم برای اطلاع رسانی بیشتر از بستر فضای مجازی و شبکه های مجازی بهره بگیریم.

برگزاری درس خارج، فقه المدرسه

حجت الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش بیان کرد: در دوره جدید فعالیت های ستاد، کیفی بخشی طرح امین بعد از ۱۶ سال دارای دستورالعمل شد و این مهم بعد از ۴۰ جلسه نشست و گفت وگو به نتیجه رسید.

وی ابراز داشت: پرداختن به نظام مسائل تعلیم و تربیت اسلامی و نشست های مشترک با پژوهشگاه آموزش و پرورش از دیگر برنامه های این ستاد همکاری است.

حجت الاسلام نیکزاد گفت: برگزاری درس خارج فقه المدرسه توسط حجت الاسلام سیدتقی موسوی که تاکنون ۱۵ جلسه از آن برگزار شده است. تشکیل قطب ها و شورای های حوزه و آموزش و پرورش در شهرها و استان ها با ریاست ائمه جمعه از دیگر اقدامات صورت گرفته این ستاد می باشد.

سپس، حجت‌الاسلام مهدی پناهی دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار زیادی در زمینه ورزش طلاب و ترویج فرهنگ ورزش در کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: ستاد راهبری ورزش حوزه های علمیه می‌تواند اتاق فکر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان باشد و خروجی برنامه‌های ستاد نیز در وزارتخانه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام پناهی ابراز کرد: ستاد راهبری ورزش حوزه های علمیه آمادگی دارد اجرای پروژه‌هایی که با اولویت مباحث فرهنگی در وزارتخانه همخوانی دارد را بر عهده بگیرد.

دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: مردمی سازی و خصوصی‌سازی با رویکرد فرهنگی و دینی انجام شود و نباید مجموعه‌ها به هر شخصی واگذار شود؛ پیوست فرهنگی در واگذاری اماکن هم مدنظر باشد.

وی یادآور شد: نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور قابلیت این را دارد که در ستاد راهبری ورزش حوزه های علمیه مطرح و بازنگری شود. لذا، همه برنامه‌های ورزشی لازم است همراه با پیوست فرهنگی باشد.

حجت الاسلام پناهی گفت: امروز ظرفیت های خوبی در ستاد راهبری ورزش حوزه های علمیه و وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که باید بیش از پیش با حمایت مدیران حوزه علمیه به آن توجه شود.

در ادامه، حجت الاسلام علوی دبیر ستاد راهبری شعر و ادب حوزه علمیه گفت: هنر و ادبیات خاستگاه برخی مکاتب فلسفی بوده است. این ریل گذاری در جامعه غرب شکل گرفته و به کل جهان سرایت کرده است.

وی به جایزه هنری جلال اشاره کرد و گفت: در این جایزه سهم بزرگی از برگزیدگان، داوران، شرکت کنندگان به طلاب و فضلای هنرمند و هنردوست حوزه علمیه تعلق دارد و این افتخار دیگری برای حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام علوی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی با نویسندگی طلاب و فضلای حوزه علمیه در حال ساخت و در مراحل پایانی و حتی اکران است.

وی افزود: مساله هنر در غرب جدی گرفته شده است و هزینه های عظیمی در این عرصه انجام می شود. متاسفانه در ایران ما به رغم سابقه عجیبی که شعر و ادبیات با فرهنگ و عرفان و اسلام دارد در دوران معاصر، هنر در بین متدینین ما و سیاستگذاران ما چندان جدی گرفته نمی شود یا متولی هنر افرادی هستند که میانه ای با دیانت ندارند.

این فعال هنری ادامه داد: این ظرفیت در قم وجود دارد ولی حوزه هنوز نتواسته نیروهای خود را سازماندهی کند. این نیروها معمولا به مراکز دیگر می روند و از آنجا خدمات خود را ارایه می دهند.

وی بیان کرد: حوزه باید هنر را جدی بگیرد. با توجه به ظرفیت های موجود و بالفعل باید ساماندهی خوبی انجام شود. این مسایل جزو خیالات است ولی حداقل انتظاری که می توان داشت آن است که نهادهایی که حاکم هستند، از ردیف بودجه های مصوب برای احیای این امور و به کارگرفتن فعالان حوزوی استفاده کنند.

دبیر ستاد راهبری هنر حوزه علمیه تصریح کرد: در گذشته و از سوی بزرگانی موضوع معاونت هنر در حوزه مورد تأکید بوده است.

حجت الاسلام رکوفیان، رئیس ستاد همکاری دبیرخانه مشترک حوزه علمیه و وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی و همچنین نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها در سخنانی اظهارکرد: بحمدالله در سایه این تفاهم اقدامات ارزشمندی در مباحث فقهی و پزشکی صورت گرفته است، مباحثی مربوط به احکام ناباروری، اهدای شخص ثالث، طرح های علمی، فقهی و فرهنگی دیگر ... از جمله موضوعات ارزشمندی است که با همکاری حوزه و وزارت بهداشت در حال پیگیری و انجام می باشد.

در ادامه سیدعلی کاظمی، مسئول دبیرخانه مشترک حوزه‌های علمیه و وزارت دادگستری و معاون وزیر دادگستری در سخنانی به اولین حضور خود در جمع اعضای ستادهای راهبری حوزه اشاره کرد و گفت: این ستاد پایان سال گذشته تشکیل شد و امیدواریم بتوانیم اقدامات مشترک و ارزشمندی را پیش ببریم.

سپس، محمدرضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه علمیه در سخنانی اظهارکرد: حکمرانی آینده، در اختیار الگوریتم ها است و بحمدلله حوزه علمیه توانسته گام های ارزشمندی در هوشمند سازی و هوش منصوعی بردارد، خوشبختانه در حوزه علمیه بیش از ۵۰۰ نفر دارای تحصیلات سطح عالی آی تی هستند و باتوجه به دوره های برگزار شده از سوی ستاد راهبری فناوری ها هوشمند بیش از ۱۵۰۰ نفر در این دوره ها حضور یافته اند.

در ادامه حجت الاسلام برکت رضایی، مسئول ستاد و دبیرخانه مشترک همکاری حوزه و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر ۵ هزار روحانی حج و بیش از ۱۰ هزار روحانی عتبات با مجموعه حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری همکاری دارند.

وی خواستار توجه ویژه حوزه به آموزش حرفه ای زبان عربی میان طلاب و فضلای حوزه علمیه شد.

سپس حجت الاسلام هرمز، مسئول ستاد و دبیرخانه مشترک حوزه علمیه و کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) در سخنانی گفت: امروز حضور طلاب و روحانیون در برنامه های متعدد فرهنگی و معرفتی کمیته امداد بسیار ارزشمند است.

مشاور مدیر حوزه و مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور افزود: در سالی که گذشت اقدامات ارزشمندی پیرامون طرح ایتام و اطعام به دست آورده ایم، فعالیت گروه های جهادی در عرصه زکات بسیار ارزشمند است و ما هم اکنون نیازمند جذب مشارکت های مردمی هستیم.

وی تصریح کرد: فعالیت و ظرفیت های همکاری حوزه و کمیته امداد در استان ها ثمرات بسیار خوبی دارد و بحمدلله تعامل بسیار خوبی بین دو مجموعه صورت گرفته است.

گزارش از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha