یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
نمایشگاه قرآنی کابل

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان با شعار «جامعه قرآنی، تربیت قرآنی» در حالی سومین روز برگزاری خود را در محل قصر دارالأمان کابل سپری کرد که با استقبال گرم شهروندان و مقامات کشورهای مختلف همراه بود. حضور قاریان و گروه تواشیح ایرانی و برگزاری جشن تکلیف ۲۰۰۰ دختر افغانستانی از برنامه‌های جالب این نمایشگاه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اولین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت هفت روز با شعار «جامعه قرآنی، تربیت قرآنی» در محل قصر دارالامان کابل آغاز به کار کرده است.

مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه ملی قرآن ‌کریم افغانستان از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و اکادمی علوم حکومت سرپرست این کشور و بنیاد پیامبر اعظم (ص)، با حضور صدها شخصیت حقیقی و حقوقی و دولتی و غیردولتی، نمایندگان سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه و همچنین شخصیت‌های قرآنی، فرهنگی و سیاسی افغانستان بعد ازظهر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در قصر دارالامان برگزار شد.

در این نمایشگاه که بزرگترین نمایشگاه قرآنی طی سال‌های اخیر در افغانستان است آثار و تولیدات قرآنی در ۲۵ غرفه به نمایش گذاشته شده است.

فلسطین یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه قرآنی کابل است. در بخشی از این نمایشگاه که نماد قدس در آن ساخته شده است، بازدیدکنندگان با درد و رنج مردم مظلوم غزه بیشتر آشنا می‌شوند.

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان/ از جشن تکلیف ۲۰۰۰ نفری دخترانه تا حضور داور «محفل»

«مولوی شفیع الله ثاقب» رئیس دعوت و ارشاد وزارت امور مرزها، اقوام و قبایل حکومت طالبان در افتتاح این نمایشگاه گفت: قرآن کریم کتابی است که تا قیام قیامت ماندگار و راهنمای بشریت خواهد ماند. این مقام حکومت کابل تصریح کرد قرآن کریم محور وحدت و اخوت میان امت اسلامی است و مردم افغانستان نیز باید همواره متحد باشند.

«عبداللطیف نظری» معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان نیز در بازدید از نمایشگاه قرآن کریم در کابل اظهار داشت این نمایشگاه در ترویج ارزش‌های اسلامی و معارف قرآنی کمک می‌کند.

وی همچنین افزود مهمترین رسالت ما آشنا کردن نسل جوان افغانستان با ارزش‌های اسلامی و قرآنی است و اگر به ارزش‌های قرآنی عمل کنیم، همواره به‌ عنوان ملت سرفراز باقی خواهیم ماند. نظری همچنین تاکید کرد این منطق قرآن است که در برابر نیروهای اشغالگر مبارزه کنیم و اجازه ندهیم بیگانگان در امور داخلی ما مداخله کنند.

حضور قاریان ایرانی، جلوه‌ای از همدلی دو ملت

اولین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان، در دومین روز برگزاری خود با استقبال گرم مشتاقان کلام الهی مواجه شد. تعدادی از قاریان و هنرمندان قرآنی ایران و گروه تواشیح «سبطین» میهمانان ویژه نمایشگاه قرآنی کابل هستند.

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان/ از جشن تکلیف ۲۰۰۰ نفری دخترانه تا حضور داور «محفل»

نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان در دومین روز برگزاری خود همچنین میزبان بیش از صدها نفر از بانوان و دختران افغانستانی علاقمند به معارف قرآنی بود.

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان/ از جشن تکلیف ۲۰۰۰ نفری دخترانه تا حضور داور «محفل»

حضور داور برنامه «محفل» در دومین روز نمایشگاه قرآن کابل

در همین حال، اجرای قرائت زیبای استاد ایرانی و بین‌المللی قرآن کریم و داور برنامه تلویزیونی محفل، احمد ابوالقاسمی بخش دیگری از برنامه‌های روز دوم نخستین نمایشگاه قرآنی کابل بود که با استقبال حاضرین در نمایشگاه همراه شد.

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان/ از جشن تکلیف ۲۰۰۰ نفری دخترانه تا حضور داور «محفل»

«سید روح الله حسینی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل در بازدید از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان، با اشاره به اشتراکات زبانی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، نژادی و زبانی بین ایران و افغانستان تصریح کرد، در این نمایشگاه یکی از بارزترین نقاط اشتراک دو کشور که قرآن کریم است، به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: حضور پررنگ گروه‌های قرآنی و قاریان ایرانی در این نمایشگاه که جلوه دیگری از نزدیکی بیش از پیش ایران و افغانستان را به نمایش گذاشت، نویدبخش شروع تازه‌ای از وزش نسیم روح‌بخش قرآن در دوره حاکمیت جدید، به عنوان ریسمان مستحکم الهی بین دو کشور ایران و افغانستان خواهد بود.

حسینی ادامه داد: این امیدواری اکنون به‌وجود آمده که نمایشگاه قرآن شروعی پربرکت برای استمرار نمایشگاه‌های دیگر در ولایات مختلف افغانستان باشد.

بازدید معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل از نمایشگاه

سید حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در سومین روز از برپایی نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان، با حضور در نمایشگاه از غرفه‌های مختلف آن بازدید کرد.

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان/ از جشن تکلیف ۲۰۰۰ نفری دخترانه تا حضور داور «محفل»

آئین جشن تکلیف ۲۰۰۰ دختر افغانستانی

یکی از برنامه‌های جانبی نخستین نمایشگاه قرآن کریم افغانستان، برپایی آیین بزرگداشت جشن تکلیف ۲۰۰۰ دختر افغانستانی در محل برگزاری نمایشگاه بود.

استقبال گسترده بازدیدکنندگان دختر و زن از غرفه‌های نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان:

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم افغانستان/ از جشن تکلیف ۲۰۰۰ نفری دخترانه تا حضور داور «محفل»

شهروندان کابل جهت حضور در این نمایشگاه که ۲۵ غرفه قرآن کریم و آثار مرتبط با آن به نمایش گذاشته شده است، می‌توانند تا ۱۹ اردیبهشت همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۴ بعدازظهر به بازدید از غرفه‌های مختلف آن بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha