سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نبویان

حوزه/ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برجام یک آئینه عبرت است چراکه هرجا با غرب همراهی کردیم جز شکست چیزی نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نبویان در آئین رونمایی از کتاب «برجام آئینه عبرت» که در سالن جلسات مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی قم برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۲ پرونده هسته‌ای ایران آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۴، آقای روحانی با همکاری آقای ظریف مذاکراتی داشتند، مطرح کرد: از سال ۸۴ تا سال ۸۶ آقای علی لاریجانی مذاکرات را بر عهده داشتند.

عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۸۶ تا ۹۲ نیز دکتر جلیلی مذاکرات را انجام می‎داد، عنوان کرد: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ آقای روحانی و ظریف مذاکرات را دنبال کرده و به توافقاتی نیز رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خلاصه‌ای از مذاکرات از سال ۸۲ تا ۹۲ طی ۱۰ جلد برای ثبت در تاریخ نوشه شد، خاطرنشان کرد: باتوجه به حجم بالای این کتاب‌ها، کتاب برجام آیینه عبرت به عنوان خلاصه‌ای از آن تدوین شد.

حجت الاسلام والمسلمین نبویان با بیان اینکه آمریکا کشور ایران را یک استثناء در MPT عنوان کرد، تصریح کرد: این اتفاق موجب شد که اجازه ایران در غنی‌سازی از ۹۳ درصد به ۳.۷ درصد کاهش پیدا کند.

نویسنده کتاب برجام آئینه عبرت با بیان اینکه در برجام ۹۴ حق هسته‌ای ایران سلب شده است، ابراز کرد: از این تعداد بیش از ۲۰ مورد محدودیت ابدی است.

وی با اشاره به اینکه ۳۸ مورد نیز توافق ۱۵ ساله است، بیان کرد: برخی دیگر نیز دارای محدودیت‌های ۱۰ و ۸ ساله هستند درحالی که مقام معظم رهبری فرمودند حتی محدودیت ۱۰ ساله را نیز نباید بپذیرید.

حجت الاسلام والمسلمین نبویان با بیان اینکه تحقیرآمیزترین بخش برجام در موضوع نظارتی است، اظهار کرد: در تمام دنیا در موضوعات هسته‌ای تنها آژانس نظارت دارد ولی در برجام پذیرفتیم که علاوه بر آژانس، شورای حکام، شورای امنیت سازمان ملل، کارگروه خرید و در بخش اقلام دو منظوره عربستان، عراق، قطر و جیبوتی نیز نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه طبق اعتراف وزیر امور خارجه وقت ۹۲ درصد نظارت‌های آژانس در ایران اتفاق افتاده است، مطرح کرد: مسیر رفع تحریم‌ها احیای برجام نیست چراکه برجام به هیچ وجه نمی‌تواند تحریم‌ها را بردارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایران به بهانه‌های هسته‌ای، موشکی، تروریستی، نظامی و ... تحریم است و در برجام تنها تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه نقص‌های بسیاری در برجام داریم، عنوان کرد: علت خروج ترامپ از برجام این است که اعتقاد دارد برجام برای ملت ایران کم است بلکه باید اقتدار موشکی نیز از جمهوری اسلامی گرفته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha