سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1150784
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
نهج البلاغه

حوزه / حجت الاسلام حقیقی با اشاره به خطبه 105 نهج البلاغه، گفت: "جهل" یکی از بزرگترین موانع خودسازی است و لازم است افراد به جهالت خود تکیه نکنند و از علم و دانش بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، سلسله جلسات "ترکیه نفس" با محوریت کتاب جامع السعادة و با حضور حجت الاسلام محمدحسین حقیقی صبح امروز در مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد برگزار شد.

حجت الاسلام حقیقی در این جلسه با بهره‌گیری از گنجینه حکمت نهج البلاغه، نقشه راهی برای خودسازی و تهذیب نفس به طلاب و اساتید مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد ارائه کرد و با تأکید بر ضرورت "بیداری از غفلت" و استفاده از فرصت‌های کوتاه زندگی، خطاب به مخاطبان، اظهار داشت: در روایات آمده است، "ای انسان! مگر این ۵ سال پایانی عمر را بیدار نخواهی شد؟ "

حجت الاسلام حقیقی در ادامه "کسب کمالات" را وظیفه‌ای دائمی برای هر انسان زنده دانست و با اشاره به خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه، بر تلاش مستمر در جهت ارتقای اخلاقی و معنوی تأکید نمود.

وی در تفسیر خطبه ۱۶۸، "تقوا و مراقبت" را در برابر تمام مخلوقات خداوند، اعم از انسان‌ها، سرزمین‌ها و نعمت‌های الهی، ضروری دانست و از این طریق، مفهوم عمیق "اتقوا فی عباده و بلاده و بهائم" را تشریح کرد.

این مدرس نهج البلاغه در ادامه، با اشاره به خطبه ۱۸۸، "صبر و مجاهدت" را کلید "تکمیل نعمت" دانست و یادآور شد: انسان با تلاش و کوشش و پرهیز از گناه، می‌تواند ظرفیت خود را برای بهره‌مندی از نعمت‌های الهی افزایش دهد.

حجت الاسلام حقیقی در خطبه ۱۸۳، بر "سرعت عمل" در انجام کارهای نیک تأکید کرد و گفت: "با اعمال خودتان را محکوم کنید. "

وی "جهل" را یکی از بزرگترین موانع خودسازی دانست و از افراد خواست که به جهالت خود تکیه نکنند و از علم و دانش بهره مند شوند. (خطبه ۱۰۵)

حجت الاسلام حقیقی همچنین "سهل انگاری" را آفت ایمان و عمل دانست و از حاضرین خواست که در انجام واجبات و مستحبات کوشا باشند. (خطبه ۸۶)

وی در خطبه ۶۶، با اشاره به مسئله "مراقبت" از اعمال، گفتار و افکار، اظهار کرد: "همیشه حواسمان به گوش و چشم و زبانمان باشد و به یاد داشته باشیم که همیشه در محضر خدا هستیم. "

حجت الاسلام حقیقی، با اشاره به خطبه ۲۱، "ترک تعلقات دنیوی" و سبک بال بودن را لازمه‌ پیمودن مسیر کمال دانست.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha