دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1149797
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
حجت الاسلام علی صالحی در لبنان

حوزه/ انسان هر جا باشد چه در ایران یا لبنان یا هر جای دیگر، باید حقایق را تبیین کند. بسی افتخار است که در این مدت کوتاه، ابعاد مهم منظومه فکری رهبر انقلاب را تبیین کردم و به شبهات عقیدتی و سیاسی برخی مخاطبان پاسخ دهم. البته هر چه دارم از الطاف خداست و این خداست که منت نهاد تا پیام زیبای قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) را برسانم.  

خبرگزاری حوزه | تازه به فرودگاه بیروت رسیدم، رأس ساعت ٣٠: ١١ ظهر به وقت بیروت در روز ١٥ ماه مبارک رمضان مورخه ١٤٠٣/١/٧ ....

سوار ماشین شدم و در حین مسیر، چشمانم به تابلوی جاده الامام الخمینی (ره) افتاد، احساس شعف و شادمانی کردم. دیدن تصاویر امام خمینی و رهبر انقلاب، امام موسی صدر و سید حسن نصرالله و تندیس شهید سلیمانی چشمان مرا به خود جلب کرد. این بار هم احساسی از جنس عزت.

لبنان غنی و عظیم است اما نه فقط به دریای بزرگ مدیترانه یا به کوه های برافراشته یا قصرهای چند ستاره بلکه چون مردمی به وسعت دریا و به استقامت کوه ها و به درخشانی ستاره ها دارد. مردم لبنان، مردم بسیار مهربان و لهجه لبنانی، لهجه بسیار دلنشین و دوست داشتنی است. واژه هایی مانند «هلا هلا»، «حبیب البی» و «شو بدک» و «تئبرنی» همچنان گوش مرا می نوازد. براستی اگر به من بگویند مردم لبنان را در چند کلمه توصیف کن می گویم «لبنان یعنی بَلد الحُب»، «یعنی بَلد المُقاوَمه» «لبنان بَلد الحِضاره»

جالب این است که لبنانی ها، کشور ایران را بسیار دوست دارند. در نگاه آنان، ایران کشوری مقتدر، دارای رهبری حکیم و مردمی بصیر است. اگر چه از کم لطفی خواص گله دارند، اما ایران را ام القرای جهان اسلام می دانند.

تبلیغ در لبنان جاذبیت های خود دارد؛ از قرآن کریم گفتن، از نهج البلاغه گفتن، از صحیفه سجادیه گفتن آن هم برای مشتاقان معارف ناب اسلام اصیل، بسیار زیبا و غیر قابل توصیف است. حضور در فضای اعتکاف و برگزاری حلقات پرسش و پاسخ و گرم گرفتن با رویش های جدید و تشنه گان معنویت، بسیار اعجاب برانگیز است. سفر تبلیغی بنده، به منظور جهاد تبیین در لبنان بود. معتقدم جهاد تبیین، لبیک گفتن به مطالبه امام خامنه ای (مدظله العالی) است. جهاد تبیین زمان و مکان نمی شناسد.

انسان هر جا باشد چه در ایران یا لبنان یا هر جای دیگر، باید حقایق را تبیین کند. بسی افتخار است که در این مدت کوتاه، ابعاد مهم منظومه فکری رهبر انقلاب را تبیین کردم و به شبهات عقیدتی و سیاسی برخی مخاطبان پاسخ دهم. البته هر چه دارم از الطاف خداست و این خداست که منت نهاد تا پیام زیبای قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) را برسانم.

محل استقرارم در مرکز فرهنگی امام خمینی (ره) ویژه ایرانیان مقیم لبنان است. آشنایی با شخصیت هایی مثل جناب علامه سید عیسی طباطبایی نماینده امام و رهبری در لبنان، و فرزند ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین سید علی طباطبایی مدیر مرکز امام خمینی برای بنده توفیق الهی بود. برنامه های این مرکز بسیار قوی و متنوع است.

ایرانیان مقیم لبنان، این مرکز را خانه خودشان می دانند. جالب این است که نه فقط شیعیان لبنان بلکه حتی اهل تسنن هم در برنامه های فرهنگی این مرکز شرکت می کنند. حضور متواضعانه سفیر ایران در لبنان در مراسم شب های قدر هم از نکات جالب این سفر بود. هر کسی می توانست به راحتی در حاشیه مراسم با سفیر ملاقات کند و نقطه نظرات و حرف های خود را به سفیر برساند.

در مراسم بزرگداشت شهید سردار زاهدی در پایتخت لبنان و در مکان سفارت جدید ایران در لبنان حضور یافتم . به سفیر محترم ایران جناب آقای امانی تسلیت گفتم و شاهد گروه های متعدد سیاسی لبنانی و غیر لبنانی و سفرای مختلف کشورهای دیگر بودم که هر کدام شهادت سردار زاهدی را به سفیر ایران تسلیت می گویند.

گروهی پس از گروهی دیگر و اینجاست که قدرت نرم افزاری انقلاب اسلامی برایم عیان شد. کجاست که می گویند ایران منزوی شده است؟، این عزت و احترام از کجا و برای چه شکل گرفته است؟ ایران واقعا عزیز است و من به ایرانی بودم واقعا افتخار می کنم.

به همراه جناب آقای بنیونی معاون رسانه سفارت ایران در لبنان از ساختمان سفارت جدید ایران بازدید کردم. وارد نماز خانه که شدم، آقای بنیونی از من خواست برای کسی استخاره بگیرم، خوراک ما هم آخوندها، استخاره گرفتن بود. خلاصه بگویم اولین استخاره خارج از کشور را در مسجد سفارت ایران در لبنان گرفتم. آقای بنیونی از بچه های دفاع مقدس، انسانی متواضع و پاک سیرت بود. در محل سفارت از خاطره های دفاع مقدس گفت که برایم جذابیت خاصی داشت.

به اتفاق برادر محترم حامدی کیا از معلمان فرهیخته اعزامی آموزش و پرورش ایران به روضه الشهیدین رفتم و بر سر مزار شهید عماد مغنیه و فرزندشان فاتحه ای خواندم. سپس به روضه الحوراء رفتم آنجا هم فضای عطر انگیز شهداء، انسان را به خود مجذوب می کرد، مادران شهدایی را دیدم که با فرزندان شهید خود نجوا می کردند، با فرزندانی که در جبهه های جنوب لبنان مثل مرد جنگیدند و درس عزت و مقاومت را به ما آموختند.

بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، شرایط منطقه و لبنان بسیار حساس و پیچیده شده است. همه منتظر پاسخ جمهوری اسلامی ایران هستند، هرکسی از منظری حوادث را تحلیل و بررسی می کند. گعده ها یا دورهمی های سیاسی با چاشنی چای و قهوه هرگز از خاطرم نمی رود.

ان شاء الله که شاهد تحقق وعده‌ی قطعی الهی مبنی بر عذاب ظالمان به دست جبهه مقاومت و در نتیجه محو رژیم غاصب صهیونیستی باشیم.

حجت الاسلام علی صالحی

سفرنامه‌ای کوتاه از حضور یک مبلغ در لبنان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha