جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
طلاب خواهر

حوزه/ مدیر مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری(س) گفت: مرکز آموزش‌های کاربردی حقوق و قضا، دوره یک‌ساله آموزشی کوتاه مدت آشنایی با سازمان و تشکیلات قوه قضائیه را برگزار می‌کند.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، زینب طالبی در گفت‌وگویی عنوان کرد: اولین دوره آموزشی کوتاه مدت حقوق و قضای اسلامی سال گذشته برای خواهران طلبه اعلام شد تا بعد از گذراندن این دوره و متناسب به نیاز در قوه قضائیه و در مناصب قضایی مشغول به خدمت بشوند.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه اساس و مبنای مباحث قضایی فقه و اصول است؛ خواهرانی که مدرک تحصیلی سطح سه فقه و اصول را دارا هستند، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

مدیر مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری (س) افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته قرار بر این است که رشته‌هایی که واحدهای فقه و اصول را می‌خوانند نیز، بتوانند در این دوره ثبت‌نام کنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: متولدین ۱۳۶۶ به بعد مشمول این طرح می‌شوند تا در بحث استخدامی کشور برای آن‌ها مشکلی به وجود نیایید؛ و مدت دوره یک‌سال است که ۵۰ واحد درسی با مباحث حقوقی ارائه می‌شود.

وی در خصوص سرفصل‌های دوره اظهار کرد: این دوره شامل ۸ سر فصل می‌شود که قوه قضائیه در قانون اساسی، سازمان و تشکیلات قوه قضائیه، وظایف قوه قضائیه، اصول و قواعد حاکم بر امور قضایی، شرایط قضاوت، وظایف و اختیارات قضات، مصونیت قضایی و مسئولیت مدنی قضات می‌شود.

مدیر مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری (س) بیان کرد: دوره به صورت حضوری در استان قم برگزار می‌شود و به دلیل اینکه تعداد فارغ التحصیلان رشته فقه و اصول کم است و امکان به‌گزینی وجود ندارد، این طرح در سراسر کشور اعلام شده تا خواهرانی که امکان سکونت در قم را برای یک‌سال دارند، ثبت‌نام کنند.

وی اضافه کرد: در موارد خاص به افرادی که مشکل دارند، خوابگاه اختصاص پیدا می‌کند، اما اولویت این طرح شامل ساکنین قم و کسانی که امکان حضور در قم را دارا هستند، می‌شود.

استاد حوزه علمیه در خصوص گذراندن ۵۰ واحد درسی گفت: در طول نه ماه تحصیلی، هر روز کلاس برگزار می‌شود تا ۵۰ واحد درسی به اتمام برسد و چینش کلاس هم از اول هفته تا چهارشنبه است تا دوستان سطح ۴ نیز در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به دروس خود برسند و امکان غیر حضوری بودن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دوره کوتاه مدت حقوق و قضا، غیر از گرایش حقوق و قضا است و این دوستان بعد از یک‌سال آماده می‌شوند تا وارد مناصب قضا شوند.

طالبی عنوان کرد: مرکز مدیریت خواهران متولی برگزاری دوره است و به کارگیری توسط خود قضائیه صورت می‌گیرد و این طرح نیز با پیشنهاد قوه قضائیه بوده و پشتوانه به‌کارگیری در فرایند پذیرش و گزینش قوه قضائیه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در فراخوان اول، افراد کمی از این طرح مطلع شدند اما در فراخوان دوم به صورت وسیع‌تر اطلاع‌رسانی می‌شود تا افرادی که علاقه‌مند هستند و شرایط و شایستگی این دوره را دارا هستند، بتوانند در این دوره ثبت‌نام کنند.

طالبی عنوان کرد: در تابستان امسال از افراد فراخوان اول و دوم آزمون کتبی و شفاهی گرفته می‌شود و در سال تحصیلی جدید شروع به تحصیل می‌کنند.

مدیر مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) گفت: پایان فروردین ماه فراخوان اول به پایان رسید و فراخوان دوم متعاقبا اعلام خواهد شد و مردادماه آزمون کتبی گرفته می‌شود و منابع در سایت اعلام می‌شود و در آزمون شفاهی نیز، مصاحبه علمی گرفته خواهد شد.

وی اظهار کرد: یک تست شخصیت نیز در فرآیند گزینش قوه قضائیه صورت می‌گیرد و بعد از موفقیت در سه مرحله مذبور، در مهرماه در صورت رسیدن به حدنصاب کلاس‌ها برگزار می‌شود در غیر این صورت فراخوان سوم داده می‌شود تا با اساتید مجرب قم و موقعیت آموزشی تعریف شده مناسب، مطلوب و به صورت کاربردی این کلاس‌ها را بگذرانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha